Lemurs OSR-BRP-spel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Delvis inspirerad av denna tråden har jag på sistone skissat på ett OSR-BRP-spel och tänkte att jag ska posta lite stänkare här för att få feedback och åtnjuta den enorma visdom som wrnu besitter.

Designmål för spelet är:
  • Regler som går snabbt att läsa och komma igång med
  • Det går fort att göra karaktärer och det innehåller inte överdrivet mycket matematik
  • Känslan ska vara både BRP och DnD
  • Abstraktion snarare än simulation
  • Tydliga enkla regler och ramverk för hexcrawl/sandlåda
Först ut postar jag skissen på rollformuläret, eftersom (som man säger) ett rollformulär säger mer än tusen sidor regler.

rollform_01.jpg


Nästa post blir om hur man skapar karaktärer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Rackarns snyggt formulär där - blir spelsugen!

Gillar "nackdel" utskrivet vid utmattning, smidigt att ha det direkt på plats!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det här är alltså något annat än Bredsvärd & Nitläder?

Själv föredrar jag Uthållighet eller liknande istället för Fysik. Tycker också om att ha färdigheten Lärdom istället för Legender och kanske Religion. Det blir lite bredare och öppnar för att andra typer av kunskap kan representeras.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det här är alltså något annat än Bredsvärd & Nitläder?
Jag har plockat ut en del godbitar från Bredsvärd & Nitläder och återanvänt dem här så att det blir en ny grej. Har inget bra namn på projektet ännu, det är svårt...


Själv föredrar jag Uthållighet eller liknande istället för Fysik. Tycker också om att ha färdigheten Lärdom istället för Legender och kanske Religion. Det blir lite bredare och öppnar för att andra typer av kunskap kan representeras.
Ska fundera på detta. Jag gillar att Legender och Religion berättar något om vilken typ av värd det är, att det är sånt som en lärd person kan typ.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ursnyggt

Det viktigaste först - hur fungerar Hållbarhet
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag gillar att Legender och Religion berättar något om vilken typ av värd det är, att det är sånt som en lärd person kan typ.
Kanske en ren semantisk fråga för mig, och lite personligt intresse. Jag gillar att historia är en del av spelvärlden - vem var kung då, person X verkade staden y, etc. Det är liksom inte legender även om det väl kan innefattas av den färdigheten. Sen kan man alltid ha med sådant ändå men det blir utanför vad RP "kan". Men, men, ingen större grej givetvis.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kanske en ren semantisk fråga för mig, och lite personligt intresse. Jag gillar att historia är en del av spelvärlden - vem var kung då, person X verkade staden y, etc. Det är liksom inte legender även om det väl kan innefattas av den färdigheten. Sen kan man alltid ha med sådant ändå men det blir utanför vad RP "kan". Men, men, ingen större grej givetvis.
Jag är tvärtom helt på Lemurs upplägg. Tycker inte helt otippat att Legender och Historia helt och hållet hänger ihop i en fantastyvärld. Alla Legender är historia och världens historia är legendarisk! Tänk medeltida krönikor - Kung Rexius tog tronen år X, år X+1 föddes en vit kalv med tre huvuden som ett järtecken, år X+3 dräpte en grupp hjältemodiga äventyrare träsldraken Morlögg. "Historiskare" än så blir det inte.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Skitsnyggt. Några småkommentarer:

Funderar på hur det såg ut om du tog bort alla vertikala streck.

"Max" hade varit snyggare om det legat högst upp och "nu" längst ned.

"Ospenderad" ser ut att tillhöra Ålder och "total" hör till Arketyp.

Jag gillar inte det tunnare teckensnittet; kan förstå att det behövs när det är mindre text, men det ser konstigt ut i mina ögon när hela formuläret andas fet, brutal stil och så förekommer det ett tunt teckensnitt för färdigheterna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Hur funkar proviant, vatten, pilar och facklor? Jag antar ganska abstrakt? 1 proviant och vatten/dag?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Nytt rollspel IGEN?! Jag kräver Fröken Smirnoffs känsla för död innan andra titlar diskuteras!

mvh
Askhem-fan
Ha ha, jag vet jag vet. Alla andra projekt lever på lånad tid från Fröken Smirnoff!
Detta blir en kort liten utsvävning bara.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hur funkar proviant, vatten, pilar och facklor? Jag antar ganska abstrakt? 1 proviant och vatten/dag?
Det är resurstärningar som gäller, precis som i Black Hack eller Svärdets Sång. Man måste äta och dricka varje dag för att inte få utmattning. Kommer finnas regler för att hitta mat/vatten i vildmarken. Är du oförsiktig och dricker vatten från vattendrag hur som helst kan du bli magsjuk!
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Hur går tankarna kring färdigheten Navigation? Handlar den om att leda vägen till sjöss? Bör det inte även finnas Orientering eller liknande för landresor?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hur går tankarna kring färdigheten Navigation? Handlar den om att leda vägen till sjöss? Bör det inte även finnas Orientering eller liknande för landresor?
Tanken är att den ska funka för båda. Finns det ett bättre ordval kanske?
 
Top