Legua

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Hej!

Har just dragit igång en kampanj i Kopparhavets Hjältar där det kommer bli en del resande. Jag ser på kartan att det finns en längdenhet som heter legua. När jag surfar på det så hittar jag detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legua

Det verkar alltså finnas en massa olika definitioner på vad en legua är (IRL alltså :) ), men hur är det runt Kopparhavet? Hur gör ni i era spelgrupper?


Ha en fin dag på Kopparhavet!
Rikard
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Hej!

Har just dragit igång en kampanj i Kopparhavets Hjältar där det kommer bli en del resande. Jag ser på kartan att det finns en längdenhet som heter legua. När jag surfar på det så hittar jag detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legua

Det verkar alltså finnas en massa olika definitioner på vad en legua är (IRL alltså :) ), men hur är det runt Kopparhavet? Hur gör ni i era spelgrupper?


Ha en fin dag på Kopparhavet!
Rikard
Hej! Kul med Kopparhavskampanj!

Den här frågan har vi väntat på! :) Svaret är att det med avsikt är lite luddigt, och varierar lite runt Kopparhavet. Det finns ju inga standardiserade mått. Men det bygger på ungefär en "rast" vilket oftast brukar vara ca 5km (alltså så långt du går innan du vill slå dig ner och äta några medhavda dadlar :) ). Sjövägen är Kopparhavet alltså ca 500 mil vilket är något större än Medelhavet.

Lycka till med kampanjen!
 

Kensai

Veteran
Joined
8 May 2020
Messages
11
Hej och tack!

Jag misstänkte att svaret skulle bli något i den stilen :)

Då håller jag i huvudet att "linjalen" längst ner på kartan är cirka 50 "riktiga" mil - då får man en uppfattning om storleken på kartan kopplad till verkligheten.

Mvh,
Rikard
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Se för övrigt under "Frågor och Svar" på vår hemsida - https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/fragor-och-svar

Där skriver vi följande om mått:


  • Hur lång/stort/tungt är en zon/legua/tunna/skeppsläst/farvatten?
Vi har valt att inte definiera sådana här i det metriska systemet, eftersom vi vill ge spelledaren viss marginal i sina beskrivningar, och eftersom vi inte vill uppmuntra till för noggrann bokföring. Vi vill att systemet för resor, för utrustning och för sjöfärd skall vara så enkelt och överskådligt som möjligt.

Men vi har full förståelse att det kan hjälpa att ha ett mer uttryckligt mått i vissa situationer. Med förbehållet att allt är beroende på sitautionen och t.ex. vind- och terrängförhållanden skulle vi föreslå följande tumregler:

- En förflyttning över helt öppen och platt terräng i god hastighet är upp till tolv meter för en normalstor människa. Zoner är nästan alltid mindre än så, eftersom det i verkligheten ofta finns väggar, stenar, sluttningar, buskar och andra hinder.

- Hur lång tid det tar att korsa ett farvatten beror på vindomständigheter och andra faktorer, som snabbast, under goda väderförhållanden, bör du räkna med en veckas segling.

- En tunna är just stor som en rejäl, robust tunna. Räkna med att en fylld tunna väger några hundra kilo.
 
Top