Nekromanti Lego

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Genom kontakter inom det militära eller genom kontakter i det storföretag som behöver legosoldater. Dessutom kan jag tänka mig att det finns mer eller mindre öppna communities/webplatser/motsvarande där legosoldater kan bjuda ut sina tjänster. Att hänga på en ruffig bar borde inte vara helt fel heller. Men det vanligaste sättet att få jobb som legosoldat borde vara via personliga kontakter pch genom att man har jobbat upp sig och fått ett rykte om sig att vara bra och pålitlig.
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Jag skulle kunna tro att legosoldater skulle kunna tänkas gå att nå på en hel del olika marknader.

Den vanligaste sortens legosoldater bör ju vara de som är registrerade som säkerhetsfirmor och väktarbolag och bedriver hederlig företagsverksamhet. Dessa kan man få konstakt med som vilket vanligt företag som helst.

Vissa kanske är beredda att hyra ut sina tjänster till vem som helt, även olaglig verksamhet. Dessa är antagligen svårare att få tag på, men borde gå att nå i den undre välden. Några av dem kan ju rent av vara registrerad som ett vanligt företag för att bli lättaree att nå. Utöver detta skulle jag kunna tro att en del av de bättre organiserade våldgängen fungerar mer eller mindre som legosoldater om man är rik nog att kunna betala dem och dum nog att lita på dem.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Re: Exempel från verkligheten

Skrämmande.

Vem som helst med "lite" pengar över kan köpa sig en egen arme.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag rekommenderar Krigshundarna (Dogs of War) skriven av Fredrick Forsyth tror jag. Den skrevs på 70-talet och författaren träffade och levde med legosoldater för att få bakgrundsmaterial.

Boken är ger även exempel på hur man kan gömma finansieringen av olagliga aktiviteter samt hur man lagligt får tag i det mesta som en armé behöver.

-A
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sammanställning

Det finns ruskigt många sätt att få jobb som legosoldat, faktiskt. Men, vi kan dela upp dem i legala och illegala tjänster. I Neotech är stora delar av en legosoldats verksamhet mer eller mindre legal: att jobba som vakt och skjuta ihjäl inkräktare på sitt vaktområde är i realiteten inte illegalt, så är man legosoldat och vill hyra ut sådana typer av tjänster så kan man gå via alla vanliga kanaler; annonser, TV-reklam, reklamaffischer, nätet, etc.

Det som börjar närma sig illegalt är dock de mer offensiva tjänsterna. Om verksamheten går ut på att bryta sig in och döda eller stjäla, så är det mkt få som vågar annonsera det öppet. De löser det förmodligen på två sätt: dolda kanaler, eller dolda budskap. Går de via dolda kanaler så skaffar de jobb via kontakter, obskyra nätsajter, kriminella mötesplatser och motsvarande. Använder de dolda budskap så kan de nästan använda de vanliga kanalerna. De kan sätta ut en annons som säger "Oberoende säkerhetskonsult erbjuder sina tjänster, både offensiva och defensiva". Den säger eg. ingenting, men den målgrupp som den riktar sig till kanske inser att om de bara kontaktar killen och kan visa att de är rätt typ av kunder (i.e. inte journalister eller undercoverpoliser :gremcool:) så kan de hyra in offensiv kapacitet via lagliga kanaler.

Vissa länder i Neotech saknar allt vad lagstiftning heter på sådana här områden, och där kan legosoldaterna helt öppet erbjuda alla sina tjänster. Det lockar till sig legosoldatförband från hela världen, och ofta har de sin bas i länder som dessa. Exempelvis är Brunei något av en fristad, samt en mängd U-länder som gärna bjuder in de flesta människor, så länge det ger intäkter och lite skatter.

Hela legosoldatverksamheten ser lite olika ut på olika håll i världen. I Europa sköts större delen av verksamheten via stora, etablerade och seriösa företag. Affärerna sköts i skymundan, och man skryter inte mycket med sina bedrifter. De flesta kunderna är andra stora företag.

I Nordamerika är situationen ganska annorlunda. Legosoldater är vanliga fenomen, och det är inte ovanligt att man hyr ut sina tjänster helt privat, utan så mycket som ett företag. Samtidigt är kunderna allt från pizzabagare till maffiabossar. De stora företagen i Nordamerika kör dock på den europeiska stilen, att hyra in kompetent folk från kompetenta företag som Nimrod och Paramil. I Nordamerika är även gränsen mellan vaktbolag och legosoldatsförband något mer flytande. De flesta vaktbolagen har börjat erbjuda offensiv kapacitet, medan de båda branscherna fortfarande är mycket uppdelade i Europa.

/RipperDoc

/RipperDoc
 
Top