Nekromanti Lekt med pyrotekniska applikationer?

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Är det någon annan som uppskattar det ödmjuka nöjet att spränga saker i luften under mer eller mindre kontrollerade former?

Hittils ligger "enkel krutbomb inhöljd i koppar" på min meritlista, samt lite fjösiga laddningar i pelletburkar (sådana man har ammunition till luftgevär i), som mest hoppade upp i luften och gjorde några piruetter som får svansjön att verka löjlig, istället för att smälla.

Att se ett vackert kopparör bli till ett stycke söndersliten metall är nästan poetiskt att bevittna. men givetvis är det farligt och man kan få både armar och ben bortsprängda, etc. etc.

Men det är KUL, men farligt och BARNSLIGT... men ändå väldigt KUL!

Så erkänn nu allesammans, visst har ni någon gång gjort något dumt med sprängämnen (fyrverkerier inräknade)? Dela med er med åsikter och anekdoter. Hmm, den här tråden kanske egentligen hör hemma i "kultur" delen?

P:S om någon är i behov av tillvägagångssätt, allmäna tips eller info om min mentala hälsa. Don't hesitate to ask! Jag ska svara så lagligt det bara går D:S
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Att använda metallbehållare till ens sprängämnen är väl typiskt dumt, iallfall om du får tag på något kraftigare än svartkrut.

PS. Smällar är kul. DS
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Nja, de fungerar bra till att bygga upp ett ordentligt tryck med (plastbehållare smälter bara utan att smälla). Sen så har vår (ja vi är i grupp när detta sker) slutledningsförmåga upptäckt att kopparn håller ihop när man tankar den full med krut, och kastar oftast inte iväg delar till höger och vänster. Järnrör däremot är duktig på att orsaka splitter, det är därför vi slänger ner laddningarna i en ihålig stubbe när vi tänt på och gömmer oss bakom en stor sten. Skogen is teh shit!

Angående kraftigare prylar än krut, så är jag lite för feg för att våga tillverka något starkare själv. Jag funderade ett tag på Acetontricykloperoxid (ATCP), men den och dess gelikar kan vara så tjuriga när det kommer till ovarsam hantering. Så jag övergav den idén.

Men har du bra tips på något lätttillverkat eller möjligtvis lättköpt så är jag öppen för idéer. *tigger med valpögon*

PS Smällar är JÄTTEKUL! :gremgrin: DS
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
ATCP (och alla andra namn den går under) är verkligen något du ska låta bli i hemmalabbet, har orsakat ett antal olyckor då den är väldigt instabil om du inte får den tillräckligt ren, och det gör du inte utan proffsutrustning. Så det var ju vettigt att du lät bli det.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Mjo det var ungefär så jag resonerade. Inte ens militären kunde ju riktigt göra sig av med en laddning ATCP har ja för mig att jag läste nånstans.

Jag vill ju faktiskt uppnå lite högre förstörelse och framförallt LJUD i mina laddningar, men krut är det enda jag kan få tag på i nuläget (går ju faktiskt att köpa över disk i random vapen och jaktbutik utan licens). Vi vill avancera, bortom krut och tändstickstoppar. Men allt starkare är så svårt att få tag på...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Silverkrut

Jag gillar silverkrut. Det är enkelt att tillverka och kraftfullt när det gäller. Det enklaste är ju att fylla en tom gevärstomhylsa med krut, stoppa i ett stycke dynamitstubin och knipa åt som sjutton med en tång. Sedan är det bara att fyra av och löpa iväg fort som satan! Jag och farsan tillverkade även en typ av kanon av ett igensvetsat järnrör. Vi sköt blyhagel rakt genom sidan på en kompostlåda av träplank. Också det med silverkrut.

Annars är ju acetylenbomber finfina grejor för nyårsnattssmällar. Gärna i gamla fotbollsinnandömen eller tjockare ballonger. Även här göre sig dynamitstubiner i särklass bäst!

Det är svårare med svartkrut. Vi har tillverkat det i omgångar men det är svårt att få till dels blandningen och dels trycket när man ska pressa ihop det. Jag vet att farsan tillverkade en tumlare av en gammal skrivmaskin+korvburk+elmotor men jag vet inte riktigt hur resultatet blev...

Tyvärr var det länge sen man lekte med såna saker. Men det är ju alltid kul när det smäller... :gremlaugh:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Silverkrut

"Jag gillar silverkrut. Det är enkelt att tillverka och kraftfullt när det gäller. Det enklaste är ju att fylla en tom gevärstomhylsa med krut, stoppa i ett stycke dynamitstubin och knipa åt som sjutton med en tång. Sedan är det bara att fyra av och löpa iväg fort som satan! Jag och farsan tillverkade även en typ av kanon av ett igensvetsat järnrör. Vi sköt blyhagel rakt genom sidan på en kompostlåda av träplank. Också det med silverkrut. "

Stubin är ju också lite drygt att få tag på (finns ju inte direkt på coop forum). Vi har tillgång till nån sorts stubin, vi vet inte riktigt vad det är men det är inhöljt i plast och längst in finns ett vitt pulver som brinner bra, man kan blåsa ut det, men då antänds det direkt igen (roligt roligt :gremgrin:). Problemet är att det tycker inte om att brinna när man nyper åt det hårt i exempelvis en gevärspatron, det enda som faktiskt funkat bra är stubin som plundrats från fyrverkeripjäser (den kan man klämma in hur mycket man vill och det brinner iallafall). Vi brukar ju förstås använda tomtebloss också, men dessa tycker inte om att bli böjda (då det verksamma ämnet lossnar från ståltråden och vägrar brinna vidare). Inte heller så omtyckt att nypa årt ordentligt kring.

