Linux - hur funkar det?

Min huvuddator har gått till den stora datorhallen i himlen, och så snart Postnord får hit den nya, så kommer jag att köra Linux på den också. Då har jag bara kvar en laptop i Win10, allt annat jag har kör Linux.

Min huvuddator har gått till den stora datorhallen i himlen, och så snart Postnord får hit den nya, så kommer jag att köra Linux på den också. Då har jag bara kvar en laptop i Win10, allt annat jag har kör Linux.

Vad är det för dator du köpt?

Mitt nästa Linux-projekt är att lägga in Linux Mint på min gamla stationära gaming dator med en uråldrig intel i5 och Nvidia GTX 1070-kort i. Den har gått i arv till min kära sambo som i princip bara använder datorn till att spela The Sims 4, men eftersom den har Win 10 och de sista säkerhetsuppdateringarna till det kommer skeppas ut nu i september/oktober så känns det som att det tryggaste kommer vara att gå över till Linux, det kommer också göra datorn mycket piggare.

Efter det funderar jag på att lägga in Ubuntu Server på min gamla Laptop och köra Nextcloud mm på den och ha som privat molntjänst, då kan jag gå från att de-Microsofta mitt liv till att börja de-googla det istället. Det kommer väl sluta med att man sitter där med en Graphene OS-telefon också i slutändan.

Tyvärr en ganska bantad maskin, hopplock av standarddelar. Skulle vilja ha 64GB minne, men får klara mig med 32GB tills priserna blir mindre vansinniga.

Datorn började krångla för en månad sedan, då skulle ersättaren kostat 18 kkr. Nu skulle den kostar 26 kkr. Så, jag bantade lite till 22 kkr.

Hörde att kineserna har flera minnesfabriker på gång, som kommer att motsvara 4x dagens totala produktionskapacitet på minnen, så priserna lär sjunka.

Nu är det lite "djupa änden av poolen" känsla när jag gjort mig av med Windows skyddsnät/stödhjul, men samtidigt en stor känsla av frihet

Detta är precis den situation där du kommer lära dig som mest, så var det för mig iaf.

Om du vill ha en liten utmaning, prova olika window managers. Det tog mig två år, men när jag till slut hittade det som nu kallas för en 'tiling window manager', så behövde jag inte längre leta (:

Trevligt att höra att du kunde undanröja problemet med plattan och att platformen fungerar bra. Det där med platsbrist var faktiskt en anledning jag slutade med dual boot också en gång för länge sedan. Jag tänkte lite ivrigt ha tre OS installerade, men det fungerade ju sådär.

Ikoner: Kolla BeautyLine. De är inte för alla, men jag gillar dem, och de har verkligen ikoner för nästan allt. De har en enhetlig stil, som gör att allt ser ut att höra ihop. Speciellt bra i darkmode. Muspekare som funkar bra till dem är DJ-FOX-C.

Jag har nu fått min nya maskin.

Jag brukar räkna med att det tar cirka 2-3 veckor att installera en ny maskin, utvecklingsmiljöer och allt. Nu gjorde jag det på en kväll (som iofs var tills 3 på natten, men ändå). Då han jag dessutom programmera lite (det började med att jag testade miljöerna, och sedan fick jag någon idé, sedan snöbollade det från det...).

Enda kvarvarande problemet är att få de två sista (av fem) skärmarna att funka, och det är för att jag fuckade upp och köpte en CPU utan integrerad grafik, så jag har för för utgångar. Ska bara ta mig orken att trycka i ett gammalt grafikkort som andrakort, och sätta i en större nätdel jag har liggande...

Det är onekligen kul att leka med teman, färgscheman och andra decorations. Numera gör jag det dock sällan, för jag hittade inställningar som pasade mig för länge sedan. Men, det gör mig nipprig när jag hamnar på en desktop där jag inte kan modda saker!

Oj, sånt där ja… Det kan vara kul, men jag insåg för länge sedan att varje förändring jag gör, innebär att jag kommer behöva ställa om hjärnan så snart jag sitter vid någon annans dator.

