Nekromanti Levels

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Jag stör mig på levlarna. Inte det att dom finns eller hur dom funkar eller att dom skulle på något sätt vara orealistiska. Nej bara det att det känns som att spelet inte är gjort för att en level skall betyda något. Och det har blivit lite tydligare i D&D3e än det var i AD&D. I AD&D var några monster bättre och några sämre. Man visste att en orc inte var så mycket till fara när man kommit upp några levlar. Men så som det är i D&D3e är det ju bara att likt PCna levla upp orcherna så att dom fortfarande är lika bra eller de övriga antagonisterna i spelet. Borde inte spelbalansen generellt tippa åt spelarnas sida efter några levlar rent power mässigt. Som det känns nu så eskalerar bara motståndet från det att man når level 2. Spelarna blir glada då de har nått level 2, men inte märks det då allt motstånd plötsligt anpassas för den nya levlen. Det gäller ju också om man blir 10 eller 20. Så när man är level 20 så möter man 3 demons som är lika farliga som det 3 orcherna var på level 1. Känns inte riktigt rätt borde det inte kunnat ha gjorts på något bättre sätt? Det känns också som att en 20 levels karaktär sysslar med samma saker som han gjorde när han var level 1 det är bara svårighetsgraden som ökat. Som sagt grundböckerna tycker jag inte är till någon hjälp att fixa till de höga levlarna inte heller FR boken, den snarare bara hjälper till att eskalera motståndet och minska levlarnas betydelse. Det pratas ju om en epic level handbook men den verkar ju också bara vara till för att öka svårighetsgraden. Nu blev karaktärerna level 20/epic 20 men inte gjorde det någon skillnad i spelet för nu dök det upp 3 drakar eller något annat mysko som är lika bra som demonerna och orcherna var på sina respektive levlar. Borde inte leveln betyda något mera än en siffra på karaktärsbladet som bara ökar?
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Du får väl påpeka för din DM att variera CR/EL på de motståndare ni stöter på. Är han rukas nog och alltid sitter och trissar med varelser för att de ska utgöra exakt beräknad EL för karaktärerna kan jag tänka mig att ni har mindre kul när ni spelar. "Oj då, vi höjde en level, nu levlade också alla gnolls i byn där vi nyss var och rajdade".

Det är alltså inte systemet i sig det är fel på för självklart ska även 'monster' kunna lära sig av sina erfarenheter och advancera. Byt spelledare om den nuvarande är korkad och övertolkar reglerna.

Själv bryr jag mig inte ett skvatt i EL eller CR utan lägger in de encounters jag anser passar äventyret/kampanjen. Viss kan det i bland bli lite tuffare än karaktärerna kan klara av utan förluster men vem har sagt att de absolut ska hoppa på och slå ihäl allting problemfritt de stöter på i spelet? I bland kan man ju försöka sig på att förhandla med monster eller rent utav smyga sig förbi dem...


[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det är väl tänkt att vartefter man blir högre level ska en allt större andel av alla encounters vara lägre level än gruppen. T.ex när gruppen blir level 2 kan ju inte alla monster med CR >2 bara försvinna och det är väl inte heller särskilt troligt att alla går upp i level samtidigt som partyt. Om din DM bara använder encounters som är "rätt" level är det väl bara att påpeka det (men gör det helst före eller efter em spelomgång - inte mitt i som vissa spelare). Själv brukar jag ha en del statiska encounters och en del som varierar beroende på level, oftast så att random encounters är statiska och de som hör till storyn varierar (t. ex om partyt går genom en skog på jakt efter orchernas läger kommer alla varelser de träffar på vägen att vara lika svåra oberoende av level, men orcherna i lägret kommer att variera i antal och/eller level för att det inte ska bli en total antiklimax/totalt omöjligt). Det leder till att det så småningom blir fler lätta encounters (ibland klagar spelarna i alla fall; det är ju inte så roligt att slåss mot goblins då man är level 10). Om man varje dag har fyra encounters som är samma level som PCna kommer de nämligen att gå upp i level två gånger i veckan (i spelets tid alltså) och följaktligen bli level 20 efter mindre än tre månader.

"There's nothing wrong with me that a hundred XP wouldn't fix"
 

Caleth

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
16
Hm. Jag hoppas det inte var en lich lvl 16 wizard vi stötte på när vi slutade spela senast med våra lvl 5 karaktärer... ;-)

Det ligger i en gnutta allvar i det ovanstående. Att variera levlar går bra så länge spelarna har verktyg (dvs input från spelledaren) som gör att dom kan avgöra om en fiende är dem övermäktig eller ej. Med en fire giant eller en stor drake är det ganska enkelt, men hur avgör man om den där prästen är lvl 6 eller lvl 16?
Som spelare lägger man ofta sin karaktärs öde i spelledarens händer, på gott och ont. När man väl gett sig in i strid med en motståndare är det i regel försent att dra sig ur, då slutar det i allmänhet ännu värre...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Man gör som i alla...