Någon som kan ha någon aning om vad det är för mystisk "stubin" vi har fått tag på? Jag vet inte riktigt vart den kommer ifrån, men känner jag den som har skaffat den rätt så är den stulen från något gammalt lager eller nåt.

Angående silverkrutet. Det låter skoj! Det vi använder nu är den typen som man laddar gevärspatroner med (Norma smokeless powder), och ibland tändsticksbomber emellanåt. Tillverkade ni silverkrutet själva eller kunde ni skaffa det på annat sätt?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Silverkrut

Jag och farsan tillverkade även en typ av kanon av ett igensvetsat järnrör.
Ett tips när det gäller olika typer av kanoner och projektilavlossare är att bygga dem tryckluftsdrivna. Bra drag, men mycket, mycket säkrare eftersom man aldrig får en pipsprängning när de avlossas.

Sedan ska man se upp, för myndigheterna gillar inte riktigt sånt. Se bara vilket liv det blev när Bruce Simpson byggde en civil kryssningsmissil. Den var för fanken civil, enda lasten var 20 kilo mjöl för att ge en markering där den landade, ändå slutade det med att myndigheterna klämde åt honom.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Silverkrut

Tillverkade ni silverkrutet själva eller kunde ni skaffa det på annat sätt?
Vi tillverkade det själva. Receptet var så pass enkelt att jag kan rabbla upp ingredienserna fortfarande. Silverkrut behöver dessutom inte genomgå samma noggranna process som svartkrutet när det gäller tumling och tryck (åtminstone inte för att uppnå någorlunda sprängkraft).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Ett tips för de som bygger egna raketer, det är lite mer sofistikerat än att spränga saker, är att titta på rcandy. Det är säkert (hanterat förnuftigt, det är trots allt energetisk kemi vi talar om här) och går att framställa i hemmet.

Genom att blanda in små mängder av olika tillsatser (framför allt olika salter och alkaliska metaller om jag minns rätt) så kan man modifiera lågans färg och öka/minska rökspåret och påverka rökens färg. Allt för effekten.

Jag tycker dock att det finns ett tråkigt drivmedelsgap mellan militära och civila tillämpningar. En hobbyist är glad om han får up en raket tusen meter, medan militära drivmedel lätt drar iväg raketen flera mil i mach 3. Raketer åt folket!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Calling Dandelion, Calling Dandelion...

Det finns en mycket sällan sedd forumit som heter Dandelion. Jag ska försöka uppmärksamma honom på det här; pyroteknik var karlns liv när vi bägge var i tonåren och han jobbar med sprängmedels- och ammuntionstillverkning.

Erik, det kan bli blodigt!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har hanterat försvarets finfina sprängdeg och pentylstubiner (även krutstubiner för att tända ovanstående sprängmedel).

Av någon anledning blir det alltid mer kräm än rekommenderad sprängdos... (här saknar jag en goblinsk ängel-graemlin) :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Uj ja !

Yepp, det är nått sensuellt med att spränga saker i luften !
Det kan jag inte förneka, dock vill jag göra det under totalt kontrolerade former. Kommer fortfarande ihåg när vi hade sprängtjänst i lumpen & fick ett stor jävla plåt att flyga såpass högt upp i luften att vi såg den flyga upp i luften ifrån vår säkerhetspossitin. Så efter det skull jag inte våga spränga mer än kinapuffar, utan att ha nåb form av kunskap om det.
Men som sagt, att spränga saker är barnskligt kul !
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Uj ja !

Om du tycker DET var sensuellt, då ska du se avsnittet av Mythbusters när de lastar en cementblandarbil full med 348 kg gruvdriftssprängämne (vet dock inte vilket specifikt ämne det är) och "fjuttar på". Visst TV kan inte förmedla det lika bra som det nakna ögat (och framförallt örat) kan, men hade jag varit där och tittat så hade orgasm inte varit långt borta. :gremgrin:

Om man blir sexuellt upphetsad av pyroteknik, är man då en "pyrofil" månne tro?

//Coffe_Kanon - pyrofil for life!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Uj ja !

Det bästa med hela avsnittet är att de ska undersöka om det går att spränga bort intorkad cement i en cementblandare istället för att borra bort den manuellt.

När det inte funkar med diverse olika sansade (== fega) laddningar och metoder så lastar man den full med allt sprängämne man kunde få tag på och spränger skiten i luften. Och visst, nu sitter inte den intorkade betongen fast i cementblandaren längre... :gremgrin:
 
Top