Nekromanti Letar du eller Finner Du Dolda Ting?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ett till undersökande inlägg från Eksemet, alltså. Hur går det till när ni använder färdigheter? Ser det t.ex. ut så här:

Spelare: "Jag rör mig sakta framåt mot hörnet och försöker höra om det är någon där..."
Spelledare: "Rulla för Smyga och Lyssna." (eller också rullar SL slagen dolt)

Eller är det kanske mer så här?:

Spelare: "Jag använder Smyga för att ta mig fram till hörnet, sen använder jag Lyssna för att höra om det är någon där..."

Själv blir det, olyckligtvis, alternativ två för vår del, fast jag tycker att alternativ ett verkar mycket coolare. Men det är svårt att lära gamla jyckar sitta.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Alternativ 1 [ANT]

Vi rullar ofta själva tärningarna, men om det är färdigheter som sprängteknik eller undre världen brukar SL slå. Om han ids :gremsmile:.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror nog att det oftast blir:
Spelare: "Jag smyger fram till hörnet och lyssnar om det är någon där..."
Spelledaren: Okej... (slår för Smyga och Lyssna)

/Mikael
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
så gott som alltid alternativ ett.

spelarnas jobb är att agera och sl bestämer om en färdighet skall användas.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
båda varianterna används.
Mest alternativ 1 dock.
Som spelare i vår grpp är man aldrig säker på vilka slag man ska slå, därför säger man vad man gör och sen får spelledaren avgöra om det verkligen är nödvändigt med ett lyssna-slag. osv.

Det är bara när spelaren verkligen vill poängtera att "här tänker jag ta mig fan lyssna ordentligt, vare sig du vill eller inte" som alternativ två används.

chrull
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Spelare: "Jag rör mig sakta framåt mot hörnet och försöker höra om det är någon där..."
Spelledare: "Rulla för Smyga och Lyssna." (eller också rullar SL slagen dolt)


Så kan det gå till hos oss.

Spelare: "Jag använder Smyga för att ta mig fram till hörnet, sen använder jag Lyssna för att höra om det är någon där..."

Så här kan det också gå till hos oss.

Spelare: Jag smyger fram mot hörnet och försöker tjuvlyssna, hör jag något?
(tärningsrullande av någon, varierar, ibland av SL)
SL: Okej, du hör två av vakterna bla bla...

Så där brukar det nog låta när jag tänker efter.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ett

Mestadels... Det är så för väldigt mycket regelanvändande, inte bara lyssna och finna dolt. Även i strid blir det litet samma modell: folk beskriver vad de vill uppnå och jag omsätter det i regler och berättar vad de bör slå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Ettan, viket är en av anledningarna till att jag när jag spelar inte egentligen vill kunna regelsystemet. Kan man inte regelsystemet är det mindre risk att falla in i fällan att beskriva saker i regeltermer.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
blandning, men mest ett

Både alternativ ett och två förekommer och ibland saker som:

Spelare: jag slår för lyssna!
SL: nej, jag slår. Du går alltså fram till dörren och lyssnar?
Spelare: va? dörren? beskriv rummet en gång till...

Fast det är väldigt individuellt då vi är ganska spridda rollgestaltandemässigt. Det flesta kör nog på ett.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ett till undersökande inlägg från Eksemet, alltså. Hur går det till när ni använder färdigheter?"

Enligt båda varianterna som du nämner, samt även en tredje:

Spelare: "Ähm... finns det några papper eller dokument som kan ge några ledtrådar här?"
Spelledare: "Jag vet inte. Vad har du i Hitta Papper Eller Dokument Som Kan Ge Ledtrådar?"
Spelare: (tittar på färdigheten Leta) "Um... plus fem."

