Lemurs arbetsdagbok

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
RAPPORT 2023-01-13

Skyarna tjockna (Askhem)

Jag håller på att skapa en massa porträtt nu och har ju bestämt mig för att inte använda mig alls av AI. Så frågan är, hur kan jag fuska så mycket som möjligt utan att korsa gränsen till AI-land? Det bästa jag har hittat är Metahuman Creator, ett verktyg som Epic Games har gjort för att det ska vara enkelt att skapa naturliga människor till datorspel i Unreal Engine. Man kan välja en massa presets och mixa dem, byta hår och kläder, egentligen väldigt likt en avancerad karaktärsbyggare i ett datorspel. Så min process just nu ser ut såhär:
  1. Mixa fram en person i Metahuman Creator
  2. Ta en skärmdump när jag är nöjd
  3. Måla på skärmdumpen i Krita
Här är ett par exempel:

Skärmdump från metahuman creator:
bild1.jpg

Färdigt porträtt:
bild2.jpg

Skärmdump från metahuman:
bild3.jpg

Färdigt porträtt:
bild4.jpg

Vad tycker ni? Det funkar va?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
RAPPORT 2023-01-13

Skyarna tjockna (Askhem)

Jag håller på att skapa en massa porträtt nu och har ju bestämt mig för att inte använda mig alls av AI. Så frågan är, hur kan jag fuska så mycket som möjligt utan att korsa gränsen till AI-land? Det bästa jag har hittat är Metahuman Creator, ett verktyg som Epic Games har gjort för att det ska vara enkelt att skapa naturliga människor till datorspel i Unreal Engine. Man kan välja en massa presets och mixa dem, byta hår och kläder, egentligen väldigt likt en avancerad karaktärsbyggare i ett datorspel. Så min process just nu ser ut såhär:
  1. Mixa fram en person i Metahuman Creator
  2. Ta en skärmdump när jag är nöjd
  3. Måla på skärmdumpen i Krita
Här är ett par exempel:

Skärmdump från metahuman creator:
View attachment 11231

Färdigt porträtt:
View attachment 11232

Skärmdump från metahuman:
View attachment 11233

Färdigt porträtt:
View attachment 11234

Vad tycker ni? Det funkar va?
Jag tycker att bilderna blir bra. De skulle kunna vara gjorda av en skicklig illustratör. Har Metahuman Creator alltså en databas med porträttbilder och sedan kan man lägga till detaljer och filter eller hur funkar det?

Vad gäller AI-bilder i rollspel, så har de nu blivit vanliga. Särskilt i tredjepartsmaterial. Till exempelvis Cy_borg och Mothership har jag sett flera större produkter med AI-genererat bildmaterial. Det är en resurs för särskilt mindre resursstarka skapare.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Jag tycker att bilderna blir bra. De skulle kunna vara gjorda av en skicklig illustratör. Har Metahuman Creator alltså en databas med porträttbilder och sedan kan man lägga till detaljer och filter eller hur funkar det?
Det är en massa 3D-modeller som man kan editera, precis som när man skapar en karaktär i Skyrim typ. Man kan dra i olika reglage för att göra den äldre/yngre, få större näsa osv.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Det är en massa 3D-modeller som man kan editera. Precis som när man skapar en karaktär i Skyrim typ. Man kan dra i olika reglage för att göra den äldre/yngre, få större näsa osv.
Anger de i sina användaravtal att användarna har rätt att sälja bilderna kommersiellt? Jag frågar eftersom jag själv funderar på hur jag ska lösa detta.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Anger de i sina användaravtal att användarna har rätt att sälja bilderna kommersiellt? Jag frågar eftersom jag själv funderar på hur jag ska lösa detta.
Hmm, man får ju använda karaktärer man skapar i datorspel man gör i Unreal. Att göra bilder är egentligen inte alls syftet med Metahuman Creator. Hittar detta i deras FAQ:
1673603892921.png
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Hmm, man får ju använda karaktärer man skapar i datorspel man gör i Unreal. Att göra bilder är egentligen inte alls syftet med Metahuman Creator. Hittar detta i deras FAQ:
View attachment 11235
Tack! Det är ju bra att ha koll på precis vad som står i användaravtalen. Detsamma gäller ju även drivethrurpg.com. Där behöver man ange om de produkter man säljer innehåller bilder skapade med AI och möjligen även andra sorters mjukvaror (kanske även tjänster som Inkarnate, Gigapixel och Photoshop?). Har inte deras regler framför mig nu. Det blir ju allt svårare att skilja på vad som är AI och vad som är andra sorters digitala hjälpmedel. Om syftet är att ge illustratörer betalda uppdrag, så kan man även ifrågasätta användandet av public domain-bilder.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
En regelfråga om Askhem jag kom att tänka på nu som jag slänger in här. Står kanske i texten men har inte den här. Drabbas en sotmagiker som får miasma av missöde? Kan de alltså bli vandöda genom ett oturligt slag som alla andra, eller är de immuna?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
En regelfråga om Askhem jag kom att tänka på nu som jag slänger in här. Står kanske i texten men har inte den här. Drabbas en sotmagiker som får miasma av missöde? Kan de alltså bli vandöda genom ett oturligt slag som alla andra, eller är de immuna?
Dom är inte immuna och kan enkelt drabbas av Svarta Döden. Det är väldigt farligt och destruktivt att hålla på med sotmagi, vilket är inbyggt i Askhems mytologi: att alla gamla kulturer som hängett sig åt sotmagi till sist dukat under.
Men, för en slug sotmagiker finns det metoder att få miasma utan att slå på missödestabellen. Besvärjelsen Skörda Miasma är ett exempel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Dom är inte immuna och kan enkelt drabbas av Svarta Döden. Det är väldigt farligt och destruktivt att hålla på med sotmagi, vilket är inbyggt i Askhems mytologi: att alla gamla kulturer som hängett sig åt sotmagi till sist dukat under.
Men, för en slug sotmagiker finns det metoder att få miasma utan att slå på missödestabellen. Besvärjelsen Skörda Miasma är ett exempel.
Då var det som jag trodde, tack.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
RAPPORT 2023-04-18

