Ligaturproblem i InDesign

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det finns ju en del rackare här på forumet som är bra på InDesign. Kanske någon kan hjälpa mig med mitt underliga problem? Jag har en text i 'Phags-pa (ett gammalt asiatiskt skriftsystem). Jag har laddat ned ett par teckensnitt för att skriva detta med. Min Mac fixar detta utan problem i Textedit, men InDesign pallar inte ligaturer (eller kontextuella former är det kanske). I ett annat teckensnitt som kom med datorn (Noto Phags-pa) fixar InDesign detta, men inte med mitt nedladdade TTF-teckensnitt (jag har en misstanke att det är för att det är TTF).

I bilden nedan kan ni se överst till vänster Babelstone Phags-pa i InDesign, och under det Noto, som alltså funkar. I vit text på svart bakgrund är Textedit med Babelstone, och den klarar av att binda ihop tecknen. Är det bara att gilla läget, tror ni, eller har någon en idé om vad man kan prova?

1644086471707.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Vafan, nu har det slutat fungera med Noto också! Det funkade förut, och nu funkar det inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag är nästan säker på att TTF inte stödjer ligaturer alls. Generellt tror jag just detta brukar framhållas som en av OTFs fördelar.

Kan det vara så att du i Noto först använde ett typsnitt med fungerande ligaturer och sedan bytte till TTF-typsnittet? Så att Noto kanske behöll ligaturerna från det första typsnittet, eller nåt?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag är nästan säker på att TTF inte stödjer ligaturer alls. Generellt tror jag just detta brukar framhållas som en av OTFs fördelar.
Fast det funkar ju i Textedit, med TTF-teckensnittet.

Kan det vara så att du i Noto först använde ett typsnitt med fungerande ligaturer och sedan bytte till TTF-typsnittet? Så att Noto kanske behöll ligaturerna från det första typsnittet, eller nåt?
Jag har nu provat diverse grejer, som att avaktivera och återaktivera teckensnitt, starta om InDesign och annat. Jag kan göra ett helt nytt dokument, klistra in en textsnutt i Phags-pa (från ett text-dokument som inte innehåller någon teckensnittsinformation) och sätta den i Noto, och inga ligaturer. Det har helt slutat funka i Noto också, oavsett vad jag gör, och ändå har jag en skärmdump ovan som visar att det funkade för en timme sedan.

Skitskumt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Fan, nu har jag lyckats bli av med InDesign helt och hållet. Rensade allt med Adobe cleaner, och ny måste jag försöka installera InDesign igen. Problemet är att jag inte minns hur jag lyckades förra gången. Att ladda ned en installerare från Adobe som påstår sig installera InDesign funkar inte, eftersom den bara installerar Creative Cloud och inte InDesign, och väl inne i CC kan man installera en massa program, som till exempel Photoshop, men inte InDesign, som inte finns någonstans att finna. Minns att det var likadant sist, men efter mycket frustration och slitet hår lyckades jag på något sätt hitta en InDesign-installation som funkade.

Misstänker att ingen här kan hjälpa mig. Ville bara skriva av mig om hur otroligt frustrerande det är att försöka använda Adobes produkter.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Kanske dags att gå över till Affinity-paketet? :) Deras motsvarighet till Photoshop är likvärdig, men till mycket billigare pris.

Lite synd är att licensen bara är till ett operativsystem. Hade gärna velat ha Affinity-programmen på min windows-burk också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Kanske dags att gå över till Affinity-paketet? :) Deras motsvarighet till Photoshop är likvärdig, men till mycket billigare pris.

Lite synd är att licensen bara är till ett operativsystem. Hade gärna velat ha Affinity-programmen på min windows-burk också.
Frestande! Jag har ju använt Photoshop i typ 20 år. Svårt att lära om sig. Och till Aliatra har jag skrivit en massa InDesign-skript som placerar diverse slumpmässiga ikoner och ord på varje sida. Vore jobbigt att behöva skiva om allt detta till Affinity. Men ja, Adobe gör det ju helt klart svårt att tycka om dem.

EDIT: Verkar inte som att det går att skripta i Affinity Publisher? Känns ju väldigt tråkigt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Och till Aliatra har jag skrivit en massa InDesign-skript som placerar diverse slumpmässiga ikoner och ord på varje sida. Vore jobbigt att behöva skiva om allt detta till Affinity.
En av de saker som gör att jag inte kan gå över till Affinity är att de vad jag vet helt saknar stöd för scripting och plugins.

Om du har CC installerat och har InDesign-licens så borde det gå… Om inte annat borde den här länken vilja öppnas i CC, som då borde installera InDesign:

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
En av de saker som gör att jag inte kan gå över till Affinity är att de vad jag vet helt saknar stöd för scripting och plugins.

Om du har CC installerat och har InDesign-licens så borde det gå… Om inte annat borde den här länken vilja öppnas i CC, som då borde installera InDesign:

Det är precis den länken jag har använt. Den installerar Creative Cloud, men inte InDesign, på min dator. Och i CC finns inte InDesign med på listan över program att installera, vare sig under "alla program" eller under "grafisk design".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nu lyckades jag i alla fall installera InDesign. Jag behövde tydligen uppgradera mitt operativsystem för att kunna se programmet. Hoppas att det också löser ligaturproblemet! Peppar, peppar …
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Lyckades få det att funka igen i Noto, men inte i Babelstone. Jag fick slå på kontextuella varianter i "automatisk". Jag är säker på att jag prövat detta tidigare. Och som sagt, det funkar fortfarande inte i Babelstone. Nu är jag dock livrädd att det ska sluta funka i Noto igen. Jag har ju en hel del layoutjobb kvar på detta. Bleh.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jaj
Ursäkta frågan, men har du aktiverat ligaturer i styckets stilmall?
Jajjenåda. Har kryssat i alla dessa. Eller ja, de var redan ikryssade. Men jag såg till att både ligaturer och kontextuella varianter var ikryssat. Både på själva texten, utan stilmall, och i stilmallen när jag använder en sådan.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Jaj

Jajjenåda. Har kryssat i alla dessa. Eller ja, de var redan ikryssade. Men jag såg till att både ligaturer och kontextuella varianter var ikryssat. Både på själva texten, utan stilmall, och i stilmallen när jag använder en sådan.
Och inga teckenformat?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Utifall att någon är nyfiken: Jag fick hjälp på Adobes forum. Tydligen behövde jag gå in i justeringsinställningarna och slå på "World-Ready Composer". Det hade jag aldrig hittat själv, men det var tydligen lösningen.
Öh, ja, självklart. Det… visste jag hela tiden.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Teckenformat? Osäker på om jag vet vad det är. Som sagt, felet uppträder även i ett helt nytt dokument utan någon sorts stilmallar eller liknande.
Character style... vilket du inte använde uppenbarligen!
 
Top