DoD Ligans nyutgivning - vi har ett resultat!

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag är förbluffad över att "Helt omkonstruerad tredje del av Ärans väg (inskrivet som Övrig)" ligger så lågt. Jag skulle säga att det kanske är en av de få anledningar jag kan komma på att ge ut gamla Drakar äventyr.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Ja till saken hör att jag aldrig läst Härskarserien, bara spelat. Så det faktum att jag inte alls upplevde det som rälsat utan tvärtom väldigt fritt är kanske mer tack vare vår duktiga spelledare än äventyret i sig.

Till saken hör också att inte ens den duktiga spelledaren kunde få äventyr nr. 3 att bli mer än okej.
Imponerande gjort i så fall. Jag spelledde dem och bestämde efter det att aldrig någonsin köpa ett scenarie skrivet att samma författare. Det är bland de sämsta äventyr jag någonsin köpt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jag är förbluffad över att "Helt omkonstruerad tredje del av Ärans väg (inskrivet som Övrig)" ligger så lågt. Jag skulle säga att det kanske är en av de få anledningar jag kan komma på att ge ut gamla Drakar äventyr.
Jag tror att det utifrån Ligans uttalande om att det är just det de håller på med är så många också ser på det valet.
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
En sak som kanske mest var tydlig för spelledaren var det som i min spelgrupp benämndes som Bodil-Rödtopp-Syndromet, om SLP med lite för bra värden på grundegenskaper och färdigheter. Namnet kom från en SLP i Torsheim, som hade anmärkningsvärt höga värden.
Kommer aldrig att glömma vår första äventyr till "nya" drakar och demoner (RM:s utgåva, vet inte om det var Vildhjarta eller Snösaga) där den första SLP vi mötte (en tjej på typ 8 bast) hade högre FV i många färdigheter än våra rollpersoner (alla 40 år+) kunde ha från början...
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
Väldigt roligt att se att många andra verkar tycka som oss, dvs Svavelvinter / Marsklandet högt uppe på listan.

Däremot förvånande att så många värderar Ärans väg så högt, den trilogin ligger ganska lågt ner på vår lista.
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
Jo alltså, en av mina bästa rollspelsupplevelser var ju med Handelsförsten, men till och med författaren själv har ju ångrat detta verk så jag känner att det är ett äventyr som är lite svårt att försvara 😄
Mitt största minne av Härskarserien är när jag och en kompis (spelare i äventyret) var på Tradition nån dag efter att vi börjat spela del 2. Vi hade inte skaffat del 3 ännu så jag köpte den medans vi ändå var där. Läste snabbt på baksidan där man fick sig en komplett redogörelse för vad som hade hänt och skulle hända i del 2. Oops.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Torshem (fast bättre då...) känns som något som skulle ligga helt i linje med den sorts utgivning FL verkar tänka sig - ett litet område att kunna questa i som inte kräver något särskilt med integrering med en större värld.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Väldigt roligt att se att många andra verkar tycka som oss, dvs Svavelvinter / Marsklandet högt uppe på listan.

Däremot förvånande att så många värderar Ärans väg så högt, den trilogin ligger ganska lågt ner på vår lista.
Sista delen suger; de två första har ett öppet upplägg och massor av stämning. De är riktigt bra, tycker många.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Sista delen suger; de två första har ett öppet upplägg och massor av stämning. De är riktigt bra, tycker många.
Egentligen är det litet oklart för mig varför Maktens portar är så populär - den är ju bara en dungeoncrawl, om än en ovanligt dynamisk sådan.
 
Top