Nekromanti Levnadsomkostnader

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
En sak jag saknar bland alla prislistor är den rollspelsrelevanta informationen:

"Vad kostar det att vara äventyrare per månad?"

Jag har letat lite på nätet om detta, men hittar inget som är enkelt överförbart på rollpersoner. Att en tunnbindare tjänar $3-4 i månaden känns liksom inte överförbart på vad levnadsomkostnaderna såsom kringresande problemlösare kan tänkas vara...

Finns detta månne i tidigare upplagor, eller i något supplement, eller t.o.m. tidigare WRNU-diskussioner...?

OBS: Jag är bara ute efter förenklade och översiktliga lösningar; jag vill inte starta diskussioner kring realism. Helst något så enkelt och spelbart som, typ:

Modest Living $1-3/month
Comfortable Living $3-10/month
Lavish Living $10 and up/month
(exempel tagna ur luften, men ändå i "fas" med vad jag hittar på nätet angående månadslöner)

Där alla som rider genom prärien och äter bönor sju dagar i veckan tvingas leva med "modest living".

Nu är frågan bara - jag har ingen aning om dessa exempelsiffror är i närheten av rimliga.

Jag tittar i reglernas prislistor och ser att en timmes tågresa, eller en natts övernattning, ska kosta $1 (och då är det ändå inte de förhöjda priserna i Boom Towns och ute i den laglösa västern!)

Det skulle antyda att mina exempelsiffror här ovan är alldeles för låga (för kringresande äventyrare).

Men hur får man ekonomin att gå ihop om man måste dra in 30 eller 100 dollar i månaden bara för att gå plus minus noll på uppehälle och nöjen (typ sprit och glädjeflickor)?!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Glöm inte att om en standardsnubbe som drar från town to town måste lägga ut, säg $50 per månad, på att leva livet som "westernhjälte" såsom vi ser i filmer etc (dammiga hotell, dålig sprit, fusktärningar, farliga flickor, ny ammunition etc)... och det finns fem spelare, tja då måste ju...

...en "skatt" eller en "belöning" för ett "jobb" (vad nu det än må vara) uppgå till minimum $250. Varje månad.

Det antyder ju att en westernhjälte är nästan lika absurt rik som guldtyngda fantasyhjältar i D&D (jämfört med "realistiska" löner på typ $5/månad). Och den känslan har jag aldrig fått från filmer - inte framstår dessa vita (och svarta) hattar som lyxlirare! De åker ju runt bland sunkiga kulisser till städer och skjuter ner varandra! Var kommer alla dessa förmögenheter ifrån?!

Är det bara jag som lite förstrött antagit att livet i en "riktig" stad (Chicago, St Louis etc) är mångdubbelt dyrare?

Då undrar jag ju förstås - är jag alls rätt på det. Har jag glömt något? Finns det andra faktorer som behöver vägas in här?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har i alla fall fått samma bild som dig av livet som Westernhjälte.

Möjligen ska man tänka så här: många människor i 1800-talets USA var fattiga, smutsiga och eländiga. Och skuldsatta.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
“Hjältarna” får helt enkelt bli opportunister och utöka sina möjligheter till att få in pengar genom att utföra jobb på båda sidorna av lagen. Jag gillar själv när det är svårt att spela moraliska och laglydiga rollpersoner och där ”enkla” pengar alltid finns där som ett lockbete för att få RP att bryta mot sina principer. Det gör det dels mycket mer intressant när RP lyckas att gå den smala vägen men det ger också mer gråzoner vilket i sig skapar ännu mer möjlighet till äventyr.

Så mitt råd är att ta prislistorna i böckerna och helt enkelt låta RP försöka få ihop pengar till mat,hotell och farliga flickor/pojkar genom att ge dem olika val. Det kan mycket väl vara så att RP verkligen är en riktig hjälte men då kanske hen får nöja sig med att sova under bar himmel eller förlita sig på goda samariter, kosten kanske blir tråkig och några pengar för nöjen uteblir.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Poängen är att slippa detaljerna.

Om man inte vill hålla reda på hotellnotor och antalet flaskor whiskey är det trevligt om spelet ifråga presenterar "living expenses" i olika nivåer.

