Finns det ingen pakettjänst som kan hjälpa en att installera (och kanske underhålla) en fungerande maskin med Open Source-programvara om man nu inte är så teknisk eller vill lägga ner den tiden själv? Det känns annars som en affärsidé.
(Jag körde Linux redan 2002 eller så när jag jobbade på MySQL, men då hade jag hjälp av de bästa tekniker som fanns. Det var lite bökigt vill jag minnas, men länge sedan nu)
Flera linuxar har ett steg i installationsprocessen där man får kryssa för vilka standardprogramvaror man vill ha (browsers, office, media, grafik osv), och de täcker mer än väl en typisk "web, office, mail, media"-användare.
Garuda är en rätt trevlig Linux som gör det, väldigt välfungerande, och med en distinkt grafisk profil (som default, man kan välja bort den, och det är lätt att få den i någon annan Linux också). Enda anledningen till att jag lämnade Garuda var att jag körde Lxqt-varianten, och de släppte stödet för den desktopen. Jag tyckte Kubuntu hade en bättre implementation av KDE, så jag tog den istället för Garuda KDE.
Jag vill minnas att Big Linux också har så, men det är ett tag sedan jag testade den, så jag kan minnas fel. Verkligt solid Linux, gjorde för brasiliens myndigheter/skolor. Enda haken är att internationaliseringen inte är hundra, enstaka texter i ovanliga dialoger kan fortfarande vara på portugisiska, även om man kör engelska.
Jag har dock funderat på en Linux som är mer en "gadget", för tex barn, gamla och icke datorintresserade. Den skulle då vara väldigt nedlåst, och bara ha en begränsad mängd program i pakethanteraren, och med de vanligaste förinstallerade. Allt vettigt konfigurerat out of the box. Alla uppdateringar tvingande och automatiska, men körda helt i bakgrunden utan reboots. Alla användardata på en separat partition (och/eller i molnet för de som inte bryr sig om säkerhet), så att man med en knapptryckning kan göra en hel ominstallation, med samma program man hade, samma inställningar osv. I princip en helt stenstabil maskin som är helt administrationsfri. Har försökt diskutera det på diverse Linuxforum, men folk förstår inte grejen, utan det blir bara en massa "men man kan ju låsa ner dist X", men min poäng är att användaren inte ska behöva göra det, det ska vara out of the box.
Vill man testa Linuxar så rekommenderar jag distrosea.com. Där kan man testa många (ett hundratal?) av de vanligaste Linuxarna via remote till en virtuell maskin online, direkt i browsern. Visst, lite långsammare, men man får en känsla för hur de funkar, och ingenting på din maskin rörs.