DoD Ligans nyutgivning - vi har ett resultat!

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag gillade slutgrottan! Minns att den hade rätt många kluriga problem som krävde tankearbete istället för strid och att många hinder som rollpersonerna ställdes inför var rätt originella. Däremot kanske den inte var så passande för ett äventyr som utspelar sig i ett träsk (fast nu när jag säger det blir jag lite nervös att @Mekanurg ska rätta mig och visa en dokumentär om träsk-dungeons 😁😄)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Va?! Jag minns hur jag planerade att smälta ner all mithril i väggarna i den där labyrinten på Kristallön. Ingen belöning?! pfffff! :D
Äventyret är ju noga med att beskriva att detta inte går! (det var givetvis vår första tanke också) 😄
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jo alltså, en av mina bästa rollspelsupplevelser var ju med Handelsförsten, men till och med författaren själv har ju ångrat detta verk så jag känner att det är ett äventyr som är lite svårt att försvara 😄
Jag har tydligen knappt några minnen av Handelsfursten eller Tempelherren, för jag upplevde dem inte som uppenbart dåliga. Demonprinsen däremot bedömde jag som snudd på ospelbart efter att ha läst igenom det.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Jag har tydligen knappt några minnen av Handelsfursten eller Tempelherren, för jag upplevde dem inte som uppenbart dåliga. .
Som någon som spelade Handelsfursten för några veckor sedan kan jag intyga att det är... ja, det bästa ordet är nog på sätt och vis "ospelbart" då man som spelare inte direkt får spela öht 😄
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Härskarserien måste väl ha varit menad som en motsvarighet till Giants/Underdark-äventyren för AD&D? Bakom varje besegrad motståndare döljer sig en ännu större fiende, och till slut leder äventyret bortom de dödligas värld till ett möte med demoniska makter.

Idén är i grund och botten bra, men det behövs mer rörelsefrihet för spelarna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Härskarserien måste väl ha varit menad som en motsvarighet till Giants/Underdark-äventyren för AD&D? Bakom varje besegrad motståndare döljer sig en ännu större fiende, och till slut leder äventyret bortom de dödligas värld till ett möte med demoniska makter.

Idén är i grund och botten bra, men det behövs mer rörelsefrihet för spelarna.
Ja till saken hör att jag aldrig läst Härskarserien, bara spelat. Så det faktum att jag inte alls upplevde det som rälsat utan tvärtom väldigt fritt är kanske mer tack vare vår duktiga spelledare än äventyret i sig.

Till saken hör också att inte ens den duktiga spelledaren kunde få äventyr nr. 3 att bli mer än okej.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ja till saken hör att jag aldrig läst Härskarserien, bara spelat. Så det faktum att jag inte alls upplevde det som rälsat utan tvärtom väldigt fritt är kanske mer tack vare vår duktiga spelledare än äventyret i sig.

Till saken hör också att inte ens den duktiga spelledaren kunde få äventyr nr. 3 att bli mer än okej.
Det är ju helt klart det äventyret som jag varit mest sugen på att spela - insektsdemoner och torn av järn! Men det kanske säger något att det aldrig kommit till skott.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det är ju helt klart det äventyret som jag varit mest sugen på att spela - insektsdemoner och torn av järn! Men det kanske säger något att det aldrig kommit till skott.
Ja, just tredje äventyret är en så ball idé! Synd att resultatet inte riktigt blev vad man kunde hoppas.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Som någon som spelade Handelsfursten för några veckor sedan kan jag intyga att det är... ja, det bästa ordet är nog på sätt och vis "ospelbart" då man som spelare inte direkt får spela öht 😄
Jo, och under spelmötet berättade jag om världens sämsta rollspelsäventyr, Practice Effect. Vilket får Handelsfursten att framstå som ett under av öppen-värld, spelardriven agens och reaktiv fisktank. Jag hittade PE. Här finns det. Practice Effect

