Nekromanti ...lek i DoD6 [Spoiler Snösaga]

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Eftersom jag inte ville skriva vad det handlade om fick rubriken bli denna. Ni kan i fortsättningen även låta bli att skriva avslöjanden i rubrikerna, då ett par av mina spelare trafikerar detta forum rätt så tätt.

Nu till problemet :gremgrin:

I tråden "Kärlek" på rollspel-forumet, nämnde Rising Snösaga som ett dåligt exempel, där spelaren måste bli kär i Maria för att kampanjen över huvudtaget ska fungera. Nu är frågan: Hur löser/löste ni detta. Spelade ni fram det eller tvingade ni spelaren till det?
Hur ska man lösa det utan att det blir krystat?

/Black Dwarf, som ställde frågan på DoD6-forumet också, men antar att han får bättre svar här.
 
G

Guest

Guest
Man kan ju inte välja själv vem man blir kär i och det är då ödet (spelledaren) kommer in i bilden... Jag har inte spelat snösaga än men kommer nog försöka tala om för rollspersonen hur kär han är i maria... om inte det går så kan ju ett tvång ligga nära till hands
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag har inte ens sett "Snösaga"-boken så jag vet inte riktigt vad förutsättningarna är, eller vad som är på gång. Men jag vet att jag nästan lyckades få en av mina spelare kär i "Våren" (utan att jag menade det) i "Vinterskogens hemlighet".

Man behöver ju inte säga det rakt ut "Du är kär i henne. Punkt!". Utan det kan ju vara mer beskrivningar om hur vacker hon är och hur det "spritter i kroppen" när rollpersonen ser henne. "Du är nästan så du känner dig förälskad"... sedan så gäller det ju att man har bra spelare som förstår vad du menar och börjar spela efter det. Det är nog det som är det svåraste...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den där kärlekshistorien med Maria anser nog jag vara det svagaste i hela kampanjen. Den är både svår att genomföra men samtidigt det enda som är riktigt viktigt för att kampanjen skall gå att spela.

Jag gjorde som så att jag helt enkelt gick igenom det innan med spelaren som spelar Ljusets Barn, och så försöker vi hålla det hela på en abstrakt nivå. Det har funkat rätt bra, faktiskt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Sexistisk lösning, men den funkar nog...

Tyvärr är lösningen på problemet nog så enkel som att du i förbigående råkar nämna att hon har stora bröst. Sedan fixar resten sig själv... :gremshocked:

Det här är inte bara skämt, mina spelare brukar nappa på sånt som pirayor på en flådd ko. :gremtongue:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Sexistisk lösning, men den funkar nog...

Dom har mött på SLP:s förut och t.o.m. såna som har haft stora bröst. Tyvärr är inte någon i min grupp känd för att kära ner sig inom rollspel. Det är helt enkelt inget vi har fått med oss från början. Så trots att vårt spel utvecklats genom åren har aldrig relationen till det andra könet varit en central del i rollspelet (konstigt nog).
Därför räcker det knappast med en anmärkning om att hon har stora bröst :gremgrin:

/Black Dwarf, som förgäves försöker få spelarna att förstå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
OK, plan B då...

Nu vet jag inte ett dugg om Snösaga, så ha överseende om det inte passar i storyn.

Låt henne hamna i en nöd situation. Hjältarna dyker upp och avstyr problemet. Hon klamrar sig gråtande fast vid den troligaste måltavlan av spelarna. Han tröstar henne, hon fortsätter klamra sig fast. Problemet löst.

"Kvinna i nöd" brukar alltid funka för att fyra av manliga beskyddarinstinkter. Då är man redan halvvägs där. Om hon sedan indikerar fortsatt intresse så är det fixat.

Skjut inte den här planen också i sank, då blir jag tvungen att ta till plan C, och den är nästan lite väl desperat. Resten av alfabetet så börjar det gå utför på allvar.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Ladda kanonerna!

*skjuter* Nej, det passar tyvärr inte heller in i storyn. Maria är inte en sådan SLP som blir hotad på nåt sätt. Hon är stark, själständig, vacker. Dessutom har hon bra hand med djur, och mänskorna runt omkring lär inte röra henne.
Utöver det ska hon vara väldigt kysk av sig och som högst ge upp någa kyssar.

Så.
A. Stora bröst [color:\\"red\\"]FAILED[/color]
B. Kvinna i nöd [color:\\"red\\"]FAILED[/color]

Men, tack iallafall :gremgrin:

/Black Dwarf, väntar ivrigt på plan C.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
OK, skyll dig själv: Plan C

Jag inser att utifrån de förutsättningarna så kommer inte plan C att var lämplig, men eftersom du undrade:

Lå henne kasta sig ner på marken, klamra sig fast vid den utvalda karaktärens ben och utstöta valpliknande läten tills han ger med sig.

