Nekromanti Liknande länder

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hur kommer det sig att det inte finns några länder i Mundana som har liknande kultur. Jag skulle vilja ha rejäla medeltida bataljer meed riddare och hela konkarongen, men den enda plattsen där jag kan hitta det är i kriget mellan Drunok och jargien, då slog det mig att de olika ländernai Mundana är väldigt olika varandra sett hur det t.ex var i Europa under medeltiden.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
öhh.... tänk på vikingar vs. engelska riddare
inte speciselt lika om man säger så...
det finns några som är ganska lika... Consaber och Soldarn... båda har riddare och båda har adelsmän...
klimat och sånt ändrar också mycket på hur dom är... tokon är ungifär som skottarna var... consaber är som engelsgubbsen...
nja... va fasen

Axmir klan Ghor den kraftige (är död)
läs mer på
(www.spelaroll.net/naug)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"...då slog det
mig att de olika ländernai Mundana är väldigt olika varandra sett hur det t.ex var i Europa under medeltiden."
Jag vet för lite om Mundana för att uttala mig, men under "medeltiden" var verkligen inte de europeiska länderna särskilt lika. Det var stor skillnad på att vara bonde i Skandinavien år 1000 och att vara bonde i Frankrike eller Grekland år 1000 - mycket större skillnad än det är i dag, med massmedier, snabba transporter och världshandel i mycket stor skala.

"Feodalism" var aldrig så enkelt som det påstås i skolböcker och rollspelssupplement. Titlar kunde t.ex. betyda oherrans olika saker vad gäller privilegier, status och välstånd beorende på vad man kom ifrån. Detsamma gällde "vanligt folk" - varje område hade egna seder, lagar och traditioner. En bonde var inte bara en bonde överallt.

Kyrkan var i sin egen teori en sammanlänkande faktor, men i praktiken rådde stora regionala skillnader. Här i Sverige dröjde det t.ex. till slutet av 1200-talet innan präster i allmänhet levde i celibat - de hade och fru och barn som vilken storbonde som helst (till sina sydländska överordnades förtret). Och sedan var halva Europa inte katoliker...

För att sammanfatta, om man åker på semester till Grekland i dag är det inte samma sak som att stanna i Sverige. Det var ännu mindre samma sak på medeltiden.

Fast som sagt, Mundana är inte jorden, och kanske länderna är oherrans för mycket annorlunda varandra där. Men olika områden var inte särskilt lika varandra på medeltiden.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag får förtydliga mig själv en smula, det jag menade var att det inte verkar finnas ett gemensamt ideal som länderna strävar efter, och att inga angränsande länder verkar ha några större likheter.
Även om länderna i europa under medeltiden var på flera sätt olika varandra fanns det på något sätt ett gemensamt mode och ideal. Även om invånarna i dessa länder aldrig skulle hålla med mig fanns det stora likheter mellan Frankrike, England och nuvarande Tyskland under medeltiden och det gör rollspelande enligt mig intressantare då länderna kan mötas på liknande villkår.
Givetvis var det så att skandinavien och Grekland skillde sig stort men riken placerade i närheten av varandra hade större likheter med varandra än vad de har i Mundana. Det är inte många angränsande länder i Mundana som verkar ha samma teknologi och eller ideal och mode, även om det var stor skillnand på en svensk allmoge och fransk livegen så tror jag inte att en norrman och en svensk hade så skillda liv, sett till en asharier och caserier, eller tokon och neromenzier.
Det är inte så att jag tycker attt Mundana är en dålig värld, det är bara så att jag saknar grannar som har liknade styre, krigsmakt, flotta och religion.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Även om invånarna i dessa länder aldrig skulle hålla med mig fanns det stora likheter mellan Frankrike, England och nuvarande Tyskland under medeltiden och det gör rollspelande enligt mig intressantare då länderna kan mötas på liknande villkår."

Det kanske ska tilläggas att större delen av medeltida Europas konflikter var interna konflikter eller korståg. Käbblet mellan engelsmän och fransmän/skottar är att betrakta som ett stort undantag: i övrigt var majoriteten inte konflikter mellan länder så mycket som inbördes stridigheter inom länder mellan olika feodalherrar. Till och med större delen av de tidiga krigen mellan engelsmän och fransmän kan stoppas in i denna kategori, i och med att det handlade om den engelske kungens franska förläningar, vilka han besatt i egenskap av vasall till den franske kungen.

