Nekromanti Letar regelsystem till scifi!

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hej!

Jag håller på att skriva en kampanj som utspelar sig på ett generationsskepp som glider fram genom rymden. Jag behöver nu ett regelsystem som hanterar detta. Jag hade velat ha ett där man kan spela lite olika typ av karaktärer och som inte är för komplicerat. Jag hade också velat ha ett relativt enkelt system för skeppsstrid på dog-fight nivå! Vet att Saga games släpper ett snart men jag vet inte när det kommer och hade velat ha ett system snart! Är det någon som har ett tips på system?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
SciFi! är väl släppt redan? Men det fanns nog inte så mycket dogfightregler vad jag minns.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Cassius;n150511 said:
Hej!

Jag håller på att skriva en kampanj som utspelar sig på ett generationsskepp som glider fram genom rymden. Jag behöver nu ett regelsystem som hanterar detta. Jag hade velat ha ett där man kan spela lite olika typ av karaktärer och som inte är för komplicerat. Jag hade också velat ha ett relativt enkelt system för skeppsstrid på dog-fight nivå! Vet att Saga games släpper ett snart men jag vet inte när det kommer och hade velat ha ett system snart! Är det någon som har ett tips på system?
Du är inte ensam om att vilja att hitta ett sådant...
 

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Savage Worlds tillsammans med Scifi companion låter som en bra match för det du önskar Snabbspelat, enkelt och modulärt. Scifi! har inga regler för rymdskepp överhuvudtaget är väldigt basic på innehållsfronten.

Alternativt Uncharted Worlds om du gillar Apocalypse World. Eller Traveller om du föredrar lite mer nedtonad space opera.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Cassius;n150519 said:
Men jag har ju kollat hemsidan! Hur fan gör jag med dogfights då!?!?
Alltså, jag hade ju bara använt precis samma regler som för vanlig strid, men gett skeppen egna grundegenskaper som används tillsammans med karaktärens färdigheter.

Det är så jag planerar att hantera rymdskepp i mitt eget (om jag någonsin gör ett) scifi-spel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag tänker spontant på gamla Star Wars (D6). Det är ett hyfsat enkelt och stabilt system inklusive regler för rymdstrid.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
luddwig;n150566 said:
Jag tänker spontant på gamla Star Wars (D6). Det är ett hyfsat enkelt och stabilt system inklusive regler för rymdstrid.
Fan det har jag inte ens tänkt på!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
luddwig;n150566 said:
Jag tänker spontant på gamla Star Wars (D6). Det är ett hyfsat enkelt och stabilt system inklusive regler för rymdstrid.
Jag kollade upp D6 och hittade att skiten var open source! Så nu har jag nog hittat vad jag vill ha! Tack!
 
Top