Nekromanti Letar efter system

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Jag har en spelvärld som jag tänkte bygga vidare på. Som det är nu är den baserad på Basic Roleplaying men jag vill byta system till något som är möjligt att vidaredistrubuera.

Så vad jag är ute efter är ett system som är enkelt, fritt att distrubuera, generiskt eller för nutid/nära framtid. Jag har tittat en del på T10-systemet men det känns lite krångligt. Generica verkar trevligt men är på engelska och inte fritt att ändra och sprida vidare ("It may not be redistributed or used as a base for any other works until a finished version is ready."). Adrenalin gillade jag men det är inte fritt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
T10 är betydligt smidigare än BRP. Annars kan du ju bygga din egen regelmotor med BRP som bas om du nu skulle föredra det. Så länge du använder egna ord kan du sno precis hur mycket regelidéer som helst.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dimfrost har redan sagt det, men jag klappar honom på axeln genom att säga detsamma.

T10 är jätteenkelt. Om du behöver ett enklare system än så, då är det antingen så att du har en egen signaturmelodi som börjar med orden "Kommer du ihåg hur det var förra vintern? Kommer du ihåg alla stjärnor och strutar?", eller så kan du lika gärna hitta på ditt eget system.

Jag skulle kunna hitta på tio sådana system innan natten var över, och det skulle du med. Så ta bara grundtanken i BRP och kör ditt eget race.
Det klarar vilken jeppe som helst.

Så get your bronk on and do the poopie fletch.

/Rising
vet inte vad det där sista betydde
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag rekommenderar varmt dels Krister Sundelins s k T10-system, och dels Tomas Brattströms universalsystem Omnimodus. Jag har f ö skrivit en recension av den senare, men en uppdaterad regelversion är faktiskt redan tillgänglig online.

Båda två torde med fördel kunna användas i det syfte du har i tankarna.

/Baldyr, som inte kan gå på årets GothCon heller :gremfrown:
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
"Enkelt" behöver ju inte betyda att själva systemet är enkelt men vad jag är ute efter är ett system som känns intuitivt och har bra flyt.

Jag lutar åt T10-systemet (och har faktiskt redan börjat med det) men jag tänkte höra mig för om det finns något annat som jag missat.

Att hitta på ett eget system är lätt, att skapa ett välbalanserat och lättspelat system är betydligt svårare. Dessutom har jag oftast ont om tid så jag tänkte dels bespara mig problemet med att skapa ett eget system och dels tänkte jag att det nog är fler som är intresserad om man använder ett redan existerande system.
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Jo, jag har tittat på Omnimodus men det står inget om det är ett fritt system eller inte.

Att jag inte är så jätteförtjust i T10-systemet kan bero på att jag bara lärt mig om det via textfiler och inte sett det användas. En sak jag inte riktigt gillar är t.ex. att oavsett om man har skyhögt på Vighet eller är smidig som ett kylskåp så om man inte har t.ex. färdigheten "Bergsklättring" så har båda lika dålig chans att lyckas med det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"En sak jag inte riktigt gillar är t.ex. att oavsett om man har skyhögt på Vighet eller är smidig som ett kylskåp så om man inte har t.ex. färdigheten "Bergsklättring" så har båda lika dålig chans att lyckas med det. "

Så är det väl inte? Det är väl så att man slår tärningen, lägger till sin vighet och om man dessutom är en bergsklättrare så får man lägga på det också?
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Ah, titta! "Det enkla slaget består av summan av ett tärningsslag med den tiosidiga tärningen, ett attribut och en färdighet." Det hade jag missat.

Sedan är jag inte helt 100 på hur det här med egenskaper och färdigheter funkar, t.ex. egenskapen "mästerkock" jämfört med färdigheten "matlagning".
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Tja, har du egenskapen Mästerkock +3 så får du helt enkelt en bonus på +3 när du använder färdigheten Matlagning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
vad går din spelvärd ut på?

SAGAs system är egentligen inte "öppet", men jag är inte främmande för att låta andra använda det om de ber snällt... Om du använt BRP innan kan det kanske passa. Det är urprunglingen tänkt för medeltidsfantasy, men jag har även använt det till steampunk och ett skissat nutidspel.. och har inte haft några problem med det (har lagt till regler för moderna vapen, thats all egentligen)
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
vad går din spelvärd ut på?
Lätt postapokalyptiskt eller kanske snarare under själva nedgången. Världens resurser börjar ta slut, miljöförstöring och annan allmän dystopi. Mer eller mindre öppna strider om kontrollen över t.ex. olja. Centralmaktens kontroll försvagas. Några mer konkreta tankar jag har är t.ex. att EMP-pulser från atomvapen slagit ut i princip alla fordon tillverkade efter tidigt 1970-tal. De som finns körs (iaf i Sverige) oftast på träsprit som framställs här och var.