...rollspel som inte har levels: rollspelar.

Detta ställer kravet på spelledaren att han/hon kan ge verbala ledtrådar som spelarna kan relatera till. Det behöver inte vara ord som "krigaren ser jättemäktig ut", det är oftare effektivare att beskriva omgivningen och dess reaktioner på krigaren.

Exempel 1: "Krigaren går rakryggat fram genom folkhopen. Många tittar snabbt på honom innan de slår ner blicken och släpper fram honom."

Exempel 2: "En mystisk man, kädd i en svart kåpa och hållandes en tjock bok, öppnar dörren. Ett lågt mumlande går genom den samlade folkhopen, men tystanden faller snabbt över den tidigare så uppsluppna feststämningen. Värdshusvärden fingrar på sitt förkläde, och kastar nervösa blickar runt omkring sig. Två högresta barbarer från högländerna i norr smiter nervöst ut genom bakdörren. Värdshusvärden går emot mannen och säger med undfallande röst, "Vi vill inte har något bråk den här gången, mäster..."

DM kan också beskriva små detaljer för spelarna, "det ser ut som om hans sköld är prydd med en drakklo", eller "han bär otaliga ärr i ansiktet och på händerna".

Ofta hjälper inte detta eftersom rollspelare ändå alltid attackerar allt annat med sina karaktärer. Men om DM gett dem en varning innan, får de skylla sig själva. ;-)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Man gör som i alla...

Men inte förväntar du dig att man i Dungeons & Dragons NÅGONSIN skulle fråga "Vad har den elaka clericen för level?" när de möter den elaka clericen i en slutstrid.

Om man skulle fråga skulle man ju få bara ett ungefärligt svar (som är svaret på frågan: Hur mäktig ser han ut att vara ), typ level 3-5 ungefär....

Fast det räcker iofs oftast med den precisionen.....Typ
- Vad har den här mannen som kallar sig för Kelben Blackstaff för level?
-20-25 kanske.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nej

Jag frågar inte, och mina spelare FÅR inte fråga om level eller hit die eller nått sånt. Deras karaktärer vet ju inget om det, så därför använder jag andra ledtrådar för att de ska få en uppfattning om hur mäktig monstret/NPC:n är (se tidigare inlägg i denna tråd).

Om spelarna sedan gör bedömningen att de klarar av monstret/NPC:n, är det deras egen huvudvärk om det visar sig att min beskrivning som ledde dem till att tro att snubben kanske var 10th level, istälet dolde en 20th level.

Å andra sidan innebär det att jag bluffar ibland också...

MVH

Magnus




Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Nej

Det innebär ju att spelarna måste lära sig känna igen när du menar hög level och när su menar låg level. Personligen tycker jag dock det inte är särkilt bra rollspel att fråga på vilken level olika NPC är på. Så jag håller med dig......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nja

Det är inte bara fråga om att de måste lära sig när jag menar hög eller låg level (fast visst har du rätt i att mina spelare måste lära sig att läsa mitt spelledande. Tyvärr har Dante blivit alltför bra på det), jag måste själv lära mig att konstruera situaitoner som är trovärdiga kring äventyren, för att ge dem möjlighet att göra bedömningen om huruvida de klara äventyret eller inte.

Till exempel, en stor skatt vaktas oftast inte av låg-level monster (men ibland gör den det), och ett bondeuppror leds oftast inte av en hög-level fighter (men ibland gör det det), en hovmagiker är oftast inte apprentice magic-user (men ibland... eller... nej förresten, en hovmagiker är aldrig låg level, om inte det är en komedi, eller nån har lyckats lura sig till posten förstås) en vampyr som förslavat ett helt kungadöme är troligen högre level än en som förslavat en lite bondgård, bergakungen är troligen hög level medans bergaportvaktaren kanske är låg level (fast vad låg level menas för bergstroll har jag inte bestämt. Men om spelarna vill mucka med ett troll stort som ett litet hus, så får de göra det), en riddare med ett stort följe och en massa väpnare är troligen hög level eller rik och låg level (vilket snabbt avslöjas om man talar med riddaren ifråga), en häxjägare är alltid hög level för de är svincoola (i min kampanj i alla fall enligt WFRP-manér), en borgmästare är troligen lite mellan level (kanske 3 eller 4), och så vidare, och så vidare.

