Linux - hur funkar det?

Det där borde du inte behlva trassla med… vilken version/distribution av Linux försöker du installera, och hur skrev du den till USB-stickan?

Det är Lubuntu 24.04.3. Vad jag kunde läsa mig till verkar det vara knepigt med just den här datorn/processorn (en gammal netbook - Lenovo Ideapad s100 - med Intel Atom)

Nja, det är inte processorn som sätter stopp, det är hur mycket minne man kan ha på moderkortet. Det är ett vanligt missförstånd att 32-bit x86 bara klarar 4 GB, men de klarar mer (har glömt hur mycket, men det är mer än vad en bra dator idag har är bestyckad med). Haken är att de bara klarar 4 GB per process.

Nästa hake är att de flesta kör Windows, som inte hade stöd för mer än 4 GB totalt i 32-bit. Jag har för mig att någon servervariant av Windows klarade det, men att den gjorde det så buggigt att få använde det.
Värre än så. 32-bitars Windows bygger på Windows NT 3.1 som delade upp adressrymden hårt i 2GB User Memory och 2GB System Memory. Så programmen fick max 2GB. Det fanns någon Enterprise-variant som snittade upp minnet i 3GB/1GB, men det blev inte alltid så bra.

Tänk vad tiden går. Jag minns fortfarande hur jag satt på ett Intel-seminarium uppe i Stockholm i början av 80-talet och de presenterade den kommande 386:an... med hela 4 GB linjärt adresserbart minne. Inget mer Segment/Offset som i 16-bitars-processorerna. Vilken lycka! Publiken blev vild av glädje.

Det är Lubuntu 24.04.3. Vad jag kunde läsa mig till verkar det vara knepigt med just den här datorn/processorn (en gammal netbook - Lenovo Ideapad s100 - med Intel Atom)
Du verkar såklart vara inne på rätt spår.
64-bitars CPU med 32-bitars UEFI. Jag har bara stött på det i Apple-världen.
I teorin borde det inte vara några problem att få det att funka.
I praktiken skulle det kunna strula.
Lycka till!

Nu har jag gett mig i kast med att få min ritskärm att funka på Fedora.
Det har vart en upplevelse.

I grund och botten har det funkat väldigt bra. I princip bara plug-and-play, vilket gjorde mig glatt överraskad. Fedora visste direkt vilken platta jag hade när jag pluggade in den, och verkade ha drivrutiner inbyggda. Tryckkänsligheten på och precisionen på pennan funkade felfritt, och jag kunde välja vad knapparna på pennan skulle göra, underbart!

Till och med den medföljande trådlösa fjärrkontrollen med snabbknappar funkade, och knapparna hade färdiga kortkommandon inprogrammerade från början. I Krita kändes både ritplattan och fjärren mer responsiv än den gjorde på windows!

Men, jag har ju remappat knapparna på fjärren för hur jag jobbar i Krita, och har ju vant mig vid att ha dem så, och även fast allt funkar felfritt så vill jag ju ha möjligheten att ändra dem.

Tack och lov erbjuder tillverkaren av ritskärmen XPPen Linux-baserade drivrutiner på sin hemsida!

Så nu fick jag testa att ladda hem en .rpm fil och installera med terminalen. Och det funkade inte.
Jag frågade i Fedora Linux Discorden om hjälp, fick lite handledning om vad som var fel (jag fattade inget, men de tyckte att någonting var "ancient" och skrev vad jag skulle göra), testade med några anda sudo dnf kommandon i terminalen och VIOLA! XPPens egna drivrutiner vart installerade.

Nu kan jag äntligen replikera mina inställningar från Windows och sätta mig och rita!
Det funkar såklart jättedåligt, snurrgrejen som jag använder för att zooma och ändra storlek på penseln funkar uselt, helt uppenbart är Linux-drivrutiner inte en prioritering för den här tillverkaren (vilket känns som ett vanligt problem, det är inte Linux det är fel på utan alla andra).

Testar med alternativet "open tablet driver", det funkar inte heller, en recension i Package Managers säger att Flathubs version av den öppna drivrutinen är kass och det är bättre att installera .rpm paketet direkt från hemsidan, så då gör jag det. Jag följer instruktionerna i deras Wiki, laddar hem paketet och installerar det genom terminalen.

När jag startar programmet säger den något om "Connection to Deamon timed out" och stänger ner sig. Jag kollar deras Wiki och hittar en lösning, testar ett kommando i terminalen och det verkar funka. Appen startar i vart fall men den hittar inte min platta alls. Jag kollar vad som är fel och det står att man inte får ha en konkurrerande drivrutin. Det känns ok för XPPens egen har ändå inte gjort det jag vill, jag kollar hur man avinstallerar paket via terminalen och gör det.

