DoD Licensen Ereb Altors liv och leverne

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Nu med att Helmgast ska släppa Ereb Altor på licens till FL:s Drakar och Demoner så vaknar nyfikenheten kring denna spelvärld och dess licens. Det känns som att i princip varenda svenskt rollspelsförlag har haft en fling med licensen Ereb Altor. Själv känner jag att det känns väldigt svåröverblickbart, ungefär som att försöka reda ut huset Habsburg släktträd. 🌏

Finns det någon koncis sammanställning av hur Ereb Altor har vandrat mellan olika förlag? Och hur funkar det med de anknytna rollspelen som utspelar sig i samma värld (eller?), såsom Kopparhavets Hjältar, Chronopia, Svavelvinter etc?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Nu med att Helmgast ska släppa Ereb Altor på licens till FL:s Drakar och Demoner så vaknar nyfikenheten kring denna spelvärld och dess licens. Det känns som att i princip varenda svenskt rollspelsförlag har haft en fling med licensen Ereb Altor. Själv känner jag att det känns väldigt svåröverblickbart, ungefär som att försöka reda ut huset Habsburg släktträd. 🌏

Finns det någon koncis sammanställning av hur Ereb Altor har vandrat mellan olika förlag? Och hur funkar det med de anknytna rollspelen som utspelar sig i samma värld (eller?), såsom Kopparhavets Hjältar, Chronopia, Svavelvinter etc?
Utan att avslöja för mycket kan jag hinta om att vi jobbar på en liten rollspelshistorisk text om Ereb Altor och dess avknoppningar - från Sinkadus 3 till vårt nya Ereb Altor. Kommer med största sannolikhet att dyka upp i grundboxen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Utan att avslöja för mycket kan jag hinta om att vi jobbar på en liten rollspelshistorisk text om Ereb Altor och dess avknoppningar - från Sinkadus 3 till vårt nya Ereb Altor. Kommer med största sannolikhet att dyka upp i grundboxen.
Nu trillade småslantarna ned i mitt huvud. :gremgrin:
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Utan att avslöja för mycket kan jag hinta om att vi jobbar på en liten rollspelshistorisk text om Ereb Altor och dess avknoppningar - från Sinkadus 3 till vårt nya Ereb Altor. Kommer med största sannolikhet att dyka upp i grundboxen.
Spännade! Tror det skulle vara av intresse för flera. Det är ju ju mycket vatten som runnit under broarna sedan Sinkadus nr3.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Nu med att Helmgast ska släppa Ereb Altor på licens till FL:s Drakar och Demoner så vaknar nyfikenheten kring denna spelvärld och dess licens. Det känns som att i princip varenda svenskt rollspelsförlag har haft en fling med licensen Ereb Altor. Själv känner jag att det känns väldigt svåröverblickbart, ungefär som att försöka reda ut huset Habsburg släktträd. 🌏

Finns det någon koncis sammanställning av hur Ereb Altor har vandrat mellan olika förlag? Och hur funkar det med de anknytna rollspelen som utspelar sig i samma värld (eller?), såsom Kopparhavets Hjältar, Chronopia, Svavelvinter etc?
Som @Leon nämner så kommer vi förklara detta närmre vid ett senare tillfälle, men egentligen är det inte så rörigt, när det gäller just Ereb Altor som varumärke:

Ereb Altor var nämligen inte något varumärke förrän Riotminds, tack vare nya EU-lagar, kunde ansöka om den (de hade försökt tidigare men fått avslag, detta kan man själv gå in och läsa på PRV). Detta var, fult nog, en motreaktion mot att erebaltor.se började få lite ambitioner. Medan man "förhandlade" med erebaltor.se gjorde man alltså detta i hemlighet och lät erebaltor.se tro att man ägde alla rättigheter. 2015 registrerades varumärket. Nu gjorde Riotminds inte så mycket med licensen och min tolkning är att man främst vill värna något som man inte ägde men ansåg sig ha rätt till. Och fick rätt till märkligt nog.

Nu gjorde ju inte RM så mycket med EA men gav ut en modul som hade väldigt lite, om något, med Ä-spels version att göra.

När RM sålde varumärket Drakar och Demoner till Fria Ligan så ingick varumärket Ereb Altor, som nu alltså licensierat ut det till Helmgast. Och här är vi nu.

Victory at last! ;)
 
Last edited:
Top