Nekromanti Level adjustment dilemma

G

Guest

Guest
Min kusin vill spela en tiefling eller Aasimar PC. De har ju båda +1 level adjustment. Jag som DM har sagt att det är ok att spela dessa raser i vår kampanj, men level adjustment +1 gör ju att de kräver mer xp för att stiga. Detta är ju rimligt med tanke på deras extra förmågor och ability points.

Däremot undrar jag om dessa karaktärer ska börja med 1000 xp, vilket motsvarar deras level 1. Det känns fel att ge en ny PC 1000 xp innan spelet ens börjat.

Jag vore tacksam för råd&rön på detta område!

Caligula
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
"Däremot undrar jag om dessa karaktärer ska börja med 1000 xp, vilket motsvarar deras level 1. Det känns fel att ge en ny PC 1000 xp innan spelet ens börjat."

Ja, det är ju så det funkar. Antingen får du låta honom vara character level 2 eller så får han inte vara de raserna. Eventuellt kan du ju alla börja som level två eller möjligen spela lite med de andra innan. Ge de andra någon magisk sak som gör dem lite mäktigare. Jag tycker förstås inte att leveln spelar så stor roll, men det är ju jag.

Du kan ju dessutom låta honom börja utan yrke. Det funkar kanske det med.
 
G

Guest

Guest
Vad jag egentligen funderade på var att låta honom börja på xp 0 även om han ju måste ha 1000 xp för att vara level 1. Jag tycker det är fel att ge någon xp från början. Är det fel att starta med en Aasimar/Tiefling level 1 men med 0 xp?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Du kan givetvis låta honom börja med 0 xp, och att han sedan måste upp till 3000 för att bli class level 2 (character level 3) men det gör ju honom inte mindre mäktig i början, vilket jag trodde var ditt problem i början. Men är det bara att de har olika xp i början så spelar det ju ingen större roll... Du kan göra som du tänker (börja med 0 xp) eller så. Det spelar egentligen ingen roll... Det jämnar ut sig ju mer man spelar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag tycker det är fel att ge någon xp från början.
Varför det? Det är inte ovanligt att man startar kampanjer på högre level, tex level 3 eller 5.

Det finns ju en lösning till, och det är att köra xp-nivåerna som vanligt men konstant låta honom ha en level högre än vad han annars skulle haft (det här var hur jag först uppfattade att det fungerade). Det vill säga att när han har xp för level 3 så är han egentligen 4 osv.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Apprentice Levels.

I DMG på sida 40 står det om dessa, Dom är mest till för de som vill ha en mulitclassad lvl 1 karaktär.
Men du kan ju låta din kusin ha 0XP och EN apprentice level i någon klass, det tycker jag är bra balanserat!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag skulle ha en kampanj där jag tillät aasimar och tieflings skulle jag nog införa följande skillnader på dem:

1. Ändra deras typ till Humanoid (planetouched) i stället för Outsider.

2. Ingen level adjustment.

Jag menar, visst, de har lite extra plus på sina stats. So what. Jag tycker ändå inte att de direkt överglänser alver och dvärgar i hårdhetsgrad. Det som gör att de behöver en LA normalt sett är att de är immuna mot en hel del spells som man stöter på på låga nivåer (Daze, Charm Person, Hold Person), och denna immunitet kommer av att de inte är humanoider. Fixa det ena, så behövs inte det andra.

Fast just nu inriktar jag mig mest på att försöka få en hygglig konvertering av Dark Sun, och där finns det inga aasimar eller tieflings (däremot thri-kreen och half-giants, och de är bra mycket mer obalanserade...).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Apprentice + Staffan

DMG på sida 40 står det om dessa, Dom är mest till för de som vill ha en mulitclassad lvl 1 karaktär.
Men du kan ju låta din kusin ha 0XP och EN apprentice level i någon klass, det tycker jag är bra balanserat!
s40 DnD3E DMG - ja, men i nya 3.5-versionen är apprentice-levels borttagna.
Jag föreslår en kombination av apprentice levels och Staffans förslag.
lvl 1: apprentice level + planetuoched som är humanoid.
lvl 2: full class level + plane touched som är outsider.