Exempel på hur fritt rollpersonerna kan agera här! ;-)

"När gruppen passerar andra människor är det ingen som tittar speciellt mycket på dem. Men när de är på väg igenom porten blir de stoppade av en vakt som med mörk och mer guttural dialekt frågar vilka de är. Efter lite slingrande från gruppen säger vakten åt dem att stanna och att han skall hämta chefen. Då ingen vakt för tillfället inte verkar bry sig om gruppen bestämmer de sig för att helt sonika gå in i staden. Då hörs ett herrans liv inifrån vaktbyggnaden och ut kommer flera soldater. Från staden kommer också soldater och trots litet motstånd blir samtliga nerklubbade i huvudet."

Eller här (Alex är alltså en rollperson och inte en SLP):

"Alex frågar vad alla adelsmännen gör här och Teth svarar att de är fångar som alla andra som är här de har bara samma kroppsbyggnad som baronen. Alex frågar varför fångarna får gå omkring i så fina kläder och då tittar Teth konstigt på honom men Alex ber honom förklara ändå. Han säger då att fångarna har samma kroppsbyggnad som baronen och därför får bära kläderna, vare sig de vill det eller inte, för att de inte skall försämras. Alex säger att det var just det Tomosh Sigel’s moster sa att han var byggd som baronen."

Och även äventyrets tips till SL är briljant.

"Tänk på att äventyret i stor utsträckning är ett äventyr som spelarna inte kan påverka händelseförloppet på, så försök få det att se ut som om det är spelarna själva som väjer riktning även om de inte gör det på egen hand."

Hela scenariot är som en hårdscriptad cutscene. :cool:
 
Last edited:

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
I princip alla äventyr behöver fräschas upp, det är alltid någon skumt med dem (och någon måste kolla skalor på saker haha).
En sak som kanske mest var tydlig för spelledaren var det som i min spelgrupp benämndes som Bodil-Rödtopp-Syndromet, om SLP med lite för bra värden på grundegenskaper och färdigheter. Namnet kom från en SLP i Torsheim, som hade anmärkningsvärt höga värden.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
En sak som kanske mest var tydlig för spelledaren var det som i min spelgrupp benämndes som Bodil-Rödtopp-Syndromet, om SLP med lite för bra värden på grundegenskaper och färdigheter. Namnet kom från en SLP i Torsheim, som hade anmärkningsvärt höga värden.
Gäller framförallt magiker, som i ÄS äventyr frapperande ofta är långt mäktigare än någon RP någonsin kommer att bli.
 
Last edited:

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Gäler framförallt magiker, som i ÄS äventyr frapperande ofta är långt mäktigare än någon RP någonsin kommer att bli.
Bodil Rödtopp var inte magiker men hade färdigheten kunskap om magi FV 10. För en nyskapad ung rollperson hade bara den färdigheten kostat 62% av alla tillgängliga bakgrundspoäng. Jag kan inte minnas att någon använt färdigheten någonsin.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Knappast ett unikt förhållande för DoD, inflation i SLP-spets finns på många håll och är väl tyvärr särskilt vanligt i BRP (även om jag minns det tydligt från tex MERP också).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Japp. En magiker skapad med samma förutsättningar som en rollperson skulle inte överleva en vanlig brevväxling ens.

//EvilSpook
Jodå! Ge magikern en ringbrynja och ett slagsvärd med 75 % så blir hen en match för rollpersonerna!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Japp. En magiker skapad med samma förutsättningar som en rollperson skulle inte överleva en vanlig brevväxling ens.

//EvilSpook
Struntprat. Maxa ELD, köp helrustning i brons och lura ett gäng suckers (aka Krigare) att gå först, så är saken biff.

EDIT: och skriv dina brev bakom din köttmur, se upp så du inte skär dig på pappret och tvätta händerna noga med tvål och ljummet vatten efter du varit på Posten.
 
Last edited:
Top