Nekromanti Licensspel på svenska?

Äh... men... Liksom, flykt undan SVT, sändningar på hemlig ort, hemlighetsmakeri, lurendrejeri så att ingen misstänker en...

Det är klart att det skulle bli en hit! Särskilt om det medföljde 3D-brillor, en lista med 80tals-attribut och knäppa regler för sändningar och pejling. Fast kanske inte för de stora massorna...

Jag hittade en bra sajt: TV-piraterna
 
Coq Rouge - rollspelet

Ja det stämmer (det var jag som skrev spelet, har fortfarande kvar grunderna i en pärm nånstans)... Janne själv var -- om jag minns rätt -- inte den girige i det här sammanhanget utan förlaget, tror det var Nordsteds... + att de ville ha en summa up front (50.000:- om jag inte missminner mig). Hursomhelst så finns det rester kvar av CRs spelsystem i Saga.

Så här i efterhand är det ju lite surt att det inte blev något, det var en bra spelvärld, lätt att göra bra äventyr till...
 
Men det är en grej jag inte fattar med licensspel: varför blanda in en dyr figur, när själva världen räcker? Svenskt agentspel fungerar väl CoqRouge förutan?

Jag menar, till ett rollspel krävs ju scenarion, och dessa kan ju inte byggas för mycket på böckerna, då försvinner ju upptäckarglädjen.

Att ett västgötskt 1100-tal fungerar som rollspel hoppas jag verkligen eftersom jag under den senaste tiden samlat massa kampanjmaterial för att spela d20 i göteborgstrakten (alltså den riktiga göteborgstrakten, fast med montster och trollformler och allt D&D:igt).

Första äventyret i Torsviken, södra Hisings härad, om våren år 1100 blankt!
 
Fördelen med licens

Men det är en grej jag inte fattar med licensspel: varför blanda in en dyr figur, när själva världen räcker?

För att sälja fler exemplar. Ett spel som är baserat på en känd förlaga kommer automatiskt att sälja ett par extra exemplar till inbitna fans. Fråga mig inte varför folk tänker på det sättet, för det har jag ingen aning om.

/tobias
 
Re: Fördelen med licens

Jo, det fattar jag också. Problemet är bara att rollspel just nu är en liten marknad. Visserligen mycket större än när jag började (81) men den är liten. Så att den eventuella merförsäljningen är lite för liten för att motivera licensen. Särskilt när det gäller den svenskspråkiga marknaden.

Att rida på t ex Arnvågen torde väl låta sig göras om man bara levererar kampanjmoduler i samma stuk?

Ska man få snurr på prylarna kanske man måste tänka på den tyska och den svenska marknaden. Tyskarna läser en del svenska författare.
 
Re: Hamilton

Lancelot Games hyste faktiskt planer på att göra agentrollspelet 'Coq Rogue' när det begav sig, men ett rollspel har så liten cirkulation att det inte tål höga royaltykostnader - de äter snabbt upp hela vinsten. På den tiden låg smärtgränsen omkring 15 procent (idag är den nog klart lägre) och för herr Hamilton ville Janne G, eller hans förlag, ha 25% av intäkterna. Därmed var det bara att glömma hela idén.


Då fick Neogames/101 Production en bättre deal, men inte bra nog. 1995 var året då det var på vippen att Neos spel efter Viking blev just Coq Rouge. Riktigt, riktigt nära var det. =)

(jag misstänker att det är preskriberat vid det här laget så det gör inget att jag säger det. En moddad Neotech 1 var motorn och vi skulle ha foton från filmen med)
 
Re: Fördelen med licens

Fråga mig inte varför folk tänker på det sättet, för det har jag ingen aning om.

Det är mer en fråga om penetration av mediabruset. Samma mekanism som vid diskmedelsreklam.
 
Re: Hamilton

1995 var året då det var på vippen att Neos spel efter Viking blev just Coq Rouge. Riktigt, riktigt nära var det. =)

4-5 år efter Lancelot... fast det är ju lite kul att två svenska utgivare har ett rollspel gemensamt som ingen av dem faktiskt gav ut. (-:

(Noterar fö att efter åratal av pet peevande över att folk skriver 'rouge' istället för 'rogue', så lyckades jag i mitt inlägg skriva 'rogue' när det till sist skulle vara 'rouge'. Ack je.)

--
Åke
 
Re: Hamilton [OT]

(Noterar fö att efter åratal av pet peevande över att folk skriver 'rouge' istället för 'rogue', så lyckades jag i mitt inlägg skriva 'rogue' när det till sist skulle vara 'rouge'. Ack je.)

Och genast ser vi porno-spinoffen Rogue Cock svepa in, med Carl Hamilton som Lead Penetrator... :gremwink:

Eller... näh.
 
Jo, jag skulle nog isåfall vilja skcika iväg något allster av Astrid Lindgren för kidsen..
Sedna så skulle jag nog åxå kunna tänka mig nått mer hårdkokt som Kurt Wallander för de som är lite äldre.
Detta tror jag nog skulle funka att göra rollspel på, utan större problem iaf.
 
TV-Piraterna tokägde!

Jag satt som klistrad framför tv'n med Piratglasögonen på nästippen beredd på det värsta. Det var ju riktigt spännande och innovativt att visa pirat-tv på det viset. Och alla grymma bilder och gåtor man skulle lösa under tiden var ju dödscoolt.

Mer sådant! :gremsmile:
 
Re: Stötspel

Så en vettig spelvariant borde alltså vara "Spelledarligan", där karaktärerna spelar medhuggare till ärkebanditen Essell, som är ej riktig dängare på att öppna Asea-Brown-Bofors-skåp och kan göra magiska knostruktopner med Duplo och spraygrädde.
 
Re: Stötspel (OT pettimeterputte)

asea brown bofors? vad sjutton är DET för ett företag? ;-)
 
Re: Stötspel (OT pettimeterputte)

Sch! Du ställer just frågan som kampanjen går ut på att besvara!
 
Re: Gulliou och posenten

Lancelot Games hyste faktiskt planer på att göra agentrollspelet 'Coq Rogue' när det begav sig, men ett rollspel har så liten cirkulation att det inte tål höga royaltykostnader - de äter snabbt upp hela vinsten. På den tiden låg smärtgränsen omkring 15 procent (idag är den nog klart lägre) och för herr Hamilton ville Janne G, eller hans förlag, ha 25% av intäkterna. Därmed var det bara att glömma hela idén.

Lancelots universalagentäventyr "Projekt J.A.S.", var det resterna av idéerna om agentrollspelet Coq Rouge?

Dewil
 
Back
Top