Nekromanti Legendariska vapen

Myrcht

Veteran
Joined
25 Aug 2005
Messages
41
Tjo jag e spelledare som undrar vad ni andra spelledare tycker om att ifall en rollperson kan få tag på ett legendariskt vapen? jag tycker inte d låter så bra iaf... :p
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det beror väl helt på. Är det coolt, passar det? Kör hårt! Jag har en spelare vars rollperson Yenetai har ett übermagiskt lyfalisvärd (ni kan läsa åtskilligt om det här) fullt med blaffamagi, som gör ohyggligt mycket i skada och är allmänt jätteelakt. Passar det karaktären? Ja för fan! Och det spelar heller inte så stor roll att svärdet är högeligen magiskt och gör mycket i skada, det är inte det som är coolt. Det är coolt att han det, att svärdet är berömt, legendariskt, har en historia, ett gammalt namn och har svingats i århundraden.

-Hjalle, hävdar.
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Tjo och välkommen till Eon-forumet, och hela wrnu för den delen också!

Till frågan: Det beror helt på vilket sätt ni vill spela. Eon och den tillhörande spelvärlden Mundana är främst tänkt för rollspelande på 'grisodlarnivå', dvs. mer ur rollpersonernas vardagsliv med fokus på realism och allmänt total saknad av drakar och liknande varelser, men episka äventyr kan med fördel även spelas och själv tycker jag att det är roligast. Om det är episka äventyr som ni föredrar så släng gärna in något legendariskt vapen någon gång. Tänk dock på att inte använda för mycket av den varan, om legendariska vapen figurerar i var och vartannat äventyr ni spelar så försvinner mystiken och det där lilla speciella och tilldragande med dom. Det blir skåpmat helt enkelt.

Sen så borde rollpersonerna verkligen ställas inför en svår uppgift innan de kan få tag på ett legendariskt vapen- döda en drake, rädda kungen, lösa det tusenåriga mysteriet eller liknande - så att det känns som en belöning när de väl lyckas lägga vantarna på det. Det är otroligt mycket roligare då än om vapnet ligger i ryggsäcken på någon diverse slumpfiende. Fundera också om ”legendarisk” verkligen är det samma som magisk. Vapnet behöver inte ge bäraren övernaturliga förmågor eller utdela ohyggligt mycket skada, det räcker ibland med en intressant historia (eller det faktum att den troligtvