Nekromanti Liftarens Guide till Galaxen

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Jag håller på att läsa Liftarens guide till galaxen och tycker att den är lite trög i början. Är det någon som har läst den? Blir den bättre sen?
Dranolir
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Mja, vad ska man säga. Personligen tyckte jag att början var bäst... Det man kan säga är att dom frekventa skämten minskar något till förmån för story ju längre böckerna lider, men förutsättningen för att gilla böckerna är nog ändå att gilla humorn. Framförallt i början av serien känns det som om handlingen är där för att humorn (skämten) ska passa in snarare än tvärtom.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
De två första böckerna är bäst.. sedan blir de sämre och sämre... första boken är nog den bästa.. så gillar du inte den lär du inte tycka att de andra böckerna är särskilt bra...

/Jonas
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jomen..

Har läst boken & tycker att den är bland det mest flummiga & bästa jag läst. Det är en såndär bok som antagligen kommer igenom eller så blir det ett stort mysteriom & man fattar inget av den.
Så håll ut & läs den, för den är kalrt läsvärd !
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Säg efter mig nu: "Den blir bättre. Jag ska fortsätta läsa." Få höra nu!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nej, det blir den inte. Försök istället med någon av Terry Pratchetts böcker, samma stil av humor, fast rolig och fasrtfylld, förutsatt attt du ignorerar böckerna med häxorna i.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
medus hållus

Håller med här

De två första böckerna är bäst.. sedan blir de sämre och sämre... första boken är nog den bästa.. så gillar du inte den lär du inte tycka att de andra böckerna är särskilt bra...

Läs ut hela första boken iaf. Tycker du att det bara handlar om ett par tråkiga töntar som flänger runt och du hellre skulle diskutera hårgelé med Lars Lejonborg så låt för all del bli att läsa de andra.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Jomen..

För mig var det också ett av det bästa men priset för flummigase (och pluttinuttigaste) går helt klat till "Watership Down" som dock ändå var riktigt hugglig och tordes klassas som fantasy.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm

Min högst personliga åsikt är att första kapitlet hör till de bästa i hela serien. Speciellt kommentaren "Den är gul".

/Black Dwarf som bokstavligen asgarvade när han läste det /images/icons/oink.gif
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Dumt att upprepa vad andr har sagt men skit samma. "Liftarens" är en fruktansvärt rolig bok och visst är det så att skämten avtar lite i slutet men den är fortfarande klart läsvärd. Läste den för första gången vid elva års ålder, på svenska då, och tyckte att det var en av de roligaste böckerna jag läst. Nu, många bokår senare, så har itne den uppfattning förändrats mycket, fast nu har jag läst roligare och rekomenderar precis som Daniel Schenström Terry Pratchetts böcker. Men Liftarens är fortfarande en av de roligaste böcker (alla böckerna då men i en enda stor) jag läst och menar att du MÅSTE fortsätta läsa.

Några av favoritskämten (utan att avslöja för mycket)
*Redan nämnda- "Its yellow!"
*Mening med universum och allting
*Konversationen mellan Gud och människan
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Den blir snarare sämre, även om undertecknad mest gillar bok fyra. Femte delen är i stort sett menlös, så den kan med fördel hoppas över.

/Daniel
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Försök istället med någon av Terry Pratchetts böcker, samma stil av humor, fast rolig och fasrtfylld, förutsatt attt du ignorerar böckerna med häxorna i. "

Nä, nu måste jag faktiskt protestera. Vad har du emot häxorna egentligen?
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Det är inte häxornas fel!

Men det är bara det att böckerna som handlar om häxorna inte är lika roliga som de som inte handlar om häxorna. Vad det kan bero på vet jag inte, kanske för att det finns så många häxböcker, så att de på något sätt blir enormigt, vet inte...
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Döden är bäst!

Böckerna som handlar om Döden tycker jag att helt klart är dom mest roliga. Kanske är "Döden ligger lågt" bäst. Men det är svårt att säga. Han är duktig dendär Pratchett.
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Sant och falskt [kanske OT]

Jag instämmer inte riktigt. Döden är bäst men inte böckerna om honom. Faktiskt älskar jag Renswind och Döden är ju lysande som bifigur men jag tycker att böckerna som helt och hållet handlar om honom är ltie små tråkiga.

Det största undantaget är när han pratar med den där "över döden" och "över döden" svarar... utan att avslöja, på ett kul sätt:D

Det är ju iofs min åsikt och inte din:D
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sant och falskt [kanske OT]

Sant Rensvind är kung!

Jonas/ som gillar spännande tider
 
Top