Linux - hur funkar det?

Ny märklig grej som börjat ske efter att jag installerat Fedora.

Då jag hela tiden kört Dualboot, och under senaste veckan-ish återigen behövt spendera med tid i Windows igen pga att jag behöver göra klart en helt del jobb där, har min Bluetooth börjat bete sig konstigt.

Jag har ett par ljudisolerande over-ear BT hörlurar (Sony WH-XB910N) som jag använder till datorn. Jag har haft de i ett par år och tycker de är rätt bra, har funkar i princip problemfritt oavsett vilken enhet jag kopplat dem till.

Men efter att jag installerat Fedora och använt dem kopplade till blåtanden där har de börjat fungera betydligt sämre i Windows, alltså chockerande sämre. I Fedora funkar de strålande, jag kan sätta på en YT-video/podcast på datorn vid skrivbordet, gå in i köket och ställa mig med disken, och det blir ingen störning alls. De kopplar upp på momangen när jag startar datorn i Fedora, och allt är felfritt.

Har jag dom pairade med Fedora kan jag dock inte ha dem det med Windows, när jag loggar ut från Fedora och in i Windows så kopplar de inte. Jag behöver gå in i Windows BT inställningar, ta bort dem, gå in i pair mode och återkoppla dem, då går de att använda igen i Windows. Loggar jag ut och går in i Fedora istället så funkar de som om ingenting hänt.

Vad som är ännu mer lustigt är att de även fast jag gör detta så funkar de nu ändå otroligt mycket sämre än vad de gjorde innan, de får störningar och tappar ljud bara av att jag vrider på huvudet för mycket. Jag måste typ titta på datorskärmen för att de inte skall tappa signal.

Detta sker alltså bara i Windows, av att ha Fedora på datorn och försöka använda samma hörlurar i bägge operativsystemen typ slår ut Windows blåtandsfunktionalitet totalt. Jag har ingen aning om varför.

Den var udda. Jag har själv bråkat lite med olika bt enheter på sistone, och insett att olika versioner av protokollet verkar göra lite olika saker, och att det visst finns stöd för olika typer av autenticering i olika versioner o.s.v. Möjligen, nu gissar jag vilt, har lurarna ställt in sig på en version som matchar drivrutinen i Fedora, men som rimmar illa med Windows drivrutin. Men, det låter ju märkligt det med. Bluetooth är nåt som jag hoppas jag slipper behöver gräva ner mig djupt ner i, för det känns som den dagen det börjar strula på allvar så kommer det kräva en djupdykning...

Större risk att en språkmodell bara hittar på...
Håller inte med. Jag skulle tex installera en utvecklingbuild av en programvara, och fick instruktioner i typ ett dussin steg. Bad ChatGPT göra ett script som gjorde allt, inklusive nedladdningar, i ett svep. Funkade direkt. Och det är inte första gången, jag använder den ofta så.

Det kostar inget att försöka med ChatGPT eller Gemini.
Ibland är inte nyttan svaret man får, utan att det hjälper att ha ett bollplank.
Man får inte alltid rätt svar på forum, supportsidor eller manualer som man kan hitta på nätet heller.

Jag kan försöka komma upp med en teori här och nu, men jag kan inte gissa bättre än ChatGPT.

För mig har bytet från Windows till Linux fungerat mer eller mindre helt och hållet utan problem.

För ca ett halvår sedan bytte jag till Linux Mint. Det var efter ett år av funderingar och förberedande. Det var ett par saker som jag behövde få till.

1. Byta från Microsoft Office till LibreOffice - Inga större problem förutom en Excel-fil med mängder av makron. Och den har ännu inte konverterat ännu.
2. Byta till en del andra mindre program vilket har gått bra.
3. Avsluta Dropbox och börja prenumerera på Pcloud tills dess att Proton Drive kommer med ett program tiill Linux. Pcloud fungerar bra och det jag har sett av Proton Drive på Windows är bra.
4. Avsluta Adobe Acrobat och hitta ett alternativ som fungerar på liknande sätt på Linux Mint - Jag valde till slut Master PDF. Fungerar bra.
5. Ersätta Microsoft Onenote med Obsidian. Det har tagit tid men jag har sedan i höstas gått över helt och hållet till att bara använda Obsidian till mina anteckningsbehov, vilka som spelledare är många :)
6. Och till sist då min enorma filmdatabas jag har byggt och använt sedan 2011. Som jag har byggt i programmet Filemaker Pro. Som inte finns till Linux. Efter att ha övervägt bland annat att konvertera till LibreOffice Base - blä jämfört med MS Access, som jag en gång i tiden behärskade. Jag spenderat ett par veckor med LibreOffice Base i ett försöka att få något liknande min filmdatabas i Filemaker. Jag gav upp och samtidigt såg jag en Youtubevideo som visade hur man kunde göra en filmdatabas i Obsidian. Efter en del miklande och youtubande så hade jag gjort en grundläggande filmdatabas i min Obsidian. Men! Och ett stort men här!

Jag förstod fort att det inte skulle bli enkelt att konvertera all data från Filemaker till Obsidian. Filemaker kan exportera till bland annat Excel och csv format. Medans Obsidian använder markdown som filformat. Jag hittade ett program som konverterar excel till markdown och provade detta. Det fungerade inte så bra. Nu var jag på väg att ge upp och övervägde att behålla en Windows-installation (virtuellt) så jag kunde fortsätta med min filmdatabas i Filemaker.

Men jag ville verkligen lämna Windows helt och hållet.

