Lex Arcana - någon som läst/spelat?

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Nyfiken på detta, inte minst då jag är ohälsosamt fascinerad av antika Rom. Spelet verkar även ganska prisat både för sin tärningsmekanik och djupa lore. Har någon läst eller till och med spelat det?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Ingen? Fan folk brukar ha läst och ha koll på allt här ju!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det verkar vara ganska nytt på engelska. Såg det på Sf-bokhandeln idag, men har inte sett det på hyllorna där förr.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Upptäckte spelet under kickstartern för nåt/några år sen. Tycker det verkar superhäftigt
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Känner egentligen bara till det genom några intervjuer med Nepitello (om ToR) där han nämnt det. "Mythic Rome", sen tar min kunskap slut.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Finns det några utgivna äventyr till spelet? Allt jag hittar är ett par kampanjeböcker om olika platser.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Finns det några utgivna äventyr till spelet? Allt jag hittar är ett par kampanjeböcker om olika platser.

Verkar vara en äventyrsmodul
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352

Verkar vara en äventyrsmodul
Yes, det där är en modul med 10 st äventyr. Köpte den och grundboken i förrgår, återkommer med tankar :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Så, läst ut grundboken och det mesta av värdlsmodulen (encyclopedia arcana).

MKT trevligt spel. Ganska simpel grundmekanik med en fräck variant av tärningsmekanik. Du har ett värde i det attribut/färdighet du slår med (säg tex 15). Du väljer själv vilken kombination av tärningar du vill slå (så i detta fall t.ex 1t5 + 1t10, eller 3t5, eller t12+t3). Så fort en tärning slår sitt max exploderar den.

Intressant setting, med ett romarrike som aldrig föll och är genomsyrat med magi. Spelarna spelar elitsoldater i en grupp som kallas Cohors Axcilliana. De är specialplockade sedan ungdom och specialtränade att möta både yttre och inre hot mot imperiet som vanliga soldater ej kan hantera (inte sällan av övernaturlig karaktär). Jag älskar spel som är fokuserade på detta vis, för varje dag som går inser man mer och mer hur svårt det är att spela spel utan "inneboende" drivkrafter, speciellt när man ska spela köpeäventyr. Du rullar fram gubbar i WFR4, någon är ädling, en annan råttfångare, en tredje en druid. Och plötsligt ska ni äventyra ihop och alla har egna tankar, drivkrafter och agendor. Tröttsamt som fan.

Världsboken är hittills en av de bättre jag läst, med fina illustrationer och mysig läsning av allt det som var romarriket. Nästan värd att plocka upp även om man inte ämnar spela spelet, bara av intresse och mys om man gillar epoken.

Nackdelar hittills är att de inkluderade äventyren är hemskt rälsade (första äventyret kommer närmast vara ospelbart utan kraftig modifikationer), att stridssystemet kanske hade behövt en smula mer "crunch" och att det är rätt lite äventyrshookar i böckerna (få namngivna NPCs osv).

Stark rekommendation!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du gillar premissen med elitsoldater som slåss mot övernaturliga hot som hotar regimen så släng ett öga på all for One - regime diabolique , musketörer som försvarar Frankrike och konungen mot interna och externa hot inte sällan av övernaturlig karaktär.
 
Top