Skyarna tjockna (Askhem)

En av mina favoritkaraktärer i äventyret är Herr Kråka. Skulle rita en bild på honom nu och det tog ett par vändor. Först försökte jag på frihand, skissade först med blyerts och målade sen i krita:
1681848433629.png
1681848457153.png

Jag blev nöjd med resultatet men... Stilen känns inte riktigt Askhem. Eftersom jag använder mycket public domain-bilder har nivån på bilderna hamnat något över min egna förmåga.

Som tur är kan jag fuska med 3D program så jag skulpterade fram ett ansikte i Blender:
1681848648121.png

Fixade ihop en scen och renderade ut denna bilden:
1681848713179.png

Och sist, målade jag över den i krita:
1681848757167.png

Så där är han till slut, Herr Kråka. Finns en charm i den första handritade bilden som jag gillar, men den 3D-renderade kommer smälta in bättre i helheten tror jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
RAPPORT 2023-05-31

Skyarna tjockna (Askhem)

Arbetet med layout och bilder fortsätter. Har gjort ett par bilder baserat på egna 3D-renderingar, jag gör 3d-renderingarna otroligt enkelt och simpelt men det duger ändå eftersom jag ändå målar över allt i krita:
knaus_hus.jpg

Jag har också börjat använda gamla foton där upphovsrätten gått ut (som jag hittar på flickr) till att göra fler porträtt, eftersom det var svårt att få tillräckligt stor variation på 3d-människorna från unreal engine i längden.
knaus.jpg

@Gerkub har spelat genom hela äventyret med sin spelgrupp och är de första att göra det, extremt kul att höra hur det gick för dem! Nu har jag dessutom, helt tack vare @guldfink, äntligen styrt upp en egen genomspelning med bl.a. guldfink och @verec som spelare. Vi kommer igång imorgon.

Halva boken är layoutad nu, 40 sidor av totalt ca 80. Satsar på att få klart hela boken lagom till att höstmörkret sänker sig över oss.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
RAPPORT 2023-08-24

Sommar

Sommarlovet är slut, dags att börja jobba. En sak jag gjorde under sommaren var att försöka bli bättre på att rita. Jag skissade 10-20 minuter om dagen, ansikten mest men även kroppar. Hittade bilder på pinterest som jag ritade av. Har nästan fyllt en hel skissbok och det har varit väldigt givande, kommer försöka fortsätta att ha det som dagsrutin.
skiss.jpg


Skyarna tjockna (Askhem)
Vi hade paus över sommaren med provspelning men ska köra ikväll igen, det blir session #3.
Jag kör igång igen nu med layout och bilder och har börjar färdigställa äventyrets sista akt samt att göra alla handouts. Börjar bli riktigt sugen på att färdigställa detta nu!
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
Underbart! Vi ska spela imorgon och jag har lite svårt att bestämma mig för vilket scenario vi ska fortsätta med. Det hela slutade abrupt då vi körde vaxdockan. En av spelarna (horkarl med syfilis) sköt den av sotmagi plågade "antagonisten" på den där "middagen" i hemmet. Jag tänker att "Skugga över Västerklint" skulle kunna vara en bra fortsättning, men har ni andra idéer? Help me out!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Underbart! Vi ska spela imorgon och jag har lite svårt att bestämma mig för vilket scenario vi ska fortsätta med. Det hela slutade abrupt då vi körde vaxdockan. En av spelarna (horkarl med syfilis) sköt den av sotmagi plågade "antagonisten" på den där "middagen" i hemmet. Jag tänker att "Skugga över Västerklint" skulle kunna vara en bra fortsättning, men har ni andra idéer? Help me out!
Kul! Västerklint är gött om ni vill köra något kort. Kan också rekomendera Dö vid denna källa av @Bifur också om ni vill ha något lite längre.
 

Dressa

Veteran
Joined
29 Sep 2022
Messages
37
Location
Stockholm
En fantastisk kväll igår med äventyret "Pulverpojken". Jag har en fråga när det gäller strider (karaktärerna är lite buffliga). Om en spelare helt enkelt klipper till en slp med en knölpåk eller ngt annat vapen...visst slår man för skada osv och SEDAN drar man initiativkort. Den första handlingen sker ju innan kontrahenterna är "i striden". Vet inte om detta blev flummigt men hoppas att någon har svar.
 
Top