Nu funkar inte plattan alls istället, det är bara en vanlig skärm och svarar inte på input från pennan överhuvudtaget. Jag försöker med Open Tablet Driver men den hittar ingen lösning. Tänker att en dator är en dator, så jag startar om.

Nu hittar Open Tablet Driver min platta och jag kan göra massa inställningar, det funkar egentligen inte bättre än det gjorde native i Fedora, men det finns fler inställningar etc. Fjärrkontrollen funkar också, men jag kollar överallt i Open Tablet Drivers inställningar och det finns inget där som berör fjärren, fan.

Jag ansluter mig till deras Discord, det här kan inte vara ovanligt, det är en jättevanlig ritplatta, jag använder det vanligaste ritprogrammet på Linux, en av de vanligaste Distrona och det lär ju i huvudsak vara Linux-användare som använder open tablet driver ändå. Jag går in i deras support kanal för Linux och söker på "XPpen remote" för att se om någon annan fått hjälp med samma problem. Det har dom, exakt samma fråga har ställts tidigare och utvecklaren har svarat "nej, vi stödjer inte sånna, det blir för mycket sidogöra, du får hitta ett annat sätt".

Tillbaka till att söka efter en lösning, Googlar lite och hittar en artikel av David Revoy (som redan varit en stor inspiratör för den här resan att använda först Krita och sedan Linux) där han pratar om exakt det här problemet med exakt den här prylen. Han rekommenderar att man använder en "Input remapper", skillnaden nu från när den här artikeln skrevs för lite över ett år sedan är att då funkade fjärren bara genom att vara sladdkopplad, men nu funkar den också trådlöst med USB-dongel, så någon utveckling har ju skett.

Nästa steg blir alltså att ladda ner nått program från GitHub och börja remappa inputs.

Det var lite det här jag var orolig för när jag hoppade på Linux igen, att jag skulle behöva mer krångel för sämre funktionalitet än vad jag har i Windows, även i de fall jag använder samma program.

Men men, det får det väl vara värt för lite digital frihet tänker jag. I vart fall än så länge.

Som Linux-användare sedan väldigt länge är jag inte alls förvånad över problemen med ritplattan.
3e-parts program och 3e-parts-hårdvara är nog den största svagheten med Linux.
När jag har lästa denna tråd är jag lite imponerad över vad mycket saker alla fått att fungera, och vad mycket energi alla lagt, och vilken entusiasm och motivtation här finns. Det brukar bara vara jag som vill köra Linux till varje pris, alla andra runt mig brukar bry sig mindre.

Tack för alla praktiska råd och tips i den här tråden! Riktigt bra stöd för att faktiskt göra saker man gått och tänkt på ett tag

Nu har min dotter fått sin första dator: dvs Lubuntu-netbooken jag just fixat.

Firefox var lite tungt på den förvisso klena datorn, så jag bytte webbläsare till Brave. Funkar hittils bättre - men är glad för tips på lättviktiga webbläsare.

Samma för bra pedagogiska program för 7-åringar. Ser att det finns en del till Lubuntu.

Snart (till Jul :) ) får vi ny huvuddator. Då skall jag migrera min nuvarande gamla Asus Zenbook till Linux tänkte jag: sugen på Linux Mint Cinnamon, men är öppen för förslag. Det blir min leksak :)

Att gå från windows till linux på min nya huvuddator blir nog ett framtidsprojekt. Få se när jag har haft tid att leka med Zenbooken.

Som Linux-användare sedan väldigt länge är jag inte alls förvånad över problemen med ritplattan.
3e-parts program och 3e-parts-hårdvara är nog den största svagheten med Linux.
När jag har lästa denna tråd är jag lite imponerad över vad mycket saker alla fått att fungera, och vad mycket energi alla lagt, och vilken entusiasm och motivtation här finns. Det brukar bara vara jag som vill köra Linux till varje pris, alla andra runt mig brukar bry sig mindre.

Jag tycker ändå det är ganska roligt och spännande, även fast jag inte har en aning om vad jag gör.
Men lyckas man liksom laga någonting som inte funkar med ett terminalkommando känner man sig som ett redigt dattaproffs!

Jag bytte till Linux på min studie/arbetsdator för ett par år sen. Det var något provocerande i att bara Windows skulle ta upp halva lagringen, med en massa funktioner jag aldrig önskat. Den burken gav upp i somras, men då för ett hårdvarufel.
Den nya kör också Linux, men en något mer esoterisk installation som bara öppnar en grafisk display om ett program behöver det. Jag gillar friktionen och känslan att man faktiskt använder en dator. Vilket väl grundar sej i nåt kulturhistoriskt intresse för 70- och 80-talsdatorer.