Har funderat på att prova den själv någon gång, men även om singel och desperat är synonymer så har jag inte riktigt nått så långt (än).

*skjuter* Nej, det passar tyvärr inte heller in i storyn. Maria är inte en sådan SLP som blir hotad på nåt sätt. Hon är stark, själständig, vacker. Dessutom har hon bra hand med djur, och mänskorna runt omkring lär inte röra henne.
En eldsvåda då? Trilla ner i en brunn? Meteoritnedslag? Snubblar i trappan? Tragedi i familjen? Fastna med foten i en potta?

Det behöver inte vara hot i form av strid.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: OK, skyll dig själv: Plan C

En eldsvåda då? Trilla ner i en brunn? Meteoritnedslag? Snubblar i trappan? Tragedi i familjen? Fastna med foten i en potta?

Det behöver inte vara hot i form av strid.
Det skulle på något sätt förstöra intrycket av denna Ödets Dotter, som har världens öde på sina axlar :gremcrazy:

/Black Dwarf, som nästan överväger alternativ C, bara för att få spela en väldigt oseriös kampanj. *ironisk*
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Plan D?

Maria är inte en sådan SLP som blir hotad på nåt sätt. Hon är stark, själständig, vacker. Dessutom har hon bra hand med djur, och mänskorna runt omkring lär inte röra henne.
Utöver det ska hon vara väldigt kysk av sig och som högst ge upp någa kyssar.


I mina spelgäng brukar det här vara plan A snarare än D, men ok:
Eftersom hon är kysk av sig; rulla lite tärningar för syns skull, låt henne - och RP:na - dricka lite för mycket, och nästa morgon vaknar han på sitt rum med henne bredvid sig. kan det vara läge att nämna hennes bröst, fö. (-:
Det behöver ju inte ha hänt nåt uppe på rummet, men de har åtminstone kommit lite, um, närmare varandra. Och om de har hånglat nere i skänkstugan (det är förstås du som får berätta vad han minns i efterhand där) så att folk har sett det, vore det åtminstone mer ädelt av honom att börja umgås med damen än att låta det komma ut att hon har haft en one-nighter.

--
Åke
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Plan D?

Alkohol är ju alltid användbart förstås, men om det nu gäller en prästinna och dessutom Ödets Dotter, vars axlar bär upp världens öde, kanske det inte heller är ett tänkbart scenario.

Hittills (*suck*) leder Eksem, när det gäller alternativ, vilket är synd, eftersom jag hade förhoppningar att spela fram det. Men eftersom han också är den enda som spellett så långt i kampanjen, så vet han säkert bäst.

/Black Dwarf, som inte beskyller Eksem för nåt, och ber om ursäkt ifall det lät så.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Plan Q

Hittills (*suck*) leder Eksem, när det gäller alternativ, vilket är synd, eftersom jag hade förhoppningar att spela fram det. Men eftersom han också är den enda som spellett så långt i kampanjen, så vet han säkert bäst.

Eksems förslag låter som något som jag själv skulle kunna använda... men om du inte gillar det så ska jag se om jag kan bidra med något.
Har dock inte läst en rad i snösaga (så jag vet inte hur de träffar Maria eller nåt) och jag vet noll om din rollspelsgrupp så det blir lite klurigt. Jag snackar på lite allmänt helt enkelt. :gremsmile:

[color:\\"purple\\"]Påtala hennes plussidor[/color]
När RP:na och Maria är på samma ställe så påtala att hon är vacker/trevlig eller vadsomhelst för att dra RP:nas uppmärksamhet till henne.

[color:\\"purple\\"]Låt henne ta första steget[/color]
Om RP:na är hopplösa på att ta kontakt med henne så låt henna ta kontakt med dem. Låt spelarna förstå att det här är en kvinna utöver det extra, något mycket mer beundransvärt än alla barflickor de suckar över i vanliga fall.... :gremsmile:

[color:\\"purple\\"]Utnyttja bakgrundhistorier[/color]
Nu vet jag inte hur din spelgrupp gör bakgrundshistorier men om någon spelare har skrivit att han beundrar människor som står upp mot orättvisor så låter du Maria stå upp mot någon orättvisa och då blir spelaren förhoppningsvis lite intresserad.

[color:\\"purple\\"]Hon gör dem en tjänst[/color]
Något värdefullt bland RP:nas grejer stjäls/slarvas bort och hon hittar det. RP:na står i tacksamhetsskuld. Går det att göra så att hon hjälper dem ofta så kanske det går att göra något av den här idén.

