Nekromanti Likheter mellan DoD 91 och DoD5

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag tänker inte snacka skit om någon version utan undrar bara hur stora skillnaderna är mellan DoD 91 och DoD Chronopia. Världen struntar jag i och är bara intresserad av reglerna. Riddaren skrev lite längre ner på sidan att reglerna till båda dessa versioner var väldigt lika varandra. Sen undrar jag en sak till: Hur stor del av DoD chronopias regelbok beskriver världen och hur mycket är regler? Anledningen till att jag undrar är att jag gärna skulle vilja ha DoD91 men då den är svår att få tag på kanske man ska skaffa DoD chronopia om reglerna är lika.

Willie - som börjar gilla DoD6 mer och mer och verkligen ser fram emot att spela det

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Kan inte svara på hur små skillnaderna mellan Chronopia och DoD -91 är men i Femte upplagan av DoD Chronopia så handlar sidorna 169-227 om Chronopia. Hela boken är på 240 sidor. De sista sidorna är ett äventyr som utspelar sig i Chronopia. Sidorna 142-168 handlar om monster var av en del Chronopiamonster samt några färgsidor om Ereb Altor.

Hasse



So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Det skall tilläggas att bland regler ofta döljer sig en del världsinformatiom - ganska vettigt, EMU, men jag antar att friformare inte håller med - så det finns en del ren Chronopiainfo i den övriga boken också, men det är ganska lite. Raser, yrken etc, i rollpersonsskapningskapitlet utgår t.ex. att ,man spelar i Chronopia. Att hitta på egna är väl knappast så himskanes svårt, iofs, men ändå...

Erik, gillar Chronopia, så länge det spelas med enbart grundboken

Ugglans boktips: Serendipities, language and lunacy, av Umberto Eco.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Såhär ser det ut: 4 = DoD 91, 5 = DoD Chronopia

Rollpersonen:
Skapandet av RP är bättre i 5 än 4. Färre färdigheter som yrkesfärdigheter i grund, men möjlighet att köpa flera yrkesfärdigheter för bakgrundspoäng. Nackdelen är att yrkena har väldigt strikt vad det gäller färdigheter för varje yrke. Bättre urval av yrken är det dock i 5 än i 4, t.ex. finns så vanliga yrken som köpman och hantverkare med, vilket jag tycker har saknats i tidigare versioner. Största problemet är här raserna. Raserna i 5 är lite mer annorlunda än i 4. Men det kan lätt ändras. Grundstrukturen är helt densamma.

Stridssystemet är helt identiskt. Möjligen med några små rättelser, men inget i övrigt.

Detsamma gäller magisystemet som är helt kompatibelt med Magiboxen t.ex.

Så regelmässigt är ändringarna minimala. Det ändrade är egentligen bara skapandet av RP, i endel fall till det bättre och andra till det sämre.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
(4 = 91:an, 5 = Chro.)

Den största skillnaden är hur mycket det kostar att köpa färdigheter. 5:an är inte genomtänkt på den fronten för att det kostar lika mycket att höja från 6-7 som det gör att höja från 18-19. Detta är otroooligt dåligt!

Yrkerna är, som <B>Riddaren</B> säger, väldigt låsta. 10 färdigheter för den lärda mannen mot i 4:an där det är 28 st.
Anledning till att det inte finns köpmän är nog för att Köpslå och Värdera kan alla köpa så om man vill ha en köpman kan man lätt göra det. Hantverkare håller nog sig till sitt yrke då dessa tjänar pengar på sitt levebröd.

Andra småstora skillnader:
Köpa besvärjelser är billigare i 5:an, vilket är bra.
Man kan välja en valfri färdighet i 5:an. Gubbarna blir inte <EM>lika</EM> låsta och man kan välja en karakteriserande färdighet.
Man får BP (bakgrundspoäng) om man har en hög ålder i 5:an. EP (erfarenhetspoäng) är annars lika.
5:ans bok håller inte så bra (limmade sidor).
5:an har ett smärtp.-system som är taget från "Krigarens handbok".

/[color:green]Han</font color=green> som började som tiggaranka med en gubbe och som slutade sina dagar som köpman
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Ovanstående inlägg gäller inte de lite äldre tryckningarna av Chronopia. Den jag köpte 1994 innehöll inte avsnittet om vad som finns utanför Chronopia samt den där monsterdelen. Den måste ha tillkommit senare...
Jag kan hålla med er andra om att Chronopiaboken lätt falller sönder pga limmade sidor, detta har riotminds smidigt kommit undan genom att binda in boken istället.. mkt bra!

Robin, som anser liksom riddaren att reglerna i stort inte ändrade sig mellan 4 och 5

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Smärtpoäng var vad jag kommer ihåg inte med i DoD5s grundregler, men kan möjligen ha varit med i något supplement. En annan förändring som du glömde var reglerna för perfekt och fummel - i DoD5 är 1 perfekt och 20 fummel, punkt (om man inte är löjligt bra). I DoD4 måste man dessutom slå ytterligare en T20 under/över FV.

Två andra saker som skiljer är att DoD5 har fler ålderskategorier (har för mig att det är "Uråldrig" som tillkommer), och BP, EP och startkapital baseras på absolut ålder i stället för ålderskategori. En liten parentes här är att det i min mening är lite dumt att ge både BP och EP för ålder.

Sammanlagt kan man nog uttrycka det så att själva spelmotorn är i stort sett oförändrad mellan de båda versionerna (med undantag för perfekt/fummel), men att göra rollpersoner skiljer sig rätt mycket.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top