Nekromanti LinCon 2011

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Hej!

Då jag hört mycket gott om det här forumet av vänner och bekanta tänkte jag se om det finns möjlighet att hitta folk till ett av årens största händelser i spelsammanhang, nämligen LinCon.

Som säkert flera av er känner till så är inte LinCon längre så känt för att bjuda på några större rollspels-upplevelser och det är vi många som tycker är tråkigt. För att råda bot på det inför 2011års LinCon har för första gången på länge en rollspelsansvarig utsetts. denna någon är jag (en smula oberättigat kanske) och jag kommer att göra vad jag kan för att ge rollspelet en chans att vinna mark på nästa års LinCon.

Vad innebär då detta?
Som jag skrev är LinCon-ledningen väldigt atggad på alla rollspels arrangemang och jag lovar att kämpa för bra möjligheter till lokaler för de arrangemang som kommer in. Nästa års tema är postapocalyps så rollspel som Mutant, Wastelands och ApocalypsWorld är ju bara ett par exempel på vad som skulle passa in och som efterfrågas. Alla som känner sig sugna elelr vet om någon som skulle kunna tänka sig att bidra är välkomna med frågor. jag är själv inget vidare forumtroll men min mail kollar jag flera gånger om dagen:
bpersson90@gmail.com

Indie-rummet:
Jag passar också på att skrika efter er som drivit indie-rummet på GothCon de senaste åren. jag har själv många positiva erfarenheter därifrån och det är precis den typen av rollspel som jag tror kan skapa en ny start för LinCon's rollspelsdel. Det vore väldigt kul att höra av er och ordna något liknande på LinCon.

Svarar gärna på frågor både här i tråden och på mail.

//Björn Persson

(hoppas jag postade detta på rätt sätt i rätt del)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tänkte skriva just fucking google it, men det visade sig att det faktiskt inte var så lätt att hitta LinCons hemsida. Inga meta-taggar i head!

Här är iallafall hemsidan. Konventet går av stapeln den 1-6 juni.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,643
Location
Rissne
Möller said:
det visade sig att det faktiskt inte var så lätt att hitta LinCons hemsida. Inga meta-taggar i head!
Åja, så svårt var det inte.

1. googla "lincon".
2. Klicka på "Sök istället efter lincon".
3. Ta första länken.

Meta-taggar i head bryr sig Google numera inte så mycket om; de indexerar sidornas innehåll istället, via sin robot. Och sorterar efter hur ofta folk klickat på sidan X efter att ha sökt efter Y. Metataggar är väldigt 90-tal =)

//krank, vars google-fu är stark
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Ja visst är det den 1-6 juni.
det hade jag glömt bort att skriva om, kan för övrigt
tillägga att det förmodligen kommer vara en familje dag under årets LinCon där familjer kommer in billigare och kan lära sig mer om olika spel, dessutom är det upp för diskussion att ha ett bättre belöningssystem än bara matbiljetter för varje pass. Vet inte mer i nuläget om detta än att det ska vara i form av någon valuta som kan bytas in mot antingen mat eller något annat.

Alla arrangemang bör ju gå i postapokalyptiskt stuk i största möjliga mån men det hela blir ju lite av en definitionsfråga för de individuella arrangörerna. Kom gärna med idéer och tankar kring hur man kan bygga ett sådan't äventyr m.m.
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Senaste nytt om LinCon och rollspel mer specifikt:

jag har fått tag på en kille som gärna arbetar med L5R och skriver något äventyr inför konventet. Han har dock önskat att få någon att jobba med, dels att skriva äventyret och dels att leda det. Om det hänger någon som är intresserad så maila gärna mig eller pm'a här på forumet.

Söker fortfarande spelledare till spel som mutant och andra spel i postap. tema.
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Nytt om LinCon!

Vi har fått uppgifter om att Neo-games kommer att skriva äventyr till Neo-tec och EON till LinCon 2011 så alla som är sugna på att spelleda ett äventyr skapat till dessa spel, av utgivaren på LinCon kan kontakta mig.