Numera kör jag i regel så vanilj kan jag i alla OS – undantaget några specifika saker, t.ex. att jag i macos gjort så musens och trackpadens scrollhjul kan gå i olika riktningar, och att jag i Windows kör Wincompose så jag kan skriva specialtecken enkelt. Men teman och ikoner… Nån gång ibland kanske jag väljer skrivbordsbakgrund, men annars får det vara. Hellre att jag vänjer mig vid mitt nya systems vanilj-variant en gång, än att jag behöver göra konstanta omställningar flera gånger per dag… =)

Oj, sånt där ja… Det kan vara kul, men jag insåg för länge sedan att varje förändring jag gör, innebär att jag kommer behöva ställa om hjärnan så snart jag sitter vid någon annans dator.

Numera kör jag i regel så vanilj kan jag i alla OS – undantaget några specifika saker, t.ex. att jag i macos gjort så musens och trackpadens scrollhjul kan gå i olika riktningar, och att jag i Windows kör Wincompose så jag kan skriva specialtecken enkelt. Men teman och ikoner… Nån gång ibland kanske jag väljer skrivbordsbakgrund, men annars får det vara. Hellre att jag vänjer mig vid mitt nya systems vanilj-variant en gång, än att jag behöver göra konstanta omställningar flera gånger per dag… =)

Ja, jag sitter ju i princip aldrig vid någon annans dator.
De två dator jag använder i mitt liv är ju min privata laptop (som allt detta är ifrån) och jobbdatorn med vanilj-Windows 11.

Men om man konstant jobbar med en rad olika datorer och ofta med andras dator, så vill man såklart gärna inte att de skall vara totalt olika.

Installerade Debian (Trixie) med tillhörande Gnome vilket känns som ett Android gränssnitt, en massa Gnome extension för att se hur jag trivs med det grafiska äventyret.

Fick lära mig att det är inte bara att installera Nvidia drivrutiner utan det är lite meckande, nu är frågan om jag ska prova någon smak av Ubuntu istället eller grotta ner mig lite?

frågan om jag ska prova någon smak av Ubuntu istället
...eftersom du frågar så svarar jag :)

Alltså, Ubuntu kommer ut med en Long Term release i april varannat år. Så 26.04 är ganska färsk.
Debian kommer ut med en ny "Stable" ungefär varannat år. Senast sommaren 2025.

Både Debian Stable och Ubuntu utgår från Debian Unstable, och så ser stabiliseringsprocessen lite olika ut.
Så just nu är Ubuntu 26.04 betydligt mer up to date än Debian Stable (Trixie, 13).

Med det sagt så spelar det där nästan ingen roll alls nuförtiden. Om det inte är någon speciell mjukvara du vill ha senaste versionen av.
Just när det gäller Nvidia-drivrutiner, så kan det absolut vara så att Ubuntu 26.04 är bättre än Debian 13.

Om Debian funkar just nu, så kan du ju vänta 1-2 månader tills Ubuntu 26.10 kommer ut, och prova det då.
(det är ingen Long Term release så du förväntas uppgradera den var 6e månad, tills 28.04 kommer ut i April 2028).

Debian och Ubuntu är på det hela väldigt lika.
Det som skiljer sig mycket som användare är vad man använder för fönsterhanterare.
Där har du ju olika alternativ, oavsett Debian eller Ubuntu.
Så om du är ny med Linux och vill experimentera, så är det nog mer intressant till att börja med, att prova olika fönsterhanterare (kan du göra i Debian) än att installera olika Linux-distributioner.

De vanligaste fönsterhanterarna du kan prova eller Debian, eller som en egen Ubuntu-variant:
XFCE - lite mer Mac-likt (med docka) - Xubuntu
KDE - mer high end - Kubuntu
LXQt - mer lightweight och funkar som Windows 95 - Lubuntu

Notera att om du installerar flera sådana här i Debian så kommer du få "flera av allt"... dvs du kanske får två ritprogram, två mp3-spelar-program, tre text-editorer, tre konsoller, osv. Så menysystemet kan bli lite rörigt i Debian, jämfört med en ren installation av [K/L/X]Ubuntu. Och det tar lite plats.

Om du inte älskar Gnome (och det har jag 100% förståelse för), testa någon av de andra innan du installerar Ubuntu... och sedan när Ubuntu 26.10 kommer, överväga att installera Kubuntu, Lubuntu eller Xubuntu... beroende på smak.

Så finns det ju massa människor som tycker Linux Mint är bättre... och det är också Debian/Ubuntu i botten.
Men alla coola kids kör ju Bazzite och så nu.

Lycka till... eftersom du frågade

Back