Nekromanti Lija, misslekrigare

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Ytterligare en spelare i min grupp, denna gången en misslekrigare.

Mindre detaljerad backstory den här gången. Denna missla hittades som spädbarn vid en nedbränd missleby.
Hon fostrades av en krigarfamilj, och älskades som deras egen (även om de uppenbart inte var hennes riktiga föräldrar).

Ritat på ett A4 med en 2B-penna och färglagd med vattenfärgspennor.

Kritik önskas.
 

Attachments

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
YES, har letat som fan efter just denna tutorial. Hade den bokmärkt innan min formatering. Tack och Bock.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hejsan,
jag har några förslag. Visa av dem kanske inte gäller då du inte har ritat människor.

1. Ulnan och radius (benen i överarmen) är som en generell regel lite längre än din fot vilket i sin tur är ungefär lika lång som skallen. Det är bra tumregler för att avgöra längden på fötterna, vilket jag alltid annars gör för korta.

2. Kroppen är som regel mellan sju och nio huvuden hög hos en fullvuxen person (beroende på hur heroisk du vill få personen att se ut), nyfödda är ungefär tre huvuden höga. Alven var ungefär sex huvuden hög och misslan fem och det kan hjälpa att göra dem lite längre i relation till huvudet om du vill få dem att se mer heroiska ut.

3. Dina rustningar är välgjorda tycker jag och för att få dem lite bättre så kanske du kan sätta in lite omgivning? Metal reflekterar nämligen, vilket kan göra det lättare att visa volym med om du tar och sätter in något som kan reflekteras och "vridas" runt rustningen. Som w176 säger så skulle den nog må bra av lite skarpare övergångar.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Sås som jag ofta gör tänker jag åter en gång rekommendera John Howe's Fantasy Drawing Workshop liksom Fantasy Art Workshop.

Varför?

Jo, det att det är en utomordentlig hjälp för den som gillar att teckna fantasy. Jag nämner dessutom dessa titlar då folk pratat om rustningar. John Howe håller själv på med Historical reactment vilket han också använt till stor del i sitt arbete. Inte minst vad gäller rustningar, vilket han tar upp i böckerna.

Rustningar är komplexa. Jag fixar själv inte att teckna dem på ett trovärdigt sätt. Ett problem med rustningar är deras funktioner. Fantasyrustningar är ofta rena rama dårskapen som inte skulle kunna bäras egentligen. Du har dock tecknat tämligen enkla rustningar med bra struktur. Det är finfint. Men så har vi det där problemet med hur metall reflekterar. Nåväl... Howe är mitt tips. Dessutom får man massor med inspiration. =)

Förövrigt tycker jag du tecknar klart och fint och färgerna är bekväma och lugna. Mycket fint.

... Och i övrigt är den här sidan om att teckna fantasy (fett stereotypt) rätt kul att kika på. Den täcker alltifrån ansikten till rustningar.
 
Top