Nekromanti Lemat

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Hur kan LEmat vara så övernaturligt bra

Tja, det faktum att den har tre skott mer än de puffror motståndarna troligtvis har, PLUS en extra laddning hagel, borde väl ge ett visst övertag. Fast är den egentligen så j-a mycket bättre? I verkligheten blev den inte särskilt populär av flera skäl som inte direkt märks i ett rollspel, t.ex. dess otymplighet, höga vikt samt det faktum att den i själva verket var ganska svår att få tag i. Och under sådana omständigheter spelar det ingen roll vilka värden den har rent regelmässigt. Fast charmig är den, det måste erkännas ;-)

/Anders
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Håller med...

Vissa saker går inte att visa rent speltekniskt, om det gick så skulle spelet förmodligen bli väldigt krångligt och ta alltför lång tid bara för att kolla en massa olika saker. Det blir en balansgång när det kommer till spelbarhet vs verkligare regler.
Vissa saker får man helt enkelt bortse ifrån.

SL: Du faller ned i en grop full med spindlar.
RP: Isch vad äckligt, nå jag klättrar väl upp igen.

/Taget från Rubicons handbok i överlevnad beträffande bortglömda regler.

Appropå spindlar, jag har själv en fågelspindel och en sak har man märkt. Det finns inte en karaktär som är rädd för spindlar (under en meter) utom de som har fobi för då tvingas man spela efter det, men handen på hjärtat, vem skulle frivilligt plocka upp en svensk korsspindel? Eller en fågelspindel?
Svar: Inte många på det här forumet.
En halloween så tog jag ett ömsat skinn från min lilla sötnos och satt den under näsan på en av spelarna och sa:
"Spindeln måste ju också få vara med."
Spelaren hoppade omedelbart två meter bakåt i tron att det var den riktiga /images/icons/laugh.gif och var inte så kaxig, hihi (lovade dock heligt och dyrt att hämnas på mig på något sätt).

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fobier [WAAY off topic...]

angånede spindelfobierna som alla lider av: en fobi är något extremare än den RESPEKT många känner inför liknande djur. själv har jag inget emot dem och behandlar dem som luft, dvs inga problem att plocka upp etc. men däremot främst kvinnor (ja jag vet, grov generalisering) har svårt att sitta avslappnat i samma rum som en fågelspindel(dvs modell större, runt 10 cm) trots att de är i sitt terrarium. däremot klarar de flesta icke-svaga personer att sitta vid ett bord med en sån spindel lös på. på samma sätt klarar många att en spindel trillar ner i håret utan att få panik. man borstar bort den, sen är det inte mer med det.
komemr vi in på fobier kan ovanstående händelse orsaka allvarligare saker, såsom katatoni (har upplevt det, vek kusin..) eller ännu värre problem med spindlar.
ska dra en anna spindel-skrämmar-historia. det var nån gågn på mellanstadiet. jag och mina två kamrater, alla tre brukade rota i skogen efter småkryp... iaf. vi hittade n spindel modell större i skolan (för oss var den stor, idag k'änns den som ingenting..), runt 6 cm från de längsta benen till varandra. kroppen var runt 2-3 cm2. vi la den i en plastmugg med lite gräs. såklart blir alla nyfikna, kilalrna kollar med intresse. 'oo, its big' osv.
däremot tjejerna hade en intressant raktion. när de såg den, ryggade de tjutandes bakåt. sekunden senare, smyger de fram igen och när de*klämmer ihjäl en fluga mot skärmen* får syn på den igen, ryggar de tillbkaka tjutandes. scenariot med tjuten upprepas runt 4-5 ggr per tjej. intressant fenomen. skräckblandat intresse har jag diagnostiserat det som på senare år.
vad är då min poäng: visst, folk backar kanske för att plocka upp en fågelspindel, men de blir inte direkt skräckslagna om de konfronteras med en spindel, oavsett storlek (rimliga!!). alltså behöver man inte spela på att RP:n verkligen hyser lite respekt för spindeln, de är juh hårdingar. bara om man har fobien känns det motiverat att spela på det, typ skrika och ha paranoia.
ha det gott. och farmförallt: play your own way!

Jag vet att jag har rätt!
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Hårda män är rädda för nålar :) [NT]

.

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Re: Le Mat

Övernaturligt bra är väl att ta i!? -2 i FV, inte särskilt bra; dra 4 å laddtid 6 knappast bra alls; T-mod 0, Räckvidd 20, skadegrupp 12/11/10/8 är ganska normalt.

Vad som är bra är att den har 9 skott i magasinet, samt att den har ett, endast ett hagelskott som endast är dödligt inom fem meter. Dessutom tar det en handling att växla från normalläge till hagelläge.

Att detta skulle vara övernaturligt bra håller jag inte med om.

E.
 

Frenchman

Veteran
Joined
7 May 2001
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Lemat, kan man kapa pipan på den eller? En bara undrade, för om ni behöver hjälp så kan jag såga av piper, jajamänsan. /Ed Rae ;-)

/Lou
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Lemat, kan man kapa pipan på den eller?

Nej det kan man inte. Hagelpipan är i kortaste laget från början, t.o.m kortare än kulpipen.

/Anders
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Sedär! Man kan inte kapa pipan på en Le Mat. Det är ju det jag sagt hela tiden! Seså, sätt på dig dumstruten å ställ dig i skamvrån nu Lou. :)

E.
 
Top