(Lockelsen lämna den smala vägen finns där ändå, det har ju inget med om alla utgifter kan kokas ner till en enda siffra eller ej.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
alltså, är det inte så att de vanliga låglönearbetarna tar igen det se saknar i lön i trygghet? Vet att min morfar (född 1926) köpte skor och kostym på veckoliga avbetalning efter som de på affären visste att han hade ett jobb. Då spelade det liksom ingen roll att pjucken kostade flera månadslöner. Men en westernhjälte måste ju fram med kosingen direkt. Då behövs det mer pengar än ett låglönejobb kan ge.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n262148 said:
Poängen är att slippa detaljerna.

Om man inte vill hålla reda på hotellnotor och antalet flaskor whiskey är det trevligt om spelet ifråga presenterar "living expenses" i olika nivåer.

(Lockelsen lämna den smala vägen finns där ändå, det har ju inget med om alla utgifter kan kokas ner till en enda siffra eller ej.)
Ok, då blir det svårare... Du som SL får väl kolla prislistorna och räkna ut vad du anser behövas för levnadsstandard 1-5 eller något sådant och sätta priser efter det. Då kan du ju säga att levnadsstandard 4 betyder att ”hjälten” har så många fyllor och så många glädjeflickor/pojkar i månaden etc.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
CapnZapp;n262148 said:
Poängen är att slippa detaljerna.

Om man inte vill hålla reda på hotellnotor och antalet flaskor whiskey är det trevligt om spelet ifråga presenterar "living expenses" i olika nivåer.

(Lockelsen lämna den smala vägen finns där ändå, det har ju inget med om alla utgifter kan kokas ner till en enda siffra eller ej.)
Detta utgör också en trevlig referensram som spelare när man ska bedömma "vad är mycket pengar" som är betydligt lättare att hålla reda på än prislistor (som ibland kan vara allt annat än intuitiva).

Typ, säg att min rollperson blir erbjuden 100 dollar för att döda någon. Well, känner jag att min rollperson skulle vara okej med att döda en person i månaden för att leva bekvämt?

Eller om nån fattig bode erbjuder mig 20 dollar för att utföra något uppdrag, är det rimligt för mig att kräva mer, eller är en hel månads omkostnader för denne bonde kanske ganska generös betalning?

Jag vill alltid ha en prislista över sammanräknade levnadsomkostnader (med beskrivnignar om vad varje livsstil innebär) utöver mer detaljerade prislistor just för att ha som referens.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Okej, så det finns inget Old West rollspel med dylik information någonstans alls.

Svaret är "nej, hitta på själv eller GTFO".

Got it.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
CapnZapp;n263508 said:
Okej, så det finns inget Old West rollspel med dylik information någonstans alls.

Svaret är "nej, hitta på själv eller GTFO".

Got it.
Jag har tråkigt nog inte hittat något liknande det du efterfrågar. Hoppas att du hittar vad du söker för det bör ju finnas i något western spel då det finns en hög av dem på Drivethrurpg, i alla fall sist jag kollade.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
I det gamla rollspelet Boot Hill (3rd edition) skriver de så här:

For simplicity, assume that a character can live cheaply for about $25 per month in a town. This includes two meals per day and lodging in a sleazy hotel. A cowboy has virtually no expenses while living in the ranch bunkhouse and eating at the ranch—of course, he must work about 16 hours a day, six days a week, or even longer on cattle drives!
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Är det specifikt old western du är ute efter? Vissa spel (Celenia och Västmark ex) har ju inte ens pris på saker och ting. Bara ett relativt inbördes värde. Typ "ett svärd är värt två bra åsnor", men inga direkta priser så. Där har man istället en levnadsnivå som måste upprätthållas beroende på ens ställning i samhället. Typ att man har skatter och omkostnader som beror på ens roll i samhället.

En "äventyrare" är ju generellt sett en vagabond som saknar fast egendom och drar runt. Har varken fast inkomst eller utgifter. Det beror ju väldigt mycket på vad för typ av rollperson man spelar.

EDIT: Häpp. Jag kanske borde tittat vilket forum detta låg i innan jag svarade.
 
Top