Nekromanti Lelldorin - Eddings eller sammanträffande?

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Kom bara att tänka på att namnet Lelldorin, som i Eon är ett svärd, återfinns i David Eddings fantasyromaner Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea, då på en duktig pilbågsskytt. Hur gör ni när ni bestämmer namn?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
de tar ALLA namn de kan komma på sedan ALLA namn som NÅGON ANNAN har kommit på men bara till typ biroller i böcker som ingen bryr sig om.. eller har glömt. som Eddigns *ler* och ja sen så plaserear de ut alla namnen på platser som behöver namn.

Det är min gissning.
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
dåligt

de tar ALLA namn de kan komma på sedan ALLA namn som NÅGON <I>ANNAN har kommit på men bara till typ biroller i böcker som ingen bryr sig om.. eller har glömt. som Eddigns *ler* och ja sen så plaserear de ut alla namnen på platser som behöver namn.</I>


Det där känns faktiskt lite beigt. Läste om ngn som hade hittat typ Kragg, Ghor och Roghan i samma gamla dataspel från 80-talet.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: dåligt

"Det där känns faktiskt lite beigt. Läste om ngn som hade hittat typ Kragg, Ghor och Roghan i samma gamla dataspel från 80-talet"

Som att man kan hitta i stort varenda dvärgnamn i Tolkiens verk i den Nordiska mytologin, och inte ens bara det, trollkarlen Gandalf:s namn återfinns där, liksom att världen faktiskt har samma namn som jordbornas i den Nordiska mytologin, dvs Midgård.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Kan vara slump är troligt viss slump givet viss kan det ha med deras undermedvetna sinnes förmåga att spota fram "slumpmässiga" namn.
Sen kan det även ha med rena fonetiska orsaker vissa ordkombinationer är lättare för oss människor att utala därför oftare förekommande..
Exempel är Mamma Mother Muter osv..
Far Pappa Daddy osv..
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Kan vara slump är troligt viss slump givet viss kan det ha med deras undermedvetna sinnes förmåga att spota fram "slumpmässiga" namn.

Visst kan det vara så, min spelledare spottade en gång fram ett par namn på måfå, och en vecka senare, när han fortsatte läsandet i en fantasyroman (kommer inte ihåg vilken) dök nästan exakt samma namn upp, trots att han aldrig hade läst boken.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jo och en annan slump Fast det är lite mystiskt enligt mitt sinne för skämt..
ÄR att i varje bok där de talar om övernaturliga väsen som skapar planeter eller och liv så kallad dessa väsen för GUD eller GUDAR.. Slump jag tror inte det *skrattar*

Sorry kunde inte låta bli att dra ett dåligt skämt..
Fast Jag undrar varför kallas tjej gudar för gudinnor inte GUDRUN ????
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: dåligt

Tja det bevisar ju bara att Herr Tolkien kanske inte var ett geni (Visst böckerna är bra men inte så jävla bra riktigt bra Fantasy är skrivev av Kathrine Kerr)...
Jag tycker det känns dumt att hitta sådana här saker i kvalitativa rollspels böcker det tar bort lite av stämningen...

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
"Sorry kunde inte låta bli att dra ett dåligt skämt..
Fast Jag undrar varför kallas tjej gudar för gudinnor inte GUDRUN ????"

Av den enkla anledningen att min förskole lärare hette just Gudrun och hon var en demon så det är alla wannabe gudar till demoner som kallas Gudrun utifall att de är av femenint kön.


Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: dåligt

<I>världen faktiskt har samma namn som jordbornas i den Nordiska mytologin, dvs Midgård.</I>

Hmmm, men i original heter ju världen "Middle earth", såvitt jag vet. Hur förklarar du det? Var det namnet som Midgård fick av engelsmännen, då norrmännen invaderade England?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Ännu värre: alla större permanenta människobosättningar kallas "städer". Alla fortskaffningsleder kallas "vägar", alla mindre höjningar i topografin kallas "kullar" och de större kallas "berg". Min käre hatt, vi är en komplott på spåren!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Re: dåligt

Jo, Middle earth är en översättning av begreppet midgård, men om det var irländarna/engelsmännen som översatte eller någon senare låter jag vara osagt. I övrigt tycker jag bara det är roligt att hitta historiska/mytologiska begrepp inbakade i böcker och rollspel. Jag tror till exempel att dvärgaölet, kvasr, är ett namn som vikingarna använde på en ölliknande brygd. (Mjöd är ju som bekant mycket sött och har väldigt få likheter med öl då det har honung som en huvudingrediens). Jag vänder mig dock emot att man tar namn från B-litteratur som Eddings. Det finns ju så mycket annat man kan låna ifrån.

Dizzy, som inte riktigt kommer fram till något ordentligt med detta inlägg.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Vaddå B-litteratur...?

