Nekromanti Linconrapport från the one and only :D [Toklångt!]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Walium summerar Lincon

"Dels tyckte jag nog att en del information, som du sa, var onödig, men sedan förvandlades stora delar av vårt spel till käbbel mellan syskonen så det gick bra ändå. Det enda jag reagerade på var tempoväxlingarna."

En del käbbel uppstod, främst mellan mig, min äldste bror och mina två småsyskon när jag försökte leka baron och styra och ställa. Men det kunde ha blivit så mycket mer om bara scenariot varit upplagt på ett annat sätt. De märkliga tempoväxlingarna lade vi också märke till. Sedan var det ju knappast ett plus att speltiden var otroligt dålig. Midnatt till sex på morgonen är inte den tid på dygnet då hjärnan är mest snabbtänkt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Votering!

ps. Mina polare klagade på att ni hade svåruttalade namn :gremgrin: . Iaf Dnalor och Yassilus. Arvidos var lite enklare. ds.

Mitt namn är inte svåruttalat! Jass-i-luss... How hard can that be? :gremlaugh:

Förresten angående klädsel så borde ju mina T-shirtar ligga högt upp på en sådab lista... :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Äh, jag drar mitt strå..

Lyckades jag skrämmas två gånger? Det var mer än vad jag visste. =]

Ledsen för att du fick gå på den heliga questen till den hemska drakgrottan på andra sidan riket för att hämta skatten, men jag var på tok för seg för att orka hämta dem själv. Och vad ska man ha minions till om inte som kanonmat? ;]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Äh, jag drar mitt strå..

Lyckades jag skrämmas två gånger? Det var mer än vad jag visste. =]

Necessären (äh, jag vet att det inte heter så, men orkar inte komma på rätt namn) och hissen.. (När jag insåg att det var oss i en HISS så "yikes!")
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Äh, jag drar mitt strå..

Sekretären, jo det misstänkte jag. Och bilden i hissen, jo, det kan jag tänka mig, ingen kul sak att stöta på. =]
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Äh, jag drar mitt strå..

Finns det så man kan få tag i alla konventsäventyren någonstans på nätet eller är det bara tigga av de som spellett att de ska skicka dem? :gremsmile:
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Re: Walium summerar Lincon

Det var jag som spelade systern i samma spelgrupp och jag håller med om det walium skriver. Jag var ju som sagt helt säker på att det skulle bli ett hovintrigscenario efter att ha läst igenom min karaktär och blev lite besviken när 95% av den information som fanns på karaktärsbladen visade sig helt irrelevant för äventyret. Lite käbbel fick vi till mellan syskonen, men det blev aldrig så mycket eftersom det inte fanns något i äventyret som byggde på dom motsättningarna som fanns. Skulle man t.ex. ha byggt in något som kunde påverka min karaktärs möjligheter att (inte) bli bortgift skulle det ha gjort det hela mycket intressantare och skapat lite konflikter inom gruppen. Androidpojken gillade jag. Jag tyckte vår spelledare gjorde honom mycket bra. Först fattade man ju inte at det var en android, sen blev det nästan lite kusligt när han ville "leka".

Annars kan hela scenariot enkelt sammanfattas med ordet segt. Jag tyckte det var segt redan i början, sen trodde jag att det skulle börja hända grejer när det stora bandvagnseländet vi hade köpt verkade bli attackerat. Vi kunde dock inte påverka något av det som hände. Det var bara att sitta stilla och vänta på att SLP:erna gjorde jobbet. Hela äventyret kändes alldeles för rälsat. Man fick en känsla av att man bara hade en sak man kunde göra hela tiden och att man inte kom nån vart förrän man hade kommit på den grejen. När man hade gjort det kom man till nästa plats där man skulle göra något annat för att komma vidare. Man fick rent allmänt en känsla av att spelledaren berättade en historia där man själv bara var statist. Så fortsatte det genom hela äventyret. Jag satt hela tiden och väntade på at nånting skulle hända som jag kunde påverka på något sätt, men det gjorde det aldrig.

Det hade nog kunnat funka om man fått igång lite bättre intriger mellan karaktärerna, men då hade man som sagt behövt antingen en annan karaktärsbeskrivning eller något i äventyret som kopplade till något i dom nuvarande beskrivningarna på något sätt.

I vilket fall som helst så tror jag att ett hovintrigscenario med samma karaktärer hade kunnat bli mycket intressantare. Vem som skulle bli baron och vem som skulle gifta sig med vem kändes ganska avlägset när man hamnat i en mystisk, övergiven stad mycket, mycket långt hemifrån.

Just det, sen kan jag ju lägga till att scenariot var alldeles för långt också. Enligt SL kunde vi ha fortsatt lika länge till när passet var slut. Det kan ju vara ett problem även med korta konventsscenarion om spelarna tar god tid på sig, men i det här fallet verkade äventyret överdrivet långt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Äh, jag drar mitt strå..

För att inte bryta mot några upphovsrättslagar är i princip det enda sättet att kontakta scenarioskribenterna själva. En del lägger upp sina äventyr på Sveroks Scenariobank, andra har sina egna hemsidor, vissa säljer sina äventyr via sin hemsida, andra behåller dem för sig själv. Det är olika från arrangör till arrangör.

Vi lägger gärna upp konventsäventyr här på www.rollspel.nu om det finns arrangörer som önskar det, men det var länge sedan vi aktivt arbetade på att få in sådana.
 
Top