Nekromanti LibraryThing

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
För en stund sedan diskuterade vi här på forumet olika tjänster och webbplatser som håller reda på ens bibliotek i någon form av digitalt format. Vad jag vet är det jag och Dilandu som fastat tillräckligt mycket för LibraryThing för att betala för det. Jag har nu använt tjänsten i några månader och känner att jag kan utvärdera den lite.

Jag har katalogiserat knappt 600 böcker och är väldigt nöjd med hur det fungerar. Någon gång relativt nyligen har de lagt till Libris som källa för import av böcker, vilket gör att det är en smal sak att hitta böcker som bara finns publicerade i Sverige (tidigare var man tvungen att lägga till dessa manuellt, men nu går det i stort sett automatiskt). Jag tycker LibraryThing har allting som behövs: bra import/exportfunktioner, alla nödvändiga data som man kan tänkas behöva för en bok, tipsfunktioner, sökning, recensionsarkiv och -statistik, diskussionsgrupper, etcetera. Jag kan helt enkelt inte komma på någonting på LibraryThing som inte fungerar som jag vill att det ska fungera.

Är ni nyfikna på hur det ser ut kan ni kika på min profil eller skapa en egen (det är gratis upp till 200 böcker och det räcker ju rätt långt). Jag är inte hundra på vad det kostade för ett livstidsmedlemskap, men det var någontsans i trakterna kring 20$. Det här är alltså mest ett tips till er som är intresserade. Har ni redan konton får ni gärna lägga till mig.

Dessutom kan man göra mosaikbilder av alla omslagsbilder. Jag orkade inte göra en egen, men det ser ut så här om man heter David Louis Edelman.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag har en fråga:

Vad fan är poängen, egentligen? Jag har ungefär lika många böcker som du, och det är ju inte ens nästan svårt att komma ihåg vad jag har och var de står.

Missförstå mig inte nu: jag är övertygad om att det finns någon anledning, jag ser den bara inte. Jag kommer ihåg att jag funderade på det förra gången det var uppe också.



/Feliath — hm, nu ser jag att du räknat dina serier också. Då har jag fler
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag funderade på tjänsten mest för att jag är en katalogiseringsnörd; men betala pengar för dylikt? Inte min melodi...

Hur många böcker är man begränsad till, egentligen, som gratisanvändare?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag har ett svar!

Det är en relevant fråga som jag har flera svar på. Jag vet inte hur många som gäller andra, men här är de i alla fall, i ungefärlig prioritetsordning:
<ul type="square">
[*] Jag recenserar allt jag läser, men systemet jag använder är inte gjor för något så specifikt. Därför använder jag LibraryThing som en sökbar databas över information om böckerna med sorteringsmöjligheter, något jag tidigare gjorde manuellt.
[*] Precis som Last.fm för musik, är LibraryThing användbart som svar ifall människor är nyfikna på vad man läser och vad man tycker om det. Det fungerar hemsidan bra till också, men återigen är en databas helt dedikerad åt bokhantering mycket bättre.
[*]Jag gillar statistik över saker jag gör och det går att få ut en del sådant. Detta är egentligen delvis samma sak som punkt ett, eftersom jag använder LibraryThing för att kunna sortera böcker jag läst.
[*]Jag tycker om att hålla koll på saker. Visserligen minns jag också exakt vad jag har för böcker, men jag minns inte alltid när de gavs ut, när jag läste dem och vilka andra böcker jag läst av samma författare. Det är också ett sätt att hålla reda på böcker man lånat ut, sådana man inte läst än och så vidare.
[/list]
Som du ser är de flesta av anledningarna fullt möjliga att ersätta med papper och penna eller någon annan, mindre ambitiös (och billigare) lösning, men det är första punkten som är grejen för mig.
 
Top