[color:\\"purple\\"]Reality[/color]
Vad tilltalar spelaren av den karaktär du vill ska bli kär i Maria? Låt henne få sådana drag.

[color:\\"purple\\"]Ooops[/color]
Hon snubblar på ett hjärnspöke (citat från fummeltabellen i DoD4 tror jag) och hamnar i famnen på valfri RP. Hon stryker bort lite hår ur pannan, passar på att klämma lite på RP:ns muskler, säger leende "oj vad klantig jag är" och avslutar med en erotisk blick...

[color:\\"purple\\"]Sista utvägen[/color]
Tvärvägrar de att bli förälskade får du göra som Eksem sa iaf...

Hoppas det här inte blev helt värdelöst nu. :gremsmile:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Plan Q

Väldigt bra alternativ. Nu ska jag bara använda häcksaxen lite.

När RP:na och Maria är på samma ställe så påtala att hon är vacker/trevlig eller vadsomhelst för att dra RP:nas uppmärksamhet till henne.
Jo, det kommer att dra uppmärksamheten till henne, men eftersom vi inte har för vana att RP blir förälskade så innebär dte ett litet problem.


Om RP:na är hopplösa på att ta kontakt med henne så låt henna ta kontakt med dem. Låt spelarna förstå att det här är en kvinna utöver det extra, något mycket mer beundransvärt än alla barflickor de suckar över i vanliga fall....
Problemet här ligger i att de inte brukar sucka över några barflickor. En av rollpersonerna har faktiskt en älskarinna, fast hon är rätt mycket påtvingad av mig (det är inte så att han inte vill, det är bara det att ingen tänker tanken).

Nu vet jag inte hur din spelgrupp gör bakgrundshistorier men om någon spelare har skrivit att han beundrar människor som står upp mot orättvisor så låter du Maria stå upp mot någon orättvisa och då blir spelaren förhoppningsvis lite intresserad.
Har denhär gången försökt få spelarna att skriva lite utförligare BG-historier, som också innehåller personlighet och syn på saker. Det verkar inte ha funkat :gremmad:

Något värdefullt bland RP:nas grejer stjäls/slarvas bort och hon hittar det. RP:na står i tacksamhetsskuld. Går det att göra så att hon hjälper dem ofta så kanske det går att göra något av den här idén.
Skulle säkert fungera, om inte rollpersonen i fråga (enligt Snösaga) ska bli kär på stört.

Vad tilltalar spelaren av den karaktär du vill ska bli kär i Maria? Låt henne få sådana drag.
Är inte helt säker på det själv. Vi pratar inte så mycket om just sånt.

Hon snubblar på ett hjärnspöke (citat från fummeltabellen i DoD4 tror jag) och hamnar i famnen på valfri RP. Hon stryker bort lite hår ur pannan, passar på att klämma lite på RP:ns muskler, säger leende "oj vad klantig jag är" och avslutar med en erotisk blick...
Passar nog inte in i hennes personlighet. Speciellt inte den erotiska blicken :gremsmirk:

Tvärvägrar de att bli förälskade får du göra som Eksem sa iaf...
Problemet är att jag måste ha bestämt mig innan, eftersom RP:n ska bli störtförälskad. :gremcrazy:

Kan ju berätta att rollpersonen är en Helig Krigare som inte haft mycket kontakt med kvinnor alls och därför känner sig lite alienerad till (mot?, från?) dem.

/Black Dwarf, som känner sig überelak när han helt brutalt skjuter sönder alla snälla förslag som lämnas in (utom trobergs plan C).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Plan Q

Black Dwarf, som känner sig überelak när han helt brutalt skjuter sönder alla snälla förslag som lämnas in (utom trobergs plan C).
Det var en jäkla tur, annars hade jag fått ta till plan D (hon äter upp sin egen fot och hoppas att någon vill ha henne av medlidande).

Undrar varför jag är singel?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Plan Q

Väldigt bra alternativ. Nu ska jag bara använda häcksaxen lite.

Nej inte häcksaxen, vad som helst men inte häcksaxen.... yaaaaaargh!!! :gremsmile:

Kan passa på att säga att kärlek aldrig förekommer när jag lirar och tror inte mina spelare skulle vara ett dugg intresserade... som om jag spelade snösaga skulle jag ha samma problem som dig. I en av mina spelgruppen finns en person som jag kanske skulle kunna få att spela kär, i det fallet skulle nog metoden att hon tar kontakt med honom funka...

Kom plötsligt att tänka på Frasier (du kollar väl på Frasier pojk? Mycket bra serie enligt mig. =) ). I de gamla avsnitten där Niles är hemligt förälskad i Daphne. Han råkar känna doften av hennes perfym en gång på cafét där de alltid sitter och sedan är han besatt av henne för alltid. :gremsmile: Lycka till med att få ut nånting av det där.......

