Nekromanti Lelldorin - Eddings eller sammanträffande?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vaddå B-litteratur...?

<I>Varför skulle namn man hittat på själv vara svårare att uttala än lånade namn? Man behöver ju inte hitta på namn som Argnsneirmdz eller Hyuerosdlss.</I>

Ofta kan väl problemet vara att man som namn-uppfinnare kan ha lite svårt att se hur krångligt ett namn är eller inte är - själv <B>vet</B> man ju hur det ska vara - vilket kan bädda för en del onödiga tungvrickare.

I mina skoluppsats-noveller i mellanstadiet brukade jag alltid ge någon av de medverkande efternamnet "Krkwlthntz". Jag visste exakt hur det skulle uttalas, även om min fröken hade lite andra åsikter...

--
Åke
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: Kvasr = Mjöd

Tack för denna mycket klara utredning av begreppet.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: Kvasr = Mjöd

Just det, det gör de fortfarande, en ganska god brygd med bröd som grund. Testade den i somras.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kvasr = Mjöd

Jepp, och vad kommer det namnet ifrån kan man undra?

Vikingarna och då gäller det de Svenska vikingarna som ju handlade mycket med Ryssland som det heter idag (Ryssland är förrövrigt taget från antingen Rurik, en svensk viking som blev en furste över området, eller av Rus, som bl.a. användes av Kristiantiopel på vikingarna).

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: B-Litteratur!

<I>En svensk författare som skrivit en riktigt hyfsad serie är Bertil Mårtensson (Maktens vägar)</I>

Japp! Maktens vägar är underbar! helt klart en av de bättre fantasyupplevelserna jag har haft.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: B-Litteratur! (OT)

<I>Tove Jansson? 'Pappan och havet' förblir en av mina tonårs största fantasykickar.</I>

Mumintrollen är <B>så bra</B>, speciellt pappan och havet och Sent i november. jag håller för nuvarande på att läsa igenom hela serien (kometen kommer - Sent i november) för tredje eller fjärde gången.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Har han skrivit något annat?(OT)

Jag vet att han skrivit en massa sf, men har han gjort något mer i fantasygenren?

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

Tydligen, enligt Åke, så har han gjort en bok som heter "Detta är verkligeheten". Sen har han skrivit en jäkla massa deckare, har jag för mig.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

Enligt Kungliga Biblioteket är den romanen klassad som sci-fi.

Författare: Mårtensson, Bertil, 1945-
Titel: Detta är verkligheten : världar utan gräns / Bertil Mårtensson
Upplaga: [Ny utg.]
Ort/Förlag: Jönköping : Kindberg
Utgivningsår: 1980
Omfång: 224 s.
Serie: Alpha science fiction. Pocket
ISBN: 91-85668-17-6 : Pris 10:00
SAB/Ämnesord: Hc.01, Skönlitteratur

Källa: Libris databas, KB, Stockholm


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

Kan vara värt att köpa den och se vad det är för något. Den var ju inte direkt svindyr./images/icons/smile.gif

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

"Kan vara värt att köpa den och se vad det är för något. Den var ju inte direkt svindyr."

Nej..men tänk på att det är 20 år sedan, så den kan vara svår att få tag på annat än hos antikvariat eller bibliotek. Och då är nog ändå priset något högre.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

Undra varför de gav ut Leionhufvud i nyupplaga, men inte Mårtensson.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Har han skrivit något annat?(OT)

"Undra varför de gav ut Leionhufvud i nyupplaga, men inte Mårtensson."

Detta var en ny upplaga...den gamla tror jag att den stod att den var från 1968. (lite osäker exakt, men kan ta rätt på det)

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
'Detta är verkligheten'

<I>Enligt Kungliga Biblioteket är den romanen klassad som sci-fi.</I>

I sin helhet, ja. (-:
Det var rätt många år sen jag läste den nu, men ok - bokens story i väldigt korta drag (don't read any further om ni har tänkt läsa den...)

Modig hjälte med svärd räddar vacker prinsessa, de och en klok sidekick färdas långväga genom farornas länder för att åter nå hennes slott, och de tar sig igenom det ena dödliga äventyret efter det andra på vägen. Till sist når de fram och tas emot av fader konungen, ära och hyllningar, och på natten somnar hjälten in i sin älskades säng...

...och vaknar av att laboratorietekniker och folk i vita rockar lyfter ut honom ur den nyöppnade kapsel där han just har fullbordat ett virtuellt scenario som projicerats i hans hjärna.  Verkligheten är i själva verket ett ombonat men trist och betonggrått samhälle där en nöjesindustri har grundats på att visualisera folks önskedrömmar (och det här var långt före 'Total Recall').
Han tänker dock inte lugna sig med det. Den andra världen kändes <I>mer</I> verklig än den han befinner sig i nu; han är övertygad om att den måste vara mer än en högteknologisk hallucination, att han på något sätt verkligen fördes dit av maskinen. Sålunda börjar han söka efter ett sätt att återvända dit - permanent.

--
Åke
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: B-litteratur [OT]

Jag har inte läst eran diskussion "Lelldorin - Eddings eller sammanträffande?", men det första jag tänkte när jag läste ordet "B-litteratur" var faktiskt David Eddings /images/icons/wink.gif.

(han suger fetast enligt mig)


/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: B-litteratur [OT]

Tycker iaf att de första böckerna om Belgarion var klart bra. De fem uppfäljarna var sämre och efter att ha läst om Spjuthök har jag lagt ner Eddings...

Men de första var bra. IMM då... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 
Top