Nekromanti Legender och Hemligheter

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Jag hade tänkt sätta ihop en überepisk kampanj med apokalyptiskt tema (Mörkret...) och jag undrar om ni har några tips.

Allt är välkommet.

/Cernael san
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Kanske något som du kan lämna en mailadress för så att du får det utan att det hamnar på forumet? Legender och hemligheter innehåller ju en hel del som är just hemligt för spelare, kan vara lite synd med en diskussion om detta på forumet (om den inte redan förts, vad vet jag som inte orkar läsa allt gammalt).

- Phelan (som just nu håller på med samma sak och gärna byter idéer)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Legender och Hemligheter *SPOILER*

Tjaa... till att börja med så håller ju Xinu på med att rusta upp. Bland annat Gordrierna håller på med utgrävningar, och där kan en mörk demon manifesteras med sina härar av slaktarmonster.

Jargierna har utropat ett korståg mot Soldarn - men då behöver han först gå genom Damarien och Västmark. Krig!
Och när Jargierna marscherar in i Soldarn - vad händer då? Jo, Mûhadinerna invaderar Jargien (nog fan vet dem, de har ju hundratals nattdräparspioner i Jargien)!

Så Thalamur tar sin chans när Jargierna vänder ryggen till och är upptagna med två fiender. Eventuellt tre, om de tar Drunok på samma gång. Thalamur kör över Consaber, Pereine och Colonan, samtidigt som Ebhron tar sin chans emot Thalamur. De hatar ju varandra. Asharien sitter neutralt och tittar på, ända tills Jargierna når Soldarn - då hjälper de säkert till lite.

Samtidigt inkarneras massvis av onda demoner på valfritt ställe i Asharien, Melorion och Caserion anfaller Consaber, tirakerna plundrar friskt på haven och Eumo (om de nu har något emot Mûhad eller någon närliggande) anfaller någon fiende.

Dessutom finns det ett helveteshål i Consaber - lita på att det väller upp skit därifrån /images/icons/wink.gif. Dessutom går Azraedus bärsärk i sina trakter (kanske honom som Eumo slåss emot). Sedan kommer alla übermonster som står omskrivna i Legender & Hemligheter och massakrerar allt i sin väg.

Vid laget då alla stora och farliga länder och riken halvt om halvt är utplånade eller krigshärjade, så når de extrema Gordiska horderna av monster fastlandet. Dessutom slåss de gamla Gordrierna som odöda i mörkrets arméer.

Som en slutkläm kanske de får vara med i en gudomlig strid, eller dylikt, och får in den avgörande handlingen som... tadaa!... dräper GUDEN Xinu!!! COOOOOOOLT!!!

Massaker.

Eller så kan spelarna få göra hjältepersoner (2T6+9) och sedan bli lockade till den där utgrävningen i Tar-massivet. För detta scenario behövs inget världskrig. Då kan de kastas in i... *trumljud, strålkastare*... tidens katarakt!
De hamnar självfallet mitt i ett enormt krig som kommer skaka Mundana i många, många år. De tvingas ta ställning, och de kommer inte ens nästan därifrån förrän de är klara. Det finns nämligen en Danarthisk (whatever) magiker som vet hur de kan ta sig därifrån, men han vägrar hjälpa dem om inte RPna hjälper hans land. Så när kriget är över så åker de tillbaka till sin egen tid - precis som i Army of Darkness (Evil Dead III). När de kommer hem och eventuellt gör lite research kan de hitta sig själva omnämnda som stora hjältar i ett svunnet rike... spela roll att det är 6000 år sedan, det finns säkert nån gammal sanari-boksamlare som har nåt gammalt dokument sparat, eller nåt. Ös på med mäktiga artefakter och rustningar.

Varför inte solsvärdet i hjältens händer mot fienden med eldgisslet? Eller helt enkelt att de hittar en super-artefakt (varför inte solsvärdet?) och slaktar en massa, sedan kommer någon på att lura hjälten till ett... magidött område (där inte den magiska grejen fungerar). Moahahaha... Eller så måste de dräpa en drake med hjälp av drakdödarklingan.

Eller så kanske de överlever ett gammalt mörker (med utgångspunkt för äventyret från tidens katarakt), och hjälper till att grunda ett nytt samhälle. Eller så är RPnas insats det sista som behövdes för att trycka tillbaka mörkrets horder i en snygg slutscen där de (tillsammans med några hundra bipersoner) står i sina blodnedstänkta rustningar med sina magiska svärd/gissel/vad som helst, och tittar ned över den ofantliga samlingen lik som sprider sig så långt ögat når och säger "we did it, we rule", hur coolt hade inte det varit? *orgasm* Det coolaste av allt är ju om du kombinerar slutslakten med att de hittar de farligaste och ondaste vapnena som finns i L&H, liksom som Quest 1: Solsvärdet, Quest 2: Eldgisslet, Quest 3: Slakta allt (mörkret), Quest 4: Åka hem.