Caligula, om du har den nya DMG, säg till vilken class din bror ville bli, så förklarar vi hur apprentice level fungerar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Apprentice + Staffan

Jag föreslår en kombination av apprentice levels och Staffans förslag.
lvl 1: apprentice level + planetuoched som är humanoid.
lvl 2: full class level + plane touched som är outsider.
Aaah, men då har man ju bara skjutit upp problemet... grejen är att (i mitt tycke) så är inte planetouched så pass hippa att man vill ge upp en hel level för dem. Att de "kostar" en nivå innebär i princip att de blir ospelbara, framför allt för magi-klasser.

Vad man eventuellt skulle kunna göra är att sno diverse feats som rör planetouched från Races of Faerûn och bygga "racial levels" a la Arcana Unearthed. Då skulle man kunna ha att de blir "riktiga" outsiders på level 3 eller något.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Apprentice + Staffan

Aaah, men då har man ju bara skjutit upp problemet... grejen är att (i mitt tycke) så är inte planetouched så pass hippa att man vill ge upp en hel level för dem. Att de "kostar" en nivå innebär i princip att de blir ospelbara, framför allt för magi-klasser.

Vad man eventuellt skulle kunna göra är att sno diverse feats som rör planetouched från Races of Faerûn och bygga "racial levels" a la Arcana Unearthed. Då skulle man kunna ha att de blir "riktiga" outsiders på level 3 eller något.
Aasimar: outsider (native), WIS/CHA+2, darkvision 60', spot/listen+2, resistance to acid/cold/electricity 5, Languages: common/celestial, daylight 1/day, favored class: paladin.
Jag tycker nog att Aasimar är värd ECL+1, men om man tycker att den är lite svag för +1 level adjustment så skulle jag hellre ge honom något extra (kanske en exalted feat?), än att dra av något för att sänka ECL.
Jag skulle kunna tänka mig att spela en Aasimar spellcaster - varför inte en Bard, eftersom Aasimars har CHA+2.
Jo, jag var också inne på "monster levels" á la Arcana Unearthed/Savage Species, men jag tycker att Half-Celestials skulle passa bättre i sånt fall.
Så länge Aasimar bara är ECL+1 så tycker jag det låter enklare med apprentice levels.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Re: Apprentice + Staffan

s40 DnD3E DMG - ja, men i nya 3.5-versionen är apprentice-levels borttagna.
Men man kan ju faktiskt köra med det ialla fall. Om man tycker det passar sig!
 
G

Guest

Guest
Jag gör så här att de får börja med samma XP som resten av gruppen. Men får fortfarande börja med Rasen och minst lvl 1 i en klass. Börjar de på lvl 1 med 0 Xp så får de med level adjustments börja där också. Visst de blir lite bättre från början men det jämnar snabbt ut sig.
Att tänka på ifall du tillåter raser med Level Adjustment över 3 på lvl 1. Visst de blir elaka som fan i början men delar du ut inviduell xp (vilket du bör ifall du tillåter raser med så hög ECL)kommer de tjäna mindre än de andra och ju större skillnaden är desto mindre kommer de tjäna. Så hur man än ser det så jämnar det ut sig i längden.

Exempel. 4 stycken lvl 3 spelare slaktar en orc med 3 barbarlevlar (CL 3). En av spelarna har en ras med Level Adjustment +4 och räknas då som en lvl 7 karaktär.
De tre lvl 3 spelarna tjänar 225 xp var (900/4).
Mäkto grabben tjänar dock bara 131 xp (525/4).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Apprentice + Staffan

Men man kan ju faktiskt köra med det ialla fall. Om man tycker det passar sig!
Ja, jag använder mig av det.
Jag ville mest påpeka att sidhänvisningen inte är till mycket hjälp om man har nya DMG. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag gör så här att de får börja med samma XP som resten av gruppen. Men får fortfarande börja med Rasen och minst lvl 1 i en klass. Börjar de på lvl 1 med 0 Xp så får de med level adjustments börja där också. Visst de blir lite bättre från början men det jämnar snabbt ut sig.
Om ingen i gruppen stör sig så är det helt OK.

Att tänka på ifall du tillåter raser med Level Adjustment över 3 på lvl 1. Visst de blir elaka som fan i början men delar du ut inviduell xp (vilket du bör ifall du tillåter raser med så hög ECL)kommer de tjäna mindre än de andra och ju större skillnaden är desto mindre kommer de tjäna. Så hur man än ser det så jämnar det ut sig i längden.
Någonstans där så tycker jag att man ska använda sig av "monster levels" i Savage Species/Arcana Unearthed:
Om det är +3 level adjustment så delar man helt enkelt upp förmågorna i 3 delar och portionerar ut vid varje level.
 
