anth;n191272 said:
Även där man inte får svära så svär man. Innan man börjar komma på tillåtna svordomar är det nog lättare om du listar de som anses vara förbjudna i världen.
Så är det ju. Tanken är ju att det vid det här laget har kommit fram nya svordomar också (det lär komma inom de första åren, och nu har det gått över tre årtionden sedan religionen förbjöds). Det är därför som jag behöver lite hjälp.
anth;n191272 said:
Du säger att religioner är förbjudna, vad betyder det?
Är det böter, fängelse eller dödsstraff om man blir påkommen med att be till gud?
Allt det ovanstående. Tekniskt sett skulle väl det inte bli dödsstraff att säga "Fan, jävla helvete" men det är socialt tabu. I Leviathan listas fyra nivåer av brott: ringa, enklare, grövre och extrema brott. Det innebär i den här aspekten: återkommande svärande i officiella sammanhang skulle klassas som ett ringa brott. Att aktivt tro i sitt eget hem och dyrka en gud skulle räknas som enklare brott, vilket bestraffas med böter (eller fängelse om man inte har råd med böterna). Att handla med religiösa artefakter som krucifix, bönemattor, biblar, buddha-statyer och liknande skulle ses som ett grövre brott, vilket resulterar i fängelse. Extrema brott skulle då vara att aktivt bedriva en sekt som värvar folk till den och bedriver organiserad religionsutövning, vilket då kan leda till avrättning (eller fängelse & straffarbete för resten av livet).
anth;n191272 said:
Är uttryck som "Herre Gud!", "Jesus!", "Jävlar!", "Helvete!" förbjudna? D.v.s. räknas det som religiöst uttövande att använda religiösa kraftuttryck?
Som jag sa ovan, de skulle knappast fällas i sig men de är sociala tabu. Med tiden kommer de också bli förlegade och sluta användas (som Nedrans, Järnspikar och liknande). Men det är svårt att göra som en spelare som befinner sig i en kontext där det används. Så det är därför som jag vill ha in lite alternativ kring det.
anth;n191272 said:
Vilka religioner finns )som är förbjudna)?
Alla de stora, etablerade religionerna är det.
Det finns förstås gråzoner som uppstått efter förbudet. Till exempel finns de folk som höjt upp de ikoniska hjältarna (krigshjältar) till en nästintill gudalik status. Det är oklart var gränsen går där.
anth;n191272 said:
Vad är vanliga människors syn på religion? Hur fungerar hemliga religiösa sekter?
För över tre årtionden sedan utplånades de som var mest troende (vilket skildras i Skuggstaten). Det lämnade världen oerhört sekulariserad. Visst fanns det kvar de som hade tro, men eftersom det förbjöds blev de mer isolerade och fundamentala.
I Leviathan är de troende laglösa och de flesta har sökt sig till megapolen Golgata där det är accepterat med religion. GEMA har inte ingripit mot dem för resurserna inte räcker till för ett sådant stort angrepp mot stadens piratflotta. Det här gör att de flesta religiösa är centrerade till en plats, medan resten av världen endast har väldigt få religiösa personer.
anth;n191272 said:
Jag vet att det finns minst ett par trådar om svordomar på forumet, men sökfunktionen är ju som den är.
Indeed.