Nekromanti Levels

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Tjena

Jag undrar hur "svårt" det är att avancera i levels i D&D. Vad är en "vanlig" level att ligga på? 5? 10? 15?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Det beror ju helt på hur ofta man spelar och hur mycket varje gång.

Den tumregel konstruktörerna utgick ifrån var att 13 "normalsvåra" utmaningar (Encounters) bör ge erfarenhetspoäng nog att gå upp en grad. Naturligtvis betyder "normalsvår" olika saker vid olika grader, men man menar alltså en utmaning som är anpassad för den mäktighet man besitter.

Om man sedan klarar av att spela 13 utmaningar på en vecka eller en dag eller en månad, beror ju helt på hur intensivt man spelar. För de flesta ligger det nog närmare en månad än en vecka. Det innebär ju i så fall att det tar nästan två år att nå upp till 20:e graden.

Det är förmodligen ganska bra om det inte går för fort heller. Spelarna behöver ju tid att lära sig att utnyttja de nya förmågor de erhåller med nya grader och spelledaren behöver definitivt tid att lära sig dem! :gremlaugh:

Vilken grad som är roligast eller vanligast varierar stort. I gamla AD&D "fastnade" man oftast runt grad 9-10 eftersom mängden erfarenhetspoäng till nästa grad blev nästan omöjlig att införskaffa. Nu känns det mera rimligt att spelet fortsätter uppåt.

Själva har vi rollfigurer runt grad 12 och är väldigt nöjda med det... :gremlaugh:

/Mikael
 

conykula

Veteran
Joined
16 Dec 2002
Messages
11
Location
karlshamn, blekinge
nja i min spelgrupp har ingen kommit över level 8 och så kommer det nog att fortsätta men jumer man spelar så.
så jag säger att mellan 4-8 är det vanligaste :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nja, ett äventyr ska nog innehålla flera Encounters, kanske ända upp till de 13 som behövs för att stiga en nivå, men det är upp till det enskilda äventyret.

Jag brukar räkna med att en händelserik dag innebär ett antal möten som tillsammans motsvarar en Encounter på spelarnas nivå. Det här kan man givetvis modifiera som man tycker. En slutstrid mot äventyrets huvudskurk skulle då å andra sidan kunna klassas som två eller tre Encounters om man vill göra det riktigt jobbigt för spelarna.

En Encounter ska ju som bekant göra av med en fjärdedel av spelarnas resurser (HP, Spells, Potions och så vidare). Fler än tre Encounters utan vila eller paus är dumt.

/Duddmannen
 

Freddy

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
97
Location
Arjeplog
Hur svårt det är... Jag tycker det är förhållandevis lätt om man t.ex. jämför med AD&D. Men det var ju i min gamla spelgrupp. När jag var DM såg jag till att de steg ett par Levels i början och sedan när de är runt 5-6 leveln så håller jag lite på Exp. Fast det beror ju på äventyret/kampanjen.
I en kampanj jag skrev ihop åt mina spelare så slutade de på rätt hög level. Slut leveln blev 15-16... Jag vet inte vad ni andra anser om denna level, är den för hög... Det tycker jag... Jag känner att det blir svårt att spela med rollpersonen sen, så de fick lägga in sina rollpersoner i "Hall of Fame". Och där är de nu och bara väntar på att användas.
 
Top