Hmm, dina spelare har inga bakgrundshistorier och du har dålig koll på vad de gillar i verkligenheten.... äsch då. Du kan skicka hemliga lappar till den utvalde spelaren (när Maria kommer i närheten) där det står saker som "plötsligt får du fjärilar i magen", "du tycker att du hör svag fågelsång" och annat fjams så fattar han kanske poängen efter ett tag.

Problemet är att jag måste ha bestämt mig innan, eftersom RP:n ska bli störtförälskad.

Aha, love at first sigth.... Nu måste jag fråga, ska RP:n bli störtkär i henne första gången han ser henne eller har han en kväll på sig eller vad?

ps. Jag har som vanligt ingen aning om vad jag pratar om.... ds.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Plan Q

Kan passa på att säga att kärlek aldrig förekommer när jag lirar och tror inte mina spelare skulle vara ett dugg intresserade...
Känns skönt att höra! Trodde jag var den enda med det problemet! :gremblush:
Det har helt enkelt att göra med hur man har blivit uppfostrad när man började spela. Gruppen jag började med spelade aldrig med kärlek, och endast vid väldigt sällsynta tillfällen var det någon som köpte lite kärlek-för-en-natt. Och när jag drog igång följande spelgrupp följde naturligtvis dessa värderingar med, och det var först när jag började drälla här på forumet, som jag insåg att det ( :gremshocked: ) finns de som använder kärlek som spelmoment. Nu har jag blivit sugen på det också (är dock tveksam till framtvingad kärlek som detta).

Kom plötsligt att tänka på Frasier (du kollar väl på Frasier pojk? Mycket bra serie enligt mig. =) )
Tyvärr, endast sett den ett fåtal gånger, då jag i egenskap av finländare endast ser SVT1 och 2, samt TV4. Inget Frasier där inte.

Aha, love at first sigth.... Nu måste jag fråga, ska RP:n bli störtkär i henne första gången han ser henne eller har han en kväll på sig eller vad?
Tror det står rätt så ordagrant att han blir kär meddetsamma. "Ljusets barn ser Ödets dotter och dom känner sig småkåta direkt." ...eller nåt liknande :gremwink:

/Black Dwarf, som fortfarande är förvirrad
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
And here we go again

Aha, glömde visst bort att du bodde i Finland...

Kan ju berätta att rollpersonen är en Helig Krigare som inte haft mycket kontakt med kvinnor alls och därför känner sig lite alienerad till (mot?, från?) dem.

Han har alltså träffat andra kvinnor, men det har inte varit något för honom... och så väljer du att det är han och ingen annan av dina spelare som ska bli kär. :gremsmile:

Nåväl, när rollspelsgruppen träffar Maria så tittar du i ögonen på din Heliga Krigaren spelare och ignorerar de andra ett slag. Sedan snackar du lite poetiskt (som inte jag kan men jag försöker iaf): "Vilken uppenbarelse, vilken skönhet, en aura av livsglädje flödar runt henne och du kan inte ta ögonen ifrån henne, du här änglarna spela harpa i fjärran och när hennes ögon möter dina känner du hur ett fånigt leende sprids på dina läppar"

Vilket leder mig in på nästa problem... är det ok att trycka på spelarna känslor?Om det inte är ok och spelaren inte vill bli kär så har du ett fett problem min vän. :gremsmile:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: And here we go again

Nåväl, när rollspelsgruppen träffar Maria så tittar du i ögonen på din Heliga Krigaren spelare och ignorerar de andra ett slag. Sedan snackar du lite poetiskt (som inte jag kan men jag försöker iaf): "Vilken uppenbarelse, vilken skönhet, en aura av livsglädje flödar runt henne och du kan inte ta ögonen ifrån henne, du här änglarna spela harpa i fjärran och när hennes ögon möter dina känner du hur ett fånigt leende sprids på dina läppar"
Det är också ett problem. Det finns hög fnissfaktor i ett sådant framförande, vilket kan förstöra även den mest seriösa spelsession. Speciellt senare i äventyret när hon ska uttrycka hennes kärlek till honom *suck*

Vilket leder mig in på nästa problem... är det ok att trycka på spelarna känslor?Om det inte är ok och spelaren inte vill bli kär så har du ett fett problem min vän.
Det är i princip det jag försöker undvika med denhär tråden. Att trycka på spelarna känslor alltså. Det enklaste alternativet är ju ändå att skicka en lapp där det står: "Du blir ögonblickligen kär i henne", men hur kul är det?

/Black Dwarf, som vet att det ska gå att lösa på något sätt.
 
Top