Nekromanti LinCon 2008 undanstökat

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Konventet är i alla fall undanstökat för min del, så jag tar mig frihiten att öppna diskussionen om årets LinCon redan nu, även om konventet officiellt betraktat inte är slut än. Jag och mina Kaleidoskopkompisar gjorde tre saker på konventet: arrangerade våra spel, sålde våra spel samt spelade Condotiere. Jag jonglerade också en hel del.

Överlag är jag mycket nöjd med konventet. Vi upplevde inget strul med ledningen, något som varit så vanligt tidigare år. Hur har ni andra haft det på den punkten? Hur är det för er som inte bor i stan utan spenderade hela helgen på konventet? För min del är det här helt klart ett av de bättre konventen som varit här i stan. Den enda nackdelen var att det var så få forumiter närvarande, jämfört med exempelvis GothCon i år.

Jag har skrivit mer om mitt LinCon här.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Medhåll. Jag spelledde Haragada för Arfert, Arferts son och Vicotnic och det var väldigt lyckat, inte minst för att jag fick slänga ner månen och jämna staden med marken som avslutning. Det hade varit ännu bättre om vi hade optat reglerna lite till för just kortare engångsspel, men det får bli på SSK. :gremgrin:

Ett problem var i och för sig Guitar Hero-turneringen där jag fick möta ungefär Linköpings bästa spelare i Cherub Rock, en låt jag inte direkt excellerar i. Men eftersom han inledde med ett 400 noters streak lär det kvittat vad vi valde. Jag kunde förstås ha valt att köra Hard som mes-Ackerfors men det hade ju inte varit någon utmaning. :gremtongue:

Och som vanligt missade jag Carcassonne-turneringen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Nu har jag till slut lyckats slutföra allt pulande som krävdes för att skriva det här inlägget.

Jag har alltså varit på Lincon oavbrutet de tre senaste dagarna (utom när jag sovit och på fredag förmiddag då jag var tvungen att jobba istället). Jag spelade lite spel (Magic och Condottiere), och spelledde Supergänget för diverse förbipasserande individer. Äventyren kommer att läggas ut på hemsidan när jag orkar -- alltså när jag hunnit teckna bilder på skurkarna, eftersom jag tycker att det behövs. tyvärr hade jag inte tid att göra det innan Lincon. Nästa gång vi anordnar ett liknande arrangemang ska jag se till att vara ute i god tid. (Yeah, right!)

Det skapades ett antal hjältar till Supergänget av både forumiter och icke-forumiter. Dessa hängdes upp i vår Kaleidoskop-banderoll. Såhär:



Om du står så långt bort att du inte riktigt kan se bilderna och läsa texten kan du titta här istället. Bilderna är naturligtvis klickbara om du vill läsa lite mer om superhjältarna.

Sedan tog jag lite andra bilder på Kaleidoskop-borden:


Ackerfors och Snigel spelar Nostalgi med okända personer.


De spelar fortfarande Nostalgi, men nu har de fått sällskap av Hellzon.


Och nu även av haltageten. I bakgrunden spelas det Haragada.


Närmare bestämt av Dimfrost, Arfert, Arferts son och Vicotnik.


Samma gamla forumiter som på de tidigare bilderna, plus Feuflux och walium. Condottiere är spelet som spelas. (Det där spelet som Feuflux inte kom ihåg namnet på i tråden nedan.)


Mer Condottiere-spelande. Snigel är upptagen med att ha flera bollar i luften.


Och ännu mer Nostalgi-spelande.


walium demonstrerar sin bok.


Och sedan spelades det mer Nostalgi.


Tydligen fanns det människor på konventet som spelade spel som inte vi hade skrivit. Såhär såg de ut.

/tobias
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Den okända personen i svart, långt hår (och utan glasögon) är ju Gud! :gremshocked:

(alltså en irkkare och därmed nästanforumit)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevliga bilder !!
Hoppas på att det finns fler bilder som komemr upp senare..

/ Johan K, som antagligen hade fotat jäklar i det på LinCon :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mjäkiga burgare!

I vanlig ordning är LinCon för långt. Jag borde egentligen ha åkt hem på lördag kväll för att inte vara så ärkelmör som jag är nu.

LinCon var rätt trevligt i allmänhet. Jag fick en hel del praktiskt gjort med Anders Fager - han har ett nytt brädspel på gång och jag kommer att illustrera det som det ser ut nu.

Jag hade lite meck med ledningen, mest innan konventet, men även under det. Av någon knasig anledning så hade man satt en regel på att bordsförsäljare i Anders Fagers rum var tvungna att betala inträde för att få göra något annat än att häcka i rummet, en fullständigt befängd regel. Det var lite trassel innan konventet också, inte lika mycket som tidigare, men fortfarande långt ifrån så lite som andra konvent.

Försäljningen låg rätt lågt. En del av det beror nog på att jag har för få nyheter, men det var knappt värt ekonomiskt att åka. Jag fick tillbaka resepengar, inträdet och bordshyra, och kanske en burgare på köpet, men det var det.

Burgarna, ja. En gång i tiden var Lincon-burgaren konventets stora styrka. Nu är den mest mäh! Grillen måste till att börja med lära sig att salt och kryddor behövs! Mer intressant urval av pålägg behövs också. Torrt sönderfallande bröd och smaklöst kött med sallad och jäst lök kan inte kompensera en stor burgare. Så enkelt är det.

Höjdpunkterna var Nostalgi och Supergänget med Kalejdoskop-gänget, Arbos hos SARZ och massagen hos Mineras pojkvän.