Så det är mycket mitt ansvar att göra det möjligt för spelarna att kunna göra en vettig bedömning av situationen.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Nu är det här OT, men.....

...får man fråga vilka det är du spelar med? Om Dante ingår så kan man ju tänka sig att fler människor som har på långt håll med riotminds att göra ingår i spelgruppen....Så då kanske det är Dungons & Dragons som har lett till att DoD6 har blivit level baserat( bara för att spelgruppen Magnus, Dante, Theodore(?),.... spelar lvl-baserat på engelska så har de överfört det till svenska....)

Aha, I believe we have a conspiracy theory brewing here.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
HAHAHA!!!! You will never know!!!

Eller visst, så här är det.

Min spelgrupp består (av och till) av:

Magnus Seter - rollspelsförfattare och manusförfattare
Peter Bergting - världsbäst illustratör
Dante Algstrand - layoutare av toppklass, ornitolog
Tomas Blijdenstein - AD och superskarp webbformgivare
Patrik Norrman - serietecknare (Bacon&Egg) och snart rollspelsillustratör
Jonas Darnell - serietecknare (Herman Hedning) och kanske även han snart rollspelsillustratör
Henrik Brandendorff - rollspelsskapare (Metropolis till Kult) och översättare av serier och rollspel
Pelle Säfström - överjävlig programmerare
Mattias Hedman - poppig systemteknikerexpert (tror jag, elelr hur var det nu?)

Av dessa är fem gamla D&D-spelare (Magnus, Dante, Pelle, Mattias och Peter), som kör hårt igen.

Jag har erbjudit Theo plats i grupen, men det har inte passat så bra än, men det ska nog komma ett tillfälle.

Men... det är inte därför som DoD6 har levels. Det kom till helt utan min, Peters eller Dantes inblandning. När Theo och grabbarna i RiotMinds satte samman regelsystemet kände inte vi dem, och sen när vi blev inblandade var alla grunder lagda redan.

Så visst är du en konspirationsteori på spåren... men tyvärr har du fel misstänkta.

;-)

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Got YA!(OT)

Men jag hade rätt i att tro att det var några figurer som var vagt knutna tii vissa D&D-produkter......Till exempel Peter Bergting. Det som slår mig är då det här, blir spelet så mycket bättre i en spelargrupp där folk har varit rollspelskonstruktörer mm eller håller det samma nivå som spelet hos vanliga rollspelare? Jag tror att det håller liknande nivå.....Men du får gärna upplysa mig!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ööööh

Det är en omöjlig fråga. Det viktigaste är ju att man spelar med folk som man trivs med, sen gör det detsamma vad de gör.

Den största fördelen är väl att alla PCs är vackert illustrerade... men annars är det ungefär som att spela med vilka rollspelare som helst. Ibland bättre, ibland sämre.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ööööh

Jag tror du kan ha missförstått för du skulle annars inte vara så paff(Öööööh?)....Men du verkar i alla fall ha besvarat frågan med: Ibland bättre, ibland sämre. Förstår inte hur det kan vara sämre..... Hur kan det vara sämre ibland?



Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Ju, serru...

...om man spelar med folk som gör spel, har de ganska höga krav på vad man själv ska leverera, så man kan få prestationsångest av mindre. Sen är de inte så ödmjuka inför spelledarens oinskränkta makt heller, de små sviiiinen!

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ju, serru...

Men jag är inte alltid så ödmjuk inför spelledarens oinskränkta makt. Och jag är inte proffs på rollspel! Tihi!

Men att de lägger press på dig kan bli otäckt kan jag förstå.....man får nog säga att du är så erfaren som det går att vara, så du håller nog för pressen....hoppas vi åtminstone....


Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Ok det är jag som är DM i spelet. Jag tycker bara inte att spelet är riktigt anpassat för att levlarna skall göra PCna bättre. Är ju inget problem om man göra saker och ting själv då kan man ju forma spelet som man själv vill. Men i det som publiceras så som äventyr och sourcebooks så känns det inte som att de som designat spelet inte tänkt efter riktigt vad högre levler betyder. Känns som att det saknas. Lika så om man kör i Forgotten Realms så känns det som att det alltid finns lika många av alla levlar. Som att befolkningen kunde delas upp i 20 segment. Av hundra människor så finns det 5 av varje level från 1 till 20. Nästa men det är känslan man får. Skulle vilja se att levlarna betyder mera än vad det gör nu!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Ju, serru...

Vifta med en hagelbössa, det brukar hjälpa... :)

/Anders Troberg
anders@troberg.mine.nu
 
Top