"även om det var stor skillnand på en svensk allmoge och fransk livegen så tror jag inte att en norrman och en svensk hade så skillda liv, sett till en asharier och caserier, eller tokon och neromenzier."

Jämför istället Italien med Serbien (tvärs över havet - hur goda kommunikationer som helst) eller Skottland med England. Hur olika är inte dessa angränsande kulturer?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"så tror jag inte att en norrman och en svensk hade så skillda liv"
Skilda liv är ju subjektivt, men om du menar en "norrman" och en "svensk" direkt på bägge sidor om kölen, nja, antagligen inte. Med största sannolikhet hade de längst i norr inte någon större koll på var gränsen gick ens.

Men en norrman i Narvik och en svensk i Uppsala - definitivt. För en fransman var bägge skäggiga lantisar norrifrån, och för en arab var alla tre "franj", europeer, och konstiga per definition. Men jag tror till och med du skulle se skillnaden om du faktiskt mötte dem via en tidsmaskin eller nåt. Vi har ett helikopterperspektiv på medeltiden, i synnerhet om man bara sprungit förbi den i grundskolans SO-ämne, och både olika århundraden och olika länder blandas samman till en "medelmedeltid" som aldrig funnits. På en engelskspråkig mailinglista jag är med på frågade någon en kille som doktorerar i medeltida arkeologi om han inte kunde säga något generellt och vara med i en sourcebook om medeltida kulturer. Han förklarade att det inte GÅR att säga något generellt utan att det blir fel, eller fullt med en massa "fast det kan vara så också". Det blir bara svammel, och då är det bättre att strunta i att vara "historisk" och skriva något som låter roligt.

Alltså, titta efter likheter som en icke allvetande utomstående (typ den där araben kontra "franjerna" i exemplet ovan) skulle finna hos flera länder, och gå efter dem.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Speciellt det faktum att det inte finns några religioner som är särskilt spridda är intressant. Vilka faktorer har inverkat på missionen? För att göra en sammanställning:

Daak
Statsreligion i Jargien, Consaber, Drunok och Damarien.
Mindre inflytande i Västmark.

Samoriska läran
Statsreligion i Asharien, Soldarn och Västmark.

Cirza-templet
Statsreligion i Cirefaliska samväldet.
Mindre inflytande i Asharien (?).

Gamla tron
Mindre inflytande i Tokon och Alarinn.

Mhîm
Statsreligion i Mûhad.

Imay
Statsreligion i Forion.

Ateism
Statsfilosofi i Alarinn, Sunari och Thalamur.

Övriga
Momolan, Eumo och Ebhron är lite odefinierade...

Om man nu drar parallellen med Europa, Mellanöstern och Nordafrika, vilket Mundana givetvis inte är men ändå är rätt likt (jag garderar mig mot "Mundana är inte Europa"-argumentet), så skulle man hitta två statsreligioner (kristendom och islam), en mindre religion som är knappt accepterad (judendom) och några småreligioner som är officiellt förbjudna (asatro, keltisk tro m.m.). Jag klagar inte, jag undrar bara vilka faktorer som har lett till att inga religioner är riktigt dominanta.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Jämför istället Italien med Serbien (tvärs över havet - hur goda kommunikationer som helst)"

Näe, inte hur goda som helst... Det går inte, det är omöjligt.

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Givetvis finns det skillnader mellan en svensk från uppsala och en norrman från Narvik, det handlar inte om nationella utan geografiska apsekter. Det jag försöker komma fram till som människor verkar missa är inte floran av olikheter i europa under de tusen år som medeltiden varade, utan bristen på likheter i mundana. Jag vill inte kalla mig för medeltidsexpert eller liknade men jag hoppas och vet att mina kunskaper sträcker sig ljusår bortom S.O-Lära. Det som ni alla verkar missa är för det första så klankar jag inte på Mundana så ni kan sängka garden, och för det andra så säger jag inte att det är dåligt att det ser ut som det gör, jag tycker att vi ska focusera oss mer på Mundana ist för att leta skillnader och likheter i Europa. Jag står fast vid min uppfattning att Mundana har en brist på kulturer som liknar varandra. Jag finner det underligt att riken inte har tagit in mer influenser ifrån varandra, eller så är det min bild av Mundana som är väldig vriden sett till konstruktörernas. Det kan vara så att kartan med fasta gränser sätter grillor i huvudet på mig och därför fått mig att tänka för mycket på rent geografiska gänser isf geografist placering.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 
Top