Så för långt, rätt avslaget, lite för mycket meck och mjäkiga burgare är mitt betyg på konventet. Så jag vet inte om jag åker nästa år, faktiskt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Re: Mjäkiga burgare!

Håller med om att LinCon ligger långt bort. Bra konvent ligger nära, som tex GothCon. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Re: Mjäkiga burgare!

Ja, burgarna suger. Jag minns när de kostade 15 spänn och var dubbelt så goda (på Ljunkan kring millennieskiftet). Någon borde ta ett snack med LinCon-ledningen om det.

Vi på Kaleidoskop hade inga problem med ledningen alls; tvärtom var Hans bror ytterst tillmötesgående mot oss. Jag antar att det gäller att få tag på rätt kontakt. Typ inte den som var butiksansvarig.

Det var också skönt att behandla konventet som om det slutade på lördagkvällen. :gremsmile: Då blev det mer lagom långt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Lincon ja. Åkte från Uppsala tidigt på morgonen 1:a maj. Plastpåsar överallt på Uppsalas gator. Fyllesvin.

Anlände torsdag middag. Hittade Linköpingsmaffian, Krille, LSW, Ulvtand, Illern och inte så fasligt många fler forumiter. Forumitglest alltså, som Feuflux redan konstaterat i den andra tråden.

Spelade Condottiere med maffian, Gheos med Gud och Maffia med en bunte främlingar (kan eventuellt ha forumspottat Björn den Gode). Stabila spel. Gheos kräver nog tre eller fyra spelare för att komma till sin rätt, och jag är duktigt mycket risigare på live-maffia än på forumsmaffia.

Spelade Nostalgi och Supergänget. Också bra spel. Att man spelar besserwissrar som rättar varandra i tid och otid i Nostalgi passar mig utmärkt, och Supergänget är ju bara mysigt.

Stapplade runt på dansmatta och velade med Guitar Hero-gitarr. Jag blev något bättre på Dance Dance Revolution, men fy så jobbigt det var.

Lootade Nostalgi, Gheos och PHB/DMG till AD&D 2nd ed. Stabilt.

Levde på en hälsosam kost bestående av LinConburgare, glass och pannkakor. Visst kan man dissa burgarna, men LinConmaten är ändå skyhögt bättre än micropizzan på de andra konventen jag varit på.

(Okej, de andra konventen utgörs av SSK och GothCon.)

Sov i Rydshallen. Rydshallen tänds automagiskt när någon går in. %&#"/! Undrar om någon åkte med bussen som skulle gå mellan den och konventet.

Söndag var redigt dött. Hade jag varit Linköpingsbo hade jag nog gått hem tidigt, men nu fick jag ju vänta på min bokade buss.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Jag gör som Snigel gjorde i tråden, nämligen att hänvisa vidare till min LinCon-rapport på en blogg.

Utöver det så kan jag säga att jag tyckte det fullkomligen dröste med forumit, så jag förstår inte varför det var så att folk kände sig så ensamma? Eller är det bara jag som blivit mer van och kan lägga märke till forumiter som jag tidigare missat?

Nåja. Överlag, en rätt okej konventsupplevelse men kanske mest på folket där än konventet i sig.

Håller för övrigt med Krille att konventet är för långt, men till skillnad från honom så åkte jag faktiskt hem i lördags så jag kände mig ändå rätt fräsch. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
...så åkte jag faktiskt hem i lördags...

Jaha, så det var därför din sal (S5 eller vilken det nu var som det stod Kräftfeber på) såg så tom ut när jag traskade förbi den på lördagens kväll. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag åkte ner och strövade runt med några vänner i två timmar och hälsade på folk, köpte Space Beans (som jag har jagat under några år) för 49 kronor och åkte hem. Roligast på konventet var att Hunk satt upp små Tulli-notiser på hyllorna.

/Han var då som en trogen nörd tvungen att dra Tullianekdoten för en i spelgruppen
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
S3. Det är beroende på när du traskade förbi. Jag var visserligen ifrånrest därifrån, men jag hade en SL som tog hand om det sista passet som skedde under lördag kväll/natt.

Alternativt var det där Piasava-snubbarna som kidnappade både SL och spelgrupp och stuvade undan dem gud-vet-var... :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Roligast på konventet var att Hunk satt upp små Tulli-notiser på hyllorna.

Jag misstänker att Fludd själv fanns på konventet... ,-)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag tror att det var Tulli själv! Han gömde sig dock bakom en orchmask under större delen av konventet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Forumiter

Utöver det så kan jag säga att jag tyckte det fullkomligen dröste med forumit, så jag förstår inte varför det var så att folk kände sig så ensamma?
Visst fanns det en hel del forumiter där, men det var märkbart färre än det varit tidigare år. Eller så såg de till att gömma sig när de såg att jag närmade mig...

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Forumiter

Ah, ja det var ju mitt första LinCon så jag har ju inget att jämföra med. Som Gunnar skrev i den andra LinCon-tråden så var det ju inte direkt så lockande för en del att dyka upp med tanke på hur rollspelen nedprioriterades. Så det var säkert så att det var mindre, och bara jag som känner igen fler...

Så skrämmande ser du inte ut så folk gömmer sig från dig. Tycker i alla fall jag. :gremwink:
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Exakt! Jag såg faktiskt själv när den skäggige malmö-vikingen strök omkring på kvällen och satte upp lappar. Jag försökte förstås stoppa honom men han drog vapen och jagade mig ut till Guitarr Hero-rummet. Han är en ond jävel.
 
Top