Nu har jag gett mig i kast med att få min ritskärm att funka på Fedora.
Det har vart en upplevelse.
I grund och botten har det funkat
väldigt bra. I princip bara plug-and-play, vilket gjorde mig glatt överraskad. Fedora visste direkt vilken platta jag hade när jag pluggade in den, och verkade ha drivrutiner inbyggda. Tryckkänsligheten på och precisionen på pennan funkade felfritt, och jag kunde välja vad knapparna på pennan skulle göra, underbart!
Till och med den medföljande trådlösa fjärrkontrollen med snabbknappar funkade, och knapparna hade färdiga kortkommandon inprogrammerade från början. I Krita kändes både ritplattan och fjärren mer responsiv än den gjorde på windows!
Men, jag har ju remappat knapparna på fjärren för hur jag jobbar i Krita, och har ju vant mig vid att ha dem så, och även fast allt funkar felfritt så vill jag ju ha möjligheten att ändra dem.
Tack och lov erbjuder tillverkaren av ritskärmen XPPen Linux-baserade drivrutiner på sin hemsida!
Så nu fick jag testa att ladda hem en .rpm fil och installera med terminalen. Och det funkade inte.
Jag frågade i Fedora Linux Discorden om hjälp, fick lite handledning om vad som var fel (jag fattade inget, men de tyckte att någonting var "ancient" och skrev vad jag skulle göra), testade med några anda sudo dnf kommandon i terminalen och VIOLA! XPPens egna drivrutiner vart installerade.
Nu kan jag äntligen replikera mina inställningar från Windows och sätta mig och rita!
Det funkar såklart jättedåligt, snurrgrejen som jag använder för att zooma och ändra storlek på penseln funkar
uselt, helt uppenbart är Linux-drivrutiner inte en prioritering för den här tillverkaren (vilket känns som ett vanligt problem, det är inte Linux det är fel på utan alla andra).
Testar med alternativet "open tablet driver", det funkar inte heller, en recension i Package Managers säger att Flathubs version av den öppna drivrutinen är kass och det är bättre att installera .rpm paketet direkt från hemsidan, så då gör jag det. Jag följer instruktionerna i deras Wiki, laddar hem paketet och installerar det genom terminalen.
När jag startar programmet säger den något om "Connection to Deamon timed out" och stänger ner sig. Jag kollar deras Wiki och hittar en lösning, testar ett kommando i terminalen och det verkar funka. Appen startar i vart fall men den hittar inte min platta alls. Jag kollar vad som är fel och det står att man inte får ha en konkurrerande drivrutin. Det känns ok för XPPens egen har ändå inte gjort det jag vill, jag kollar hur man avinstallerar paket via terminalen och gör det.
Nu funkar inte plattan alls istället, det är bara en vanlig skärm och svarar inte på input från pennan överhuvudtaget. Jag försöker med Open Tablet Driver men den hittar ingen lösning. Tänker att en dator är en dator, så jag startar om.
Nu hittar Open Tablet Driver min platta och jag kan göra massa inställningar, det funkar egentligen inte bättre än det gjorde native i Fedora, men det finns fler inställningar etc. Fjärrkontrollen funkar också, men jag kollar överallt i Open Tablet Drivers inställningar och det finns inget där som berör fjärren, fan.
Jag ansluter mig till deras Discord, det här kan inte vara ovanligt, det är en jättevanlig ritplatta, jag använder det vanligaste ritprogrammet på Linux, en av de vanligaste Distrona och det lär ju i huvudsak vara Linux-användare som använder open tablet driver ändå. Jag går in i deras support kanal för Linux och söker på "XPpen remote" för att se om någon annan fått hjälp med samma problem. Det har dom, exakt samma fråga har ställts tidigare och utvecklaren har svarat "nej, vi stödjer inte sånna, det blir för mycket sidogöra, du får hitta ett annat sätt".
Tillbaka till att söka efter en lösning, Googlar lite och hittar
en artikel av David Revoy (som redan varit en stor inspiratör för den här resan att använda först Krita och sedan Linux) där han pratar om exakt det här problemet med exakt den här prylen. Han rekommenderar att man använder en "Input remapper", skillnaden nu från när den här artikeln skrevs för lite över ett år sedan är att då funkade fjärren bara genom att vara sladdkopplad, men nu funkar den också trådlöst med USB-dongel, så någon utveckling har ju skett.
Nästa steg blir alltså att ladda ner nått program från GitHub och börja remappa inputs.
Det var lite det här jag var orolig för när jag hoppade på Linux igen, att jag skulle behöva mer krångel för sämre funktionalitet än vad jag har i Windows, även i de fall jag använder
samma program.
Men men, det får det väl vara värt för lite digital frihet tänker jag. I vart fall än så länge.