Nekromanti Life is out there!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Eller det påstår i alla fall vissa forskare.

Det här känns som ett ypperligt tillfälle att utöva lite gammal hederlig skepsism, förståss. Än känns det mest som önsketänkande. Men det verkar som svar väntar när de väl kollat isotoper och annat.

Men jag gillar tanken, för det här är på något sätt min favoritvision om ett befolkat universum. Liv blåser från solsystem till solsystem, så allt liv i hela universum har väldigt mycket gemensamt i grunden, även om det utvecklats under väldigt olika förutsättningar ibland.

Något att hålla ögonen på för framtiden, tror jag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Eeh... Det här låter väldigt tveksamt.

Jag kunde komma på två tre saker som förklarar organismer på den nivån direkt, förutsatt att de kan hålla sig i luften efteråt - vilket givetvis beror på lite olika faktorer.







Kan också anmärkas att stratosfären blir varmare längre upp - så saker skulle mycket väl kunna stiga.

Alltså, problemet med den här enskilda undersökningens (praktiskt time:ade) resultat är att vi har skickat skit upp i luften i ett århundrade, och skit upp i rymden i mer än ett halvt sekel. För att det ska funka måste fler än de få fram de här resultaten, och de får inte få samma resultat när det inte är några meteorregn.

Sedan så behöver man inte skriva om hela biologiböcker eller evolutionen heller. Om herr Wainwright allvarligt menar det så vet jag inte om han borde gå om biologin.

Utöver det kommer vi dock till ett annat problem. Alltså, hur livet uppstod på Jorden är en sak, men utöver det: hur liv färdas interstellära(?) avstånd, hur liv uppstod på andra planeter(asteroider?) först. Man förflyttar bara frågan - och man ska nog ha rätt starka bevis innan man börjar dra idéer om att livet uppstår på en plats, färdas genom rymden, av en slump kommer till Jorden och överlever tillräckligt bra för att börja reproducera sig. Det är en bra SF-story, möjligen, men vetenskapliga teorier försöker hålla nere med att lägga osannolika eller inte riktigt sannolika saker på hög.

IMHO, då.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,592
Okej, det här kräver att vi frågar de två experterna vi har i studion. Vad säger vår första expert?



Intressant, intressant. Men kan vi få en kontra punkt?



Och med det avslutar vi dagens debatt :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm.

Journal of Cosmology, som artikeln publicerades i, är ifrågasatt. Se t.ex. wikipedia. Jag är särskilt fundersam på om peer review använts.

Samtidigt dyker tidigare artiklar, från samma författare och tidsskrift, upp i Google Schoolar. Alltid något. Bör kolla nästa vecka om de också finns i Web of Knowledge, det sägs vara en hyfsad indikator på vetenskaplighet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Flygplan färdas betydligt lägre än höjden de befann sig på. Deras artikel menar att vetenskapligt konsensus säger att partiklar av den här storleken kan hålla sig på den här höjden i ungefär sex timmar innan de faller ned till jorden, så att den ska ha kommit upp dit av någon raket eller annan ballong (eller vulkanutbrott) är inte möjligt, menar dem, för då hade den redan fallit ned.

Min egen teori är att den fastnat på luckan och sedan trillat in i kammaren när luckan öppnades. Liksom, det handlar om en (1) partikel.

Min andra invändning är att om panspermi är sann och vi bombarderas av liv stup i kvarten, varför har man inte hittat liv (extremofiler) eller i alla fall spår av liv på Mars? Om Mars bombarderats av liv under sin gästvänliga period borde det ha utvecklats utan problem.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Genesis said:
Flygplan färdas betydligt lägre än höjden de befann sig på. Deras artikel menar att vetenskapligt konsensus säger att partiklar av den här storleken kan hålla sig på den här höjden i ungefär sex timmar innan de faller ned till jorden, så att den ska ha kommit upp dit av någon raket eller annan ballong (eller vulkanutbrott) är inte möjligt, menar dem, för då hade den redan fallit ned.

Min egen teori är att den fastnat på luckan och sedan trillat in i kammaren när luckan öppnades. Liksom, det handlar om en (1) partikel.

Min andra invändning är att om panspermi är sann och vi bombarderas av liv stup i kvarten, varför har man inte hittat liv (extremofiler) eller i alla fall spår av liv på Mars? Om Mars bombarderats av liv under sin gästvänliga period borde det ha utvecklats utan problem.
Ja, du har en poäng där - jag menade att en del liv kan färdas ganska bra i atmosfären, helt enkelt, och att det fanns en liten chans att flygplan skulle kunna släppa av partikeln. Men det som du sa sa - oddsen är högre att de missade att få bort allt liv. Det är ganska svårt att fixa en totalt steril miljö för såna här grejer. Jag tror på din hypotes f n. :gremsmile:

Altså, panspermi är inte direkt en vetenskaplig teori som står högst i kurs, så det blir svårt att söka stöd (eller motbevis) för för hypotesen, vilket gör att det blir lite dåligt med redundans i undersökningarna. Det skulle behövas lite fler än en ballong, och mer än en grupp forskare som gör experiment för att kolla resultaten.

