Nekromanti Lesser spell turning, en ny Abjurationspell

Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Tänkte att jag skulle föreslå en ny spell för min DM när jag går upp i lvl. Spellen jag tänkte mig är ungefär som följer: Samma som spell turning, fast skickar tillbaka 1d2+3 spell levels( alltså hälften jämfört med spell turning). Tänkte mig att den skulle vara en lvl 4 spell ( alltså halva spell lvln jämfört med spell lvln för spell turning, avrundat uppåt). Den där halva lvln det skiljer från att det ska vara exakt hälften vill jag antingen ska gå till att man får välja vilka spells som turnas eller att man får välja när man stänger av spellen, så länge det är inom den verkningstid som vanlig spell turning har.


En annan variant som jag kan tänka mig är att man väljer vad den ska absorbera men att den inte skickar tillbaka spellen på motståndaren eller att den i så fall ökar till lvl 5 och skickar tillbaka 1d2+4 lvls eller något sådant.


Förslag?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Hmm... är det faktiskt en bra idé att den "lägre" formeln kan göra något som inte den "högre" kan? Om man får välja vilka formler som skickas tillbaka blir den betydligt mer användbar (man kan strunta i den där first level-trollkarlens magic missile och spara ett par levels till hans storebrors lightning bolt i stället) än den annars skulle vara. Dessutom skulle man ju få "lesser spell turning" mycket tidigare än "spell turning", så när man äntligen får den bättre formeln har man hunnut vänja sig vid att ha mera kontroll.

I AD&D (eller åtminstone i Baldur's Gate 2) finns en "minor spell turning", som är level 5 och klarar av 4 spell levels. Den variant av "spell turning" som finns där är level 7 och klarar av 12 spell levels. Så det finns ingenting som säger att den lägre varianten måste vara precis hälften så bra.

-JPS-
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Du har helt enkelt väldigt rätt i dina kommentarer. Men jag vill ändå skapa en användbar besvärjelse först och främst( har nu insett att spell turning inte fungerar mot area effects och touch spells, typ fireballs och inflict moderate wound exempelvis.) Därför tänker jag satsa på att lära mig Oitlukes dispelling shield i stället. Då behöver jag inte forska fram någon besvärjelse, och den är faktiskt ganska användbar. Man tar bara några steg åt sidan när man lägger en spell själv, så kan man lägga spells, och så går man tillbaka, så får man skydd. Bättre än inget i varje fall.
 
Top