Nekromanti LIFTARNS GUIDE TILL GALAXEN!!

larsan

Veteran
Joined
9 Jun 2002
Messages
56
Location
Lund.Skåne
LIFTARNS GUIDE TILL GALAXEN!
tror man kan gora ett rollspel i neotech om detta
några förslag.
jag har presis börjat läsa den och den är veldigt spenade
:gremgrin:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
LGTG

Jo nog kan man använda Neotech till det alltid. Fast jag undrar om det inte finns bättre system i så fall. Det är ju inte så mycket skjutvapen i LGTG att det riktigt motiverar ett system som Neotech. Kanske skulle ett bättre alternativ vara GURPS (kanske redan finns?) eller varför inte HERO-system?

Kolla med grabbarna under Rollspels-fliken här på forumet.

/Duddmannen
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Flytta tråden till rollspelsmakande

Även om du föreslog att göra rollspelt med neotechs regler så bör detta vara på rollspelsmakande, eftersom det hanlar om just rollspelsmakande...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Det är klart det går att använda neotech, men eftersom neotech handlar om ultradetaljerat våld och tekno- och vapenfetishism passar det nog väldigt, väldigt dåligt med Liftarens så gott som våldsfria universum.

Ett roligare system med utrymme för mer osannolikheter skulle vara att föredra. Hur simulerar man att man missar marken i N2?
SL: "Slå ett slag med SYN+PSY delat med två"
Spelare: "Jag fumlar."
SL: "Då missar du marken och befinner dig just nu svävande en halv meter ovanför trappan."
Spelare: "Tjoho, jag missade marken!!"
SL: "Det skulle du inte ha tänkt på, tur för dig att du bara var en halv meter över marken, men du får ändå två kryss smärta eftersom det var en trappa du trillar ned i."
Spelare: "Attans!"

I Liftaren skall man inte dö av artärblödningar efter att ha fått i flaska i huvudet i någon bar i någon av Vintergatans tråkiga rymdhamnar. Helst skall slagsmål inte förekomma alls, om man inte kan klämma in någon skojig händelse i samma veva.
ch slagmsål i neotech tenderar att vara allt annat än skojiga.

Personligen skulle jag använda ett snabbare och mer ösigt regelsystem typ Star Wars D6-system, Krilles T10-system eller FUDGE. Jag gjorde en gång en anpassning av FUDGE för Liftaren, men eftersom jag inte hade någon att
spela med då gick det hela i stöpet.

Men i synnerhet Krilles T10-system skulle nog fungera ypperligt eftersom egenskaperna samtidigt precis talar om hur en person är, vilket skulle vara tufft för Liftaren. Är du inte bekant med systemet tycker jag du skall titta in på www.foxtail.nu och ladda ned Västmark som använder (grundade?) det systemet.

Kolla också in www.fudgerpg.com, de ger ut FUDGE, som är gratis och ganska genialt.

Lycka till!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
LIFTARNS GUIDE TILL GALAXEN!! (3 utropstecken?)

Visst kan man. Men ska man? Humorrollspel är väldigt svåra, mest för att de efter ett tag rinner ut i meningslöst flams om ingen håller efter det stenhårt (lite som OT, faktiskt). Att göra ett helt rollspel som är menat att vara roligt är svårt, Paranoia och Teenagers From Outer Space är nog de enda som jag kan komma på som lyckats med detta, men... ja, du kan ju försöka, det kan ju inte bli värre än att ingen skrattar.


Storuggla, pelikan-gapet
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Red Dwarf (NTIT)

Humorrollspel med Neotechregler är ingen bra idé. Neotech är realistiskt och dödligt, vilket inte är ett dugg roligt.

När jag var på SF-bokhandeln i helgen såg jag däremot något intressant; ett rollspel baserat på TV-serien Red Dwarf. Jag bläddrade bara igenom det som hastigast, så jag hann inte skaffa mig någon ordentlig uppfattning om det, men jag kan gissa att det lämpar sig bra för att spela sjuk brittisk humor med konstiga typer som dräller runt i SF-miljö. Det kanske är något du skulle titta närmare på.

Är det förresten någon som läst spelet i fråga och kan berätta om det är något att ha?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tales from the Floating Vagabond

...är ett existerande rollspel som är så nära Liftarens Guide man kan komma utan att köpa rättigheterna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan kan man säkert... :gremtongue:
Men jag skulel hellre göra det till något som liknar paranoia elelr nått liknande spel.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Som många redan sagt så är NeoTech inte det ultimata för ett sådant spel. Jag skulle nog välja Krilles t10-system eller så. Gurps kanske också skulle funka, men gurps vet jag inte tillräckligt om för att säga något säkert. :gremsmile:

Liftarens guide till galaxen d20, någon?
 
Top