...varvid spelaren eller spelledaren slår ett slag för Leta, Spot Hidden, Search, Finna dolda ting eller vad nu färdigheten råkar heta i det aktuella regelsystemet. Om spelsystemet har grundmekaniken Slump+Värde >= Svårighet (som i d6, T10 eller d20) så får spelaren slå själv, och om spelsystemet har grundmekaniken Slump <= Värde+Svårighet så slår spelledaren dolt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Om spelsystemet har grundmekaniken Slump+Värde >= Svårighet (som i d6, T10 eller d20) så får spelaren slå själv, och om spelsystemet har grundmekaniken Slump <= Värde+Svårighet så slår spelledaren dolt.
Hur gör du om det har Svårighet < Slump <= Färdighet (det vill säga över svårighet men under färdighet)?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur gör du om det har Svårighet < Slump <= Färdighet (det vill säga över svårighet men under färdighet)?"

Jag har inget spel med något sådant system, så det är lugnt. Det närmaste jag kan komma på är Pendragon, och det gäller bara för motsatt slag, och eftersom Pendragon i grund är Slump <= Värde+Svårighet så kör jag som om det vore ett sådant.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Vi kör med ett. Vanligvis försöker SL först lite avspänt kolla vad alla rollpersoner pysslar med för tillfället, därefter slå ett dolt slag varje spelare som har chans att upptäcka ngt och slutligen modifera beskrivningen av det som händer utifrån resultatet. När det funkar riktigt bra märker man som spelare inte av att slaget finns där :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Jag har inget spel med något sådant system, så det är lugnt. Det närmaste jag kan komma på är Pendragon, och det gäller bara för motsatt slag, och eftersom Pendragon i grund är Slump <= Värde+Svårighet så kör jag som om det vore ett sådant.
Jag kan ju erkänna att jag än inspirerad av Pendragon, men idag kör jag alla system som är tänkta som Slump <= Värde - svårighet på det sättet eftersom man slipper en subtraktion och dessutom gör det svårare för folk som tror att de har "bra" och "dåliga" tärningar. De är dessutom i stort sett matematiskt identiska.

Att slå över svårighetsgraden känns också mer som om man övervinner något än ett system där svårighetsgraden gör att man blir sämre (även om det matematiskt sett är samma sak).
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om spelsystemet har grundmekaniken Slump+Värde >= Svårighet (som i d6, T10 eller d20) så får spelaren slå själv, och om spelsystemet har grundmekaniken Slump <= Värde+Svårighet så slår spelledaren dolt.

Det kanske bara är jag som är plågad av en spelare som räknar om alla slump + värde >= svårighet till slump >= svårighet - värde, och en annan som räknar om många slump <= värde + svårighet till värde - slump >= -svårighet .
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag älskar grupper som inte bryr sig om att de får ett automatiskt misslyckande som de själva slagit fram och omvandlar det till en kunskap om att de kan ha missat något...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag älskar grupper som inte bryr sig om att de får ett automatiskt misslyckande som de själva slagit fram och omvandlar det till en kunskap om att de kan ha missat något..."

Tacka vet jag grupper som omvandlar ett egetframslaget misslyckande till ett misslyckande. Vid ett tillfälle så lyckades två spelare (jag och en annan) att fumla på sina slag, så vi kom på att vi skulle inbilla oss att det fanns en spion mitt ibland oss. Sedan jagade vi imaginära spioner i ett par timmar.

Jösses vad snopna vi blev när vi upptäckte att det faktiskt fanns en spion...
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jösses vad snopna vi blev när vi upptäckte att det faktiskt fanns en spion...

Helt apråpå att ge spelledaren bra idéer medan man spelar...

Ärligt talat: hur ska man lösa det hela på ett bra sätt utan att behöva slå vareviga slag själv? (om man inte spelar med dig och din polare?)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ärligt talat: hur ska man lösa det hela på ett bra sätt utan att behöva slå vareviga slag själv? (om man inte spelar med dig och din polare?)"

Första steget är att välja ett regelsystem av principen slump+värde >= svårighet, och hålla svårigheten dold. Detta täcker 90-95% av fallen (dvs alla utom automatiskt misslyckande och jefligt bra slag). Resterande löses genom att rollspela.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Alltid nummer ett. Ibland frågar givetvis spelarna innan ifall en viss färdighet funkar i en viss situation. Fall två var en nyhet för mig.

Under rollspelsmötet:

"Jag går ut i köket och använder Laga Mat, är det nån mer som vill ha?"

"Vänta ett tag vi ska bara använda Slå Tärning tills striden är över!"
 
Top