Gillade faktiskt Belgarion.

Annars med namnseder...
Tycker det är bättre att låna namn eller delar av dem, än att hitta på egna helt och hållet... Alternativt använda svenska namnformer. Helt egna namn blir ofta konstiga att uttala och svåra att komma ihåg.

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
B-Litteratur!

Personligen tycker jag inte om böcker där jag kan sitta och tänka "varför gör de nu inte så här om de är så mäktiga?". Eddings böcker är totalt obalanserade, den goda sidan är övermäktig och man blir aldrig överraskad. (Möjligen blev jag något förvånad när Kurik dog i "The elenium") Ja, ja... Det är nog mitt fel, man ska inte läsa tonårslitteratur och klaga på den då man uppnått den respektaba åldern på 25 vårar. Andra författare jag retat mig på genom åren är Maggie furey, Jennifer Robertson med flera. Författare jag tycker skriver BRA fantasy är t. ex Stephen Donaldson, Katherine Kerr, Raymond E. Feist, Janny Wurts, Robert Jordan, J.R.R. Tolkien, Ursula LeGuin. Bra ungdomsfantasy är Lloyd Alexander C.S. Lewis, Astrid Lindgren. En svensk författare som skrivit en riktigt hyfsad serie är Bertil Mårtensson (Maktens vägar) Mycket bättre än Leionhufvud...

Veckans boktips, Daughter of the empire, av Raymond E. Feist och Janny Wurts.
Dizzy - Bokmal.

...att leva är att rollspela sig själv med ödet som sl...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: B-Litteratur! (OT)

<I>Eddings böcker är totalt obalanserade, den goda sidan är övermäktig och man blir aldrig överraskad.</I>

"Jag ser inte Eddings så mycket som en författare... Mer som en floskelfabrik."
     Nightowl

<I>Författare jag tycker skriver BRA fantasy är t. ex Stephen Donaldson,</I>

YESS!

<I>Bra ungdomsfantasy är Lloyd Alexander C.S. Lewis, Astrid Lindgren.</I>

Tove Jansson? 'Pappan och havet' förblir en av mina tonårs största fantasykickar.

<I>En svensk författare som skrivit en riktigt hyfsad serie är Bertil Mårtensson (Maktens vägar)</I>

Första halvan av hans bok 'Detta är verkligheten' är också ett sällsynt exempel på svensk Sword & Sorcery.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kvasr = Mjöd

"Jag tror till exempel att dvärgaölet, kvasr, är ett namn som vikingarna använde på en ölliknande brygd."

Nope...Kvasr eller Kvaser är en person i den nordiska mytologin (som herr Snorre Sturlusson nämner i Snorres Edda, den Prosaiska Eddan, eller den yngre Eddan). Denne man skapades av Asarna och Vanerna av ett kar, där de båda stridande hade spottat i (det hade blivit fred mellan Asar och Vaner i det som kallas Vanarkriget). Denne Kvaser som skapades blev mycket vis och kunde svara på allt, en kväll gästade han de båda dvärgarna Fjalar och Galar vilka slog ihjäl den stackars Kvaser. De tappade ur hans blod i två kar (som hette Son och Bodn) samt i en kittel (vid namn Odrärer). Genom att blanda blodet med honung och lite piller som skapades mjödet.

Hur detta gick till m.m. står i händelserna kring Suttungamjödet. Kvasr är bara en annan stavning av Kvaser.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
386
Location
Oslo
Re: Vaddå B-litteratur...?

Varför skulle namn man hittat på själv vara svårare att uttala än lånade namn? Man behöver ju inte hitta på namn som Argnsneirmdz eller Hyuerosdlss. Svårare att komma ihåg är de väl inte heller, om man nu inte lånat nåt namn som är så känt att man alltid har det i huvudet. Jag brukar nästan alltid hitta på egna namn och det har aldrig varit några problem med vare sig uttal eller återgivningen.

Don Kennetho
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: dåligt

Jag tycker att det höjer stämningen när man kan hitta kopplingar, iallafall till verklig historia och mytologi. Synd bara att Gandalf är så känt att det inte går att använda längre.. /images/icons/wink.gif

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
By my cop of tea, DU har rätt de kallar till och med de torra ytorna för Land och de våta ytorna för HAV..
Men hur ska vi avslöja denna diaboliska namn stjälar komplot ?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: B-Litteratur! (OT)

Bland ungdoms författarna glöm inte Rowings och hennes Harry potter böcker ( som inte går att läsa på Svenska )
sen kan ni bland fantasy literaturen nämnas att Barbara Hamply är ganska go författare..
( trevlig bekväm fantasy.. )
Issak Asimov SF men tja HAN om någon måste sägas är Kung över alla nötter..
 
Top