Att komma hem från en svunnen tid kan inte vara så svårt att hitta en idé till i en Danarthisk kampanj (... kronokratins tidevarv, du vet...). Tänk på att magikraternas citadell i An-Thalamur är högmagiskt för kronotropi (eller nåt sånt, det är i alla fall nåt kronotropiskt över det). De kan hitta en magiker där, eller belönas av någon gud och skickas tillbaka, eller så kanske en magiker lägger en FET ritual som GÖR området högmagiskt i några tusen år. Eller kanske belönas de av en drake?

Äh, där fick du några uppslag. Hoppas du har någon nytta av nåt.

Jag har inte efterredigerat detta långa inlägg, så det lär finnas stavfel och grejer. Skrev bara ned allt jag kom på.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Litet tillägg bara:

Det suger om man måste slakta sönder alla riken som finns i Mundana, om man någonsin vill spela en kampanj där - det blir liksom plastigt.
Därför rekommenderas idén Tidens Katarakt, då ändras liksom ingenting, och Neogames kan plöja sin väldigt genomtänkta storyline (just det Marco, jag glömmer inte att du har avslöjat att det finns en "gedigen historia, både framåt och bakåt i tiden" /images/icons/wink.gif) , säkert med massvis av tuffa äventyr och landsmoduler.
 

Dodde

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
7
Ironi??? -- måste bara kolla

Ok .... inte för att det är min sak .. men jag tror jag missade något ... men plutonium .. ditt hela inlägg var ironiskt va??

Lite svårt att veta så här på nätet.


MvH
Kullendorff
*som fortfarande hyser ett litet hopp för att EON forumet*
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Re: Legender och Hemligheter *SPOILER*

ooooooooaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh

Jag vill va med på ett hörn!!!!!!!
du måste bara lägga ut det äventyret/kampanjen när du har skrivit färdigt (för det måste du göra)/images/icons/devil.gif

men varför inte ta och mixa allt "skit" du kan tänka dig och sedan slänga ut det i en hög och se vad det blev utav sakerna?

Plutonium:
varför måste rp komma hem till sin egen tid? de kan väl bli vilse i tifen för evigt? mao hamna i olika tider varje gång och där lösa en gåta eller ett uppdrag eller nåt innan de kan "resa vidare"?
det tycker jag hade varit coolt!/images/icons/dragon.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
L&H (lite spoiler) - till The_shadow & Dodde

(jag sammanfattar två svar här i ett samma inlägg för att jag är för slö för att göra ett till)

Till The_shadow: Det hade varit svincoolt, i alla fall ett tag. Kanske lite sugigt om de kommer till det superspeciella tidsmaskinsstället för tjugonde gången och vet att de bara hamnar någon annanstans, vad de än gör. Det borde finnas en möjlighet att komma tillbaka "hem" i alla fall, men de kanske måste göra en massa "questar" i massa olika tider...? Eller va fan /images/icons/smile.gif om nån skriver ett äventyr om det där skulle jag gäran vilja se det!

Till Dodde: Tror du jag skulle idas skriva så mycket ironi? /images/icons/wink.gif Om du tycker att det var urkasst så kan du säga det rakt ut...
 

Dodde

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
7
LOL

Det är jag alldeles för trevlig för.


MvH
Kullendorff
*användandes Doddes signatur av någon outgrundlig anledning*
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
Men....

varför inte låta dem jaga nån genom tiden. de kanske måste fånga en skurk eller nåt inna de kan komma hem. vem vet kanske skurken är den enda som har "nyckeln" som behövs för att komma hem.

Jag tycker som du Plutonium att det hade varit en skitfräck ide. anledningen till att jag inte skriver själv är att då hade neogames hunnit ge ut EON 5 innan jag är klar./images/icons/grin.gif

så vill nån skriva så är det fritt fram./images/icons/dragon.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sommarlovet

Får antagligen inget sommarjobb under sommaren (var för sent ute /images/icons/frown.gif) så jag har i alla fall gott om tid. Extra härligt nu när man inte har 2 prov/vecka att ta hänsyn till också /images/icons/smile.gif.
Dessvärre så brukar jag inte komma mer än halvvägs på skrivna äventyr...
 
Top