G

Guest

Guest
Om ingen i gruppen stör sig så är det helt OK.
Jupp håller med. Man skall alltid kontrollera husregler med spelarna och lyssna på deras åsikter. Nu protesterade ingen utan alla köpte mitt resonemang.

Någonstans där så tycker jag att man ska använda sig av "monster levels" i Savage Species/Arcana Unearthed:
Om det är +3 level adjustment så delar man helt enkelt upp förmågorna i 3 delar och portionerar ut vid varje level.
Det kan man också göra, ingen säger att mitt sätt är rätt. Utan det är bara ett av alla miljontals sätt att lösa ett problem.

Nu har inte jag varken SS eller AU, så det får bli på mitt sätt i min spelgrupp i fortsättningen också. Är nöjd med Core Böckerna och vägra köpa andra böcker än rent Bakgrunsspecifika böcker, i mitt fall Forgotten Realms böcker.

Ett ännu enklare sätt är att helt enkelt säga "Nä, du kan inte ta den rasen eftersom vi inte börjar på tillräckligt hög lvl". Problemet löst, visst man kanske får några arga blickar från berörda spelare men de brukar glömma det efter ett tag. Är ett ypperligt exempel på när man skall tillämpa regeln SL:s ord är lag. Men jag tror på samarbete med spelarna och lyssna på deras åsikter, men ifall inte någon kan komma överens har ju SL/GM/DM alltid sista ordet.
 
G

Guest

Guest
Re: Apprentice + Staffan

Tiefling är Wizard, och Aasimar är Cleric. Jag är lite inne på att helt enkelt låta dem börja på 0 poäng, likt de andra karaktärerna och sedan får dem höja sig i levels i sin egen lilla takt. Det känns helt enkelt fel att ge en spelare 1000 xp innan vi ens börjat spela. Min kusin har ju självmant valt att spela den rasen fullt medveten om den högre kostnaden i xp för att stiga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Apprentice + Staffan

Det känns helt enkelt fel att ge en spelare 1000 xp innan vi ens börjat spela.
Självklart ska alla börja på samma nivå, dvs 0xp i det här fallet.

Jag är lite inne på att helt enkelt låta dem börja på 0 poäng, likt de andra karaktärerna och sedan får dem höja sig i levels i sin egen lilla takt.
Alla DMs har rätt att göra på sitt sätt, men personligen skulle jag inte göra så.
Om du inte har Arcana Unearthed eller Savage Species så kan du kolla på en Half Fiend här för att få en uppfattning om hur monster levels fungerar. En Half Fiend har level adjustment +4, så de skapade helt enkelt 4 Half Fiend-levels.

Men dina karaktärer är Planetouched och inte Half Fiends.
Jag antar att du tänker köra med Planetouched så som de är beskrivna i MM.
Jag antar också att du anser att en lvl1 Tiefling Wizard är lika mäktig som en lvl2 human fighter.
Så, när alla får 1000xp och stiger till lvl2 så har du inga problem.
Problemet uppstår när de har mindre än 1000xp.

Tiefling är Wizard, och Aasimar är Cleric.
Här är en förenklad lösning med en kombination av apprentice level och monster level:
Innan de får 1000xp så saknar de energy resistance och spell like ability, de kastar spells som om de var lvl0, de kastar en spell färre per dag av lvl0- och lvl1-spells.
(Tänk på att Planetouched är outsiders. Magi, t.ex. Charm person fungerar annorlunda då)
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Apprentice + Staffan

jag tycker gott man kan tillåta de andra karaktärerna börja på nivå 2 om man tillåter en aasimar eller tiefling.

Man kan se en nybörjar aasimar/tiefling som en level 2 karaktär helt enkelt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Apprentice + Staffan

jag tycker gott man kan tillåta de andra karaktärerna börja på nivå 2 om man tillåter en aasimar eller tiefling.
Instämmer, men förhållandet var väl det omvända?
Om alla börjar på level 1 - hur gör man om någon vill spela planetouched?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Det självklara svaret ...

Låt den som vill spela tiefling eller aasimar börja med character level 1 men utan class levels.

Som en monster class från Savage Species med bara en level.

När de sedan skrapat ihop 1.000 xp och når character level 2 kan de ta sin första class level.
 
Top