Så snubblande jag över en annan lösning på problemet. Ett insticksprogram till webläsaren som hämtar hem data från IMDb och sparar till Obsidian. Jag provade och det fungerade fint-fint. Det var bara ett problem. Jag kan bara importera en filmtitel i taget. Och jag har mer information om varje titel i min filmdatabas som jag vill ha med till Obsidian. Jag sparar ned titeln från IMDb genom insticksprogrammet till Obsidian och sen lägger till resten av informationen från Filemaker manuellt.

Det är en långsam process men det går framåt. Jag har nu lagt över ca 800 titlar (av ca 27.000. Varav ca 5.000 är film och tv-serietitlar medans resten är episoder till en tv-serie). Det är långt kvar till att jag har flyttat över allt. Jag tar ett par titlar (ca 100-200) i taget, lite här och lite där. Det går som sagt långsamt men det går framåt. Kanske är jag klar om ett år eller två och kan då för alltid lämna Windows bakom mig. Suck :)

Och själva Linux Mint då? Jag passade på att köpte en ny stationär dator inför bytet från Windows och det har fungerat smärtfritt utan mer knasigheter än att jag glömde bort att köpa ett wifi-kort och ett blåtand-kort. Inte något större problem då jag hade en nätverkskabel liggandes, men har ännu inte köpt ett blåtand-kort till mina fina och dyra blåtand-lurar, så de kan jag inte använda ännu. Allt annat har gått smärtfritt och det är en fröjd att använda Linux Mint varje dag nu jämfört med Windows.

Med så många titlar, fundera på om det inte är mindre jobb att lista ut hur man scriptar det.

Har du provat Pandoc?
Nej, men andra program som ser ut att göra typ samma. Pandoc ser ut att ta informationen i en csv fil och skapa en markdown-fil av det. Eller går det att göra mer. Jag vill att varje enskild titel i gamla databasen blir en unik titel i nya databasen. Jag har ett program som heter Excel To Markdown som jag har använt en del. Men det tar hela excelfilens innehåll och skapar en markdown-fil. Producenten har även ett program som heter CSV To Markdown och det gör samma sak. Jag skulle alltså behöva exportera varje enskild titel och sen via programmet Excel To Markdown gå igenom de tre-fyra stegen som behövs för att göra konverteringen. Jag insåg att det går fortare att importera filmen från IMDb vid insticksprogrammet i webläsaren.

Det hade varit smart kanske, men jag vet väldigt lite om scripting. Och ännu mindre om programmering
Du behöver inte kunna mycket för det här. Ärligt talat tror jag att det räcker att be ChatGPT göra ett Powershell-script för det.

Håller inte med. Jag skulle tex installera en utvecklingbuild av en programvara, och fick instruktioner i typ ett dussin steg. Bad ChatGPT göra ett script som gjorde allt, inklusive nedladdningar, i ett svep. Funkade direkt. Och det är inte första gången, jag använder den ofta så.
Nu pratar vi en tråd om datorer, så jag är lika monomaniskt precis som en dator. Det är större risk att en språkmodell hittar på om du frågar den om fakta. Den är en statistisk modell av språk, och är fantastisk på att klippa ihop saker som ser sannolikt vettigt ut från korpus den tränats på (ja, det finns lite teknikaliteter här).

Det hindrar inte dig från att be en språkmodell att skriva en script för att lösa en uppgift, för det kan man bygga från annan text den konsumerat och sannolikt koka ihop nåt som ser ut och gör nåt som liknar det den tränats på. Kul att det fungerde bra för dig. Kör hårt. Låt inte mig hindra. :) Sånt är språkmodeller ganska bra på. Det där med att scripta en filmdatabas genom att scraping från IMDB låter t.ex. som nåt som skulle kunna fungera bra!
(Edit: Troberg var snabbare än mig med scrapingförslaget)

Det där med att scripta en filmdatabas genom att scraping från IMDB låter t.ex. som nåt som skulle kunna fungera bra!
(Edit: Troberg var snabbare än mig med scrapingförslaget)
Jag låter den göra mycket sådant åt mig, speciellt i Powershell, eftersom jag inte är speciellt bra på det. Det är en sådan sak jag gillar, man behöver inte vara bra på allt.

Även mycket för batchfiler och bash-script. Där är det mest för att jag blir tokig på syntaxen så fort saker blir minsta lilla komplicerade. Jag kan, men vill inte.

En prompt i stil med "I have a file with IMDB IDs, see attached file. Make a powershell script which fetches the following information (...) from IMDB, and makes a markdown file for each, named after this pattern Title (year).md. Put the files in this folder (...)."

Det kanske blir lite fel första gången, men då är det bara att beskriva felet så bra man kan, så brukar den fixa det.

Det är ju bra att kunna läsa/granska script som ChatGPT skapar för om de är felaktiga kan det bli … knas…

Det är ju bra att kunna läsa/granska script som ChatGPT skapar för om de är felaktiga kan det bli … knas…
Beror på vad man gör. Att hämta metadata kan inte ställa till så mycket.

Jag har aldrig sett den göra en total fuckup, bara typ typiska misstag som en en kolbaserad programmerare skulle kunna göra. Aldrig något farligt.

Beror på vad man gör. Att hämta metadata kan inte ställa till så mycket.

Jag har aldrig sett den göra en total fuckup
Men, du är också kompetent att veta vad du ska fråga efter ganska specifikt.

Jag bara säger att det är rätt lätt att radera många av sina filer med en enda rad i ett skript.
Så precis som man ska vara försiktig med program man laddar ner från internet så bör man vara försiktig med att exekvera output från en LLM.

Men, du är också kompetent att veta vad du ska fråga efter ganska specifikt.

Jag bara säger att det är rätt lätt att radera många av sina filer med en enda rad i ett skript.
Så precis som man ska vara försiktig med program man laddar ner från internet så bör man vara försiktig med att exekvera output från en LLM.
DON'T TRY THIS AT HOME !!!

#rm -R /

Back