Jag fick också veta att vi förmodligen fått liknande erbjudande av skaparna av Corolis och att de kan tänka sig att skriva ett äventyr även för MUA. Allt detta endast inför LinCon 2011. Alla spelledare är hjärtligt välkomna att höra av sig till mig på bpersson90@gmail.com

Det kan här tilläggas att jag också kämpar för ett belöningssystem inför nästa års konvent som ska göra det möjligt att att endast ha spelledarpass och ändå få möjlighet att äta gratis på konventet. Jag vet att det tidgare har krävts en kombination av detta och "grunt-göra" men detta jobbar jag med att slippa inför nästa år.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Indierummet på LinCon

Hej Björn,

jag svarar här, istället för i din olistigt namngivna tråd "Indierummet på GothCon".

Jag snackade med DeBracy nu på morgonen, och som det ser ut kommer vi inte att ha möjlighet att komma ner till LinCon för att arrangera Indierummet.

Men, hoppet är naturligtvis inte ute. Ett indierum görs inte av just skäggiga farbröder, utan av folk som gillar spel.

Det finns massor med "enkla" indie-spel som är lätta att köra, även för relativa nybörjare. (Tex Lady Blackbird som är gratis och man läser man in på en kvart.) Lyckas ni fiska ihop en grupp intresserade kan ni lätt ordna ett eget rum själva. Vi svarar gärna på frågor och bollar ideer, antingen här på forumet, på NordNordOst eller kanske ett möte på GothCon.
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Re: Indierummet på LinCon

Ja, till att börja med ska jag erkänna att tråden va ganska korkat namngiven -_-*

Men jag uppskattar era snabba svar och fortsätter jobba med att leta folk. om ni känner någon eller ja, ni fattar så finns jag både här och på mail.

Och om inte annat lär vi ses till GothCon.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Kort fråga: hur har ni tänkt ang SL:s - ska varje arrangör fixa det eller gör ni (du) det?

Min fördom är att det är enklare att skriva ett scenario än att få SL:s till det...
 

Stupidbear

Veteran
Joined
19 Nov 2010
Messages
47
Location
Stockholm
Jag hade tänkt köra SL det här året också :gremsmile: Blev inte av förra för att jag inte fick tid. Men året innan gick bra trots att planeringsschema inte existerade :gremtongue: Så kommer det bli lite mer uppstyrt i år så låter det skitkul! :gremsmile:
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Planen för i år ang. SL's är att de som arrangerar själva är SL och/eller ansvarar för en grupp som spelleder. Själva arrangemanget är speltillfällena som sådana och blir ju angivna i pass på konventet. Visst är det svårarare att SL'a än att skriva äventyr, i alla fall på många sätt men det är ju Spelledarna som jobbar passen så det är de som blir kompenserade. oavsett om de jobbar med våra färdiga äventyr eller har skrivit egna.
(Hoppas det va svar på fråga ett)

Det vore super med mer spelledare, vad hade du tänkt leda för spel? något specifikt scenario i åtanke?

Ja, planen är att organisera väl och i god tid. Och jag lovar att göra mitt bäst i den delaen samt att föra fram spelledares önskemål till arrangörsgruppen.
 

Björn Persson

Veteran
Joined
5 Nov 2010
Messages
20
Location
Linköping
Hopp Hopp!

Sent om sider skriver jag här igen.

Lägesrapporten just nu är att vi inte har hittat folk att köra ett indie-rum på LinCon men jakten fortsätter. Det är som tidigare år ont om spelledare men om någon skulle vara sugen på att lira lite Apocalypsworld eller något liknande med våra deltagare eller liknande så är det givetvis uppskattat!

jag har lagt upp en arrangörsmall här för er som är sugna och min mail är det bara att bomba med frågor för er som är intresserade.
 

Attachments

Top