Skåneland har förklarat sig självständigt (ingen har egentligen kontroll utan det finns olika grupperingar med samma grundsyn men som ofta slåss mot varandra i olika kombinationer) och stöds militärt av Danmark. De delar av svenska militären som är lojala håller i princip bara Stockholm, Mälardalen och en bit uppåt. Området norr om Dalälven är också självständigt men folk där sköter sig (som vanligt) mest själv utan egentligt styre.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Omnimodus

Det stämmer att upphovsmannen inte har hunnit formulera exakta publiceringsvillkor, licensavtal och liknande, men eftersom jag känner densamme så kan jag intyga att systemet faktiskt är tänkt att användas av även andra än denne själv. (Det framgår dessutom av regeldokumentet.) Det enklaste sättet är att helt enkelt publicera (en version av) sin spelvärld på den officiella Omnimodus-wikin. Alltså ungefär som jag själv har gjort.

/Baldyr, som alltså rekommenderar Omnimodus varmt
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Att hitta på ett eget system är lätt, att skapa ett välbalanserat och lättspelat system är betydligt svårare. Dessutom har jag oftast ont om tid så jag tänkte dels bespara mig problemet med att skapa ett eget system och dels tänkte jag att det nog är fler som är intresserad om man använder ett redan existerande system.
Helt rätt tänkt, tycker jag. T10-systemet känns också helt rätt, men annars kan alltså ett regelrätt universalsystem komma till användning. Eller som jag själv skrev i min Omnimodus-recension (här på Rollspel.nu):

(Omnimodus) riktar sig alltså till spelvärldsmakare i behov av ett generiskt och lätthanterligt universalrollspel, eller snarare ett universellt spelsystem. [---] Som universalsystem betraktat fungerar Omnimodus alldeles utmärkt. Det uppfyller med råge kraven på just allmängiltighet och anpassningsbarhet.
Du ska alltså inte behöva leta mera. :gremgrin:

/Baldyr, som blivit "anklagad" för att sköta PR för Omnimodus
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Hmm... Det är klart. Fast jag har lite problem med att bestämma vad som ska vara egenskaper och vad som ska vara färdigheter.

Sedan stör det mitt ordningssinna med egenskaper som Liten +2, borde inte det vara samma sak som Stor -2? Och varför är det en egenskap och inte en grundegenskap (storlek).
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Omnimodus

Jo, det kan man ju alltid göra.

Annars börjar faktiskt mitt arbete med T10 Nutid att komma igång.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ett scenario som känns "som vi ser framtiden på 70-talet" ;-)

vad ska rollpersonerna GÖRA då?
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
ett scenario som känns "som vi ser framtiden på 70-talet" ;-)
Heh. Det började som en vanlig post-apokalyptisk spelvärld nångån på 80-talet så helt fel ute är du inte. Fast på den tiden utspelade det sig i USA och var mycket inspirerat av Mad Max. När jag tog upp idén igen bytte jag plats till Sverige och funderade på vad som skulle kunna hända om samhället började bryta ihop.

vad ska rollpersonerna GÖRA då?
Det är en fråga om äventyr/scenarion, inte spelvärlden, men det finns massor med uppslag. De kan t.ex. spionera på en fraktionen för en annan, de kan vara soldater, de kan bara vara ute efter snabba pengar, de kanske vill hämnas en attack, de kanske försvarar sig mot en attack...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som Dimfriost säger, gör brp med dina ord. eller iaf ha det som grund & jobab därefet.
Varför krångla till det hela för.. :gremconfused:
t10-systemet är ju åxå smidgit, måste jag ääga...

Hursomhellst, hoppas att det ordnar sig för dig & att du får iordning på det hela !
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Sedan stör det mitt ordningssinna med egenskaper som Liten +2, borde inte det vara samma sak som Stor -2?"

Ja, så du kan kalla det vad du vill, som jag förstår systemet är det så att Stor eller Liten kan vara såväl fördelar som nackdelar. När det är bra att vara stor får Stor+2 just +2, medan Liten +2 får -2. Men man skriver dem nog alltid med +.

Normalstora typer påverkas ju varken negativt eller positivt i sådana lägen, därför är det slöseri med siffror att ha ett värde som inte används i spelet och vars enda funktion är att berätta att man är genomsnittlig.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
...och dels tänkte jag att det nog är fler som är intresserad om man använder ett redan existerande system.
Jag är väl minoritet med jag brukar bli mer intresserade av rollspel vars system jag aldrig sett förr. Mer godis för pengarna!

/Marcus
 
Top