Det hoppet jag inte mäktat göra är på speldatorn. Den kör alltjämt W11, som den alltid har gjort och jag orkar inte pilla med att föra över allt på den till en ny installation. När den ska ersättas blir det nog Linux där också. Jag har vagt oroat mej för hur väl det kopplar till VR, som jag ändå har för ambition att ge mej in i nån gång. Dock är den billigaste, bra och inte uppenbart integritetskränkande VR-setupen för dyr för att det ska vara aktuellt på några år. Och nu när Valve återigen ger sej in i VR-branschen samtidigt som dom pushar SteamOS så lär väl läget bara bli bättre.

Last edited:
Kul att höra att resan med ritplattorna gick frammåt trots allt. Heja!

Själv har jag aldrig använt den typen av hårdvara, och inte sett bristen på stöd som uppenbarligen finns ibland.

Men, det som gör skillnad för mig är det där med att man kan hitta folk som fixat, har alternativa idéer och som bjuder på sina erfarenheter. Det kanske finns i windowsvärlden, men det känns mer som folk är konsumenter och inte lika deltagande. Naturligtvis lite motsträvigt att man måste engagera sig lite, men sådan är väl jag. ;)

Insåg precis som jag postat att ovanstående inte helt stämmer. Äldste sonen köpte sig en ritplatta för egna pengar när han var 13 eller nåt, och fick igång den utan strul på sin Fedora laptop. Fuskigt enkelt den gången.

En kommentar till de som pratar om att installera Linux på gamla burkar:

Det kan göra en dator som är oanvändbar med Windows till användbar, men det kommer inte att göra den bra. Det är inte magiskt.

Jag gjorde så förut, pensionerade maskiner som Linux-burkar, men nyligen så skaffade jag tre bra laptops och tryckte in Linux på dem, och det var en ögonöppnare. Från "Jaja, det går i alla fall..." till "Blixtsnabbt!".

Det hoppet jag inte mäktat göra är på speldatorn. Den kör alltjämt W11, som den alltid har gjort och jag orkar inte pilla med att föra över allt på den till en ny installation. När den ska ersättas blir det nog Linux där också. Jag har vagt oroat mej för hur väl det kopplar till VR, som jag ändå har för ambition att ge mej in i nån gång. Dock är den billigaste, bra och inte uppenbart integritetskränkande VR-setupen för dyr för att det ska vara aktuellt på några år. Och nu när Valve återigen ger sej in i VR-branschen samtidigt som dom pushar SteamOS så lär väl läget bara bli bättre.
Jag tror att Steamdeck kommer att ändra hela spelplanen där. Det kommer inte längre att bli möjligt för speltillverkare att ignorera Linux.

När det gäller VR så känns det ungefär som 3D-TV/film. Jag tror man försökt lansera det fem gånger nu, minst, och varje gång har det varit hett ett tag, och sedan dött ut igen.

Jag gjorde så förut, pensionerade maskiner som Linux-burkar, men nyligen så skaffade jag tre bra laptops och tryckte in Linux på dem, och det var en ögonöppnare. Från "Jaja, det går i alla fall..." till "Blixtsnabbt!".

Ja, jag har ju installerat Linux på min huvudlaptop som jag köpt för att ha till allt (jobb, tecknande, 3D modellering/rendering, gaming etc) och även fast den har några år på nacken nu skulle jag vilja hävda att det är en genuint bra dator, och att ha bytt till Fedora gör att den känns otroligt pigg och snärtig!

(Parentetiskt, tar gärna vidare diskussion om saken i ny tråd: När det gäller VR vill jag mest säga att det nuvarande "försöket" åtminstone hållit i sig typ 10 år. Visst, det är inte mainstream, det har inte bytt ut några skärmar eller blivit standard vid varje setup. Men det har sin niche och fortsätter säljas, utvecklas, användas. Jag ser mycket fram emot att se vad Valve hittar på i utrymmet – framför allt när de nu jobbar på sina kompatibilitetslager för dels ARM och dels, vad jag förstår, Android.)

Jag tycker ändå det är ganska roligt och spännande, även fast jag inte har en aning om vad jag gör.
Men lyckas man liksom laga någonting som inte funkar med ett terminalkommando känner man sig som ett redigt dattaproffs!
När jag började jobba var den inställningen typ allt man behövde för att faktiskt bli ett dattaproffs! Sen blev man bra genom att träna på nya problem på jobbet.

(Dock alltid lite intressant när man träffade någon med faktisk utbildning i systemadministration…)

Back