Likhet med andra spel

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
167
Här är grunderna för mitt projekt, förstår ju att det såklart kommer likna andra projekt men hur nära hamnar jag exempelvis Nordiska Väsen, vad kan jag tweka för att det ska bli mer eget?

Tänker ge ut det under Drakar och Demoner 2023 licensen och reglerna därifrån.

Känsla
Lite som Mutant lite bisarrt och lättsamt fast ändå med ett mörker. Upptäck en alternativ variant av ett historiskt Norden i stället för en alternativ framtid. Tänk standardfantasy/krutpunk/biopunk DoD 2023 och Warhammer fantasy.

Världen
Ett fiktivt Norden där allt är uppskruvat 300%. 1500-1900 tal där skrock och sägner är sanning och allt är lite mer mystiskt, konstigt och farligt. Det innebär att de flesta platser, händelser och personer som var viktiga då är viktiga i rollspelet. Men de har alltid någon konstig/mystiskt tvist. Det spelar heller ingen roll om de levde på 1600-talet eller 1800-talet allt klumpas ihop och finns samtidigt.

Spelet fokuserar på Sverige men resten av Norden finns med också.

Mäktiga krafter
Många kämpar om herraväldet i Sverige – inte genom öppet krig utan genom intriger, sabotage, spioneri, dubbelspel och bräckliga allianser.

  • Linné och hans lärjungar: vetgiriga biologer och köttsmeder som jagar land och rike runt i jakten på nya väsen att studera och förvrida med hjälp av genetik och folkmedicin.
  • Nobels följe: ingenjörer och krigsarkitekter som utvecklar vapen, fordon och svartkrutsdrivna automatoner.
  • Kungamakten: rekryterar folk till fronterna, försöker upprätthålla lag och ordning samt samlar in skatter. Ingen vet egentligen vem som styr men ibland sponsrar de lokala projekt – som en ny brun om byskolan lovar lägga gerillakrigsföring på schemat.
  • Fimbuls Sista Sannings kyrka: En svårtolkad kyrka med rötter i något uråldrigt. Det viskas om att de får hjälp från påven själv. Löst baserat på den kristna kyrkan.
  • Naturen: Urskogen och snön sväljer byar och tycks ha en egen vilja. Den sägs leta efter något, något gömt djupt under den svenska myllan.
Exempel på varelser
  • Rovtroll, runtroll, bergstroll, träsktroll, jättetroll, småtroll, trollknytt, frostknytt och 100 andra varianter av troll. Vissa civiliserade andra inte.
  • Kungamaktens pansarbjörnar och stridsälgar
  • Monster ur djupa träsk och tjärnar
  • Frost/snövarianter av saker
  • En hel del monster inspirerade av nordisk folktro men inte så mycket tror jag.
  • Skräpvättar, Grummelälvor, Askmoror, lortvättar etc.
  • Monster som manipulerats fram av Linnè
  • Svartkrutsautomater, högljudda skitiga maskiner/robotar
Exempel på varelser som inte finns i Norden
  • Drakar (dock Lindormar)
  • Demoner
  • Alver
  • Orscher
  • Klassiska spöken men dock annat liknande ur folktron
  • Monster från grekisk/romersk mytologi dock från slavisk/keltisk foktro särskilt Baba Yaga.
Nya spelbara folkslag
  • Älvor/Sotälvor
  • Småtroll
  • Bortbytingar/trolltagna
Nya yrken
  • Köttsmed/Zoolog
  • Soldat/Kruthandlare
  • Sprätthök/Högdjur
Exempel på vad rollpersonerna gör
  • Färdas till en sagoversion av sin egen hembygd för att leta upp hemligheten bakom mormors gamla klenod, eller konfrontera en förfader från stormaktstiden.
  • Blandar sig i Dackefejden – eller hjälper Dackes och kungamaktens gemensamma fiende: Jolbyggarna, som efter årtusenden av inbördes krig verkar ha enats för att ta makten över Nordens mörka underjord.
  • Smugglar sig in på adelns dekadenta baler på Drottningholm för att avslöja hemligheter om kung Vasas mystiska barn.
  • Tar uppdrag åt dansken och saboterar den södra fronten inifrån i utbyte mot pengar och obekväma löften.
  • Spionerar på Nobels följe eftersom det viskas att de i hemlighet förser drängar, pigor och bortbytingar i Skåne med vapen till sitt växande uppror.
  • Deltar i nätfisket vid de djupaste tjärnarna, där väldiga nät smidda av malmbergsjättarna sänks ner för att fånga skatter som Golfströmmen dragit med sig från världar bortom vår – och hanterar vad som ibland följer med upp ur djupet.
  • Möter kyrkans utsända inkvisitorer som sveper in i byar, letar kättare och beslagtar artefakter utan att förklara varför – eller vad det egentligen är de jagar.
  • Skyddar byar från vidunder, Linnes misslyckade experiment, förrymda automationer, Baba Yagas trollpackor eller galna vetenskapsmän.
  • Letar uråldriga artefakter åt kyrkan för att hjälpa dem återställa ordningen – eller påskynda födelsen av en ny.
  • Försvarar det yttersta Norden mot hotet från öst i den skröpliga norsksvenska unionen - eller bevittnar hur alliansen sakta faller samman i svält och plundring.
  • Undersöker varför kungafamiljens ökända och gigantiska flytande fästning Wasaskeppet plötsligt försvann i kokande, bläcksvart Östersjön.
 
Last edited:
Back
Top