Nekromanti Ligan för extraordinära gentlemän på uppdrag i Småland

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Såatte... Kranks trådar om League of Extraordinary Ladies tickade igång en del hos mig. Hur skulle en liknande variant se ut i Sverige? Vi har ju inga viktorianska äventyrare i samma stil, men vad finns det som känns typiskt svenskt på samma sätt som Sherlock Holmes, Alice i Underlandet och så vidare känns typiskt engelskt? Det skulle vara en bra utgångspunkt. Det finns två svar, men jag valde det roliga. Inte Nordic Noir, utan PILSNERFILM!

Här kommer ett försök på synopsis. Kan innehålla >75% trams.

Ligan för extraordinära gentlemän på uppdrag i Småland
Den lokale uppfinnaren och excentrikern Efraim Erik Nilsson (allmänt känd som Åsa-Nisse) har skapat ett raketbränsle som heter duga. Försvaret vill köpa in detta, men har fått problem. De två som skulle sköta transporten - meniga 91 Karlsson och 87 Axelsson - har blivit bestulna. Åsa-Nisse är övertygad om att det är den konkurrerande uppfinnaren i grannbyn vid namn Pettson, som är skyldig. 91 Karlsson och 87 Axelsson menar att det bara handlar om ett spratt som de blivit utsatta för av kollegorna 47 Löken.

Spåren visar dock att det är en professionell liga som ligger bakom - Sveriges farligaste tjyvar, nämligen de ökända skurkarna i Jönssonligan.

Ligan har försökt fly via flygplan, men det verkar som om flygsoldat 113 Bom missat att tanka planet de skulle stjäla och fly med. Sedan har de själva blivit bestulna när de inte lyckades fly. Misstankarna går mot de kända kapitalisterna Wall-Enberg och Volkswagner, som planerar att sälja patentet dyrt till Östtyskland.

RP måste nu stoppa receptet från att lämna Sverige. Planen är att föra ut det via sydöstra Skåne med båt direkt till Östtyskland, men RP hinner ikapp dem någonstans vid orten Änglamark, där framfarten verkar ha bromsats av några ur den stora släkten Lindberg.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Den stora frågan är vilka man ska spela...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Pippi, Tommy och Annika

Eller varför inte Kling och Klang.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Karl Blomkvist, Eva-Lotta Lisander, Anders Bengtsson och Rasmus Persson bildar ett team för att ta itu med problemet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Mekanurg;n330476 said:
Karl Blomkvist, Eva-Lotta Lisander, Anders Bengtsson och Rasmus Persson bildar ett team för att ta itu med problemet.
Ja fy bubblan att jag inte tänkte på det! Lillköping ligger ju till och med i Småland.

En kombo av det gänget, tvillingdetektiverna och, hm... några till.
 

Dyslexius

Veteran
Joined
31 Jul 2002
Messages
32
Location
Stockholm
hmmm, pilsnerfilm med övermänskliga förmågor sa du;

Biffen, superstark luchador, älskar kvinnor och handgemäng.
Bananen, Sverige-etta på infiltration, inte överbra på det men lever på att folk känner igen killen och tycker att han liksom alltid ska vara med.
Kronblom, senmästare, lyckas alltsomoftast när det inte råder tidspress, finner alltid energisnålaste alternativ och kan stänga av kroppen helt.
Fridolf Olsson, minneskonstnär, informationsanalytiker på Hemliga Klubben, krymper när han blir rädd eller hunsas av en dominant närmiljö.
Frithiof Andersson, sjöfarande äventyrare, behärskar mytomanisk efterkonstruktion där hans historier kan ersätta fakta från storyboardet.

Plothooks & Resources, vid start har Bananen ett individuellt mål i att ersätta C.I. Jönsson som kriminellt mastermind i alla söderkåkar, Olsson har en tidigare romantisk kontakt i Smålands heroindrottning, Teskedsgumman.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Näpp! Teskedsgumman är allt västgöte, spelades ju av Birgitta Andersson uppväxt ett stenkast hemifrån mig! :) Men absolut att hon ska vara med på något vänster tillsammans med Frithiof Andersson.

Risken är en barnlitteratursvariant av lxg om man blandar in för många barnbokshjältar. Inget fel i det egentligen, men inte vad jag tänkte från början.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Pre-gen karaktärer för Jönsson-ligan.
Det finns redan en plan!
Sen ska man bara hitta kassaskåpet och sno innehållet!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Lightshy;n330516 said:
Pre-gen karaktärer för Jönsson-ligan.
Det finns redan en plan!
Sen ska man bara hitta kassaskåpet och sno innehållet!
Jag minns ett gammalt konventsäventyr till Western 3, där man skulle råna ett myntslageri i Mexiko. Vad jag minns var äventyret i princip bara ett gäng kartor och vaktscheman över området, och sedan fick man spåna fritt i sina roller, i bästa ShadowRun-stil. Den approachen borde funka finfint för Sickan, Vanheden, Rocky och Dynamit-Harry.
 
Top