Så... Just nu är nog teorin inte superstark direkt. Kan bli starkare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Max Raven said:
Så... Just nu är nog teorin inte superstark direkt. Kan bli starkare.
Absolut! Ingen i tråden har påstått motsattsen =) Genesis förklaring känns också som den mest troliga just nu. Forskarna kanske försökte vara försiktiga, men alla kan göra ett misstag. Jag vill också se många fler ballonger från många fler forskarlag i många fler sammanhang.

Jag hoppas dock innerligt på att det visar sig vara sant (men jag förbereder mig på besvikelse i det här fallet).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
över 25 kilometers höjd, diatomstorlek. För att sammanfatta vad som står i artikeln som man kan komma till både via genesis inlägg och länken i startinlägget.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
En sak som slog mig är det här:

Säg att cellen verkligen kom från rymden. Vad har man bevisat? Att liv kan överleva i rymden.*

Vad har man inte bevisat? Att livet på Jorden kom från rymden.

Märker f ö att undersökningen inte ens anmärker på människoursprung (utöver flygplan) på cellen - jag tänker fortfarande på rymdfarkoster. Kan det komma från meteoriter så kan det komma från satelliter, rymdstationer, rymdskrot etc. Som de säger så är provet väldigt rent. Lite likt något man skulle kunna få från något annat. Jag är förstås inte astrobiolog, men det verkar vara en lucka som de kunde ägna någon mening att fylla. IMHO då. :gremsmile:

*Att liv kan överleva i rymden är för övrigt awesome, och något jag tycker är en väldigt viktig grej - antagligen viktigare än regnbågsenhörningen panspermi de verkar vilja jaga.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Tackar.
Den gav lite mera kött på benen.
Så beviset är att den borde ramlat ner.
Okej då kanske den ramlade av ett Amerikanskt hemligstämplat spionplan typ Aurora...

Dock kan damm hålla sig i övre atmosfären längre än 6 timmar om jag minns rätt från Geologilektionerna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Max Raven said:
*Att liv kan överleva i rymden är för övrigt awesome, och något jag tycker är en väldigt viktig grej - antagligen viktigare än regnbågsenhörningen panspermi de verkar vilja jaga.
Och också ett inslag i den här panspermin, även om jag bara har ett ytterst vag uppfattning om det begreppet. För det kan ju gå åt andra hållet:

Liv kan kanske alltså överleva i rymden (även detta är ju inte bevisat föränns de bevisat det, så att säga =), och om vi har börjat sprida liv från jorden ut i universum så är det kanske bara en fråga om tid (lång, lång, lång, låååååååååååång tid) innan det är VI som gett upphov till liv på ANDRA planeter (oavsiktligt).
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Rymdhamster said:
Max Raven said:
*Att liv kan överleva i rymden är för övrigt awesome, och något jag tycker är en väldigt viktig grej - antagligen viktigare än regnbågsenhörningen panspermi de verkar vilja jaga.
Och också ett inslag i den här panspermin, även om jag bara har ett ytterst vag uppfattning om det begreppet. För det kan ju gå åt andra hållet:

Liv kan kanske alltså överleva i rymden (även detta är ju inte bevisat föränns de bevisat det, så att säga =), och om vi har börjat sprida liv från jorden ut i universum så är det kanske bara en fråga om tid (lång, lång, lång, låååååååååååång tid) innan det är VI som gett upphov till liv på ANDRA planeter (oavsiktligt).
Det finns en lav dom kokat i olja, fryst ner med kväve och kört ett par var runt jorden utanför ISS och som överlevt allt så nog kan liv överleva i rymnden. :gremlaugh:

En intressant grej med tiden för att en intelligent ras kunna så planeter enligt panspermie teorin.
Om de bara skickat ut en gigantiskt mängd kometer med låg underljushastighet och låtigt slumpen ha sin gång vilket som sagt kommer ta en lååååång tid.
Men universium så gammalt att detta skulle haft tid att hända flera gånger om.

Vilket är kruxet bakom Fermis paradox. Att även om en ras inte har möjlighet att färdas snabbare än vad vi kan just nu så borde de ändå hunnit kolonisera varenda solsystem i vintergatan flera gånger om sen unviersiums början.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Möller said:
Hm.

Journal of Cosmology, som artikeln publicerades i, är ifrågasatt. Se t.ex. wikipedia. Jag är särskilt fundersam på om peer review använts.
Wikipedia hävdar att källan inte går att lita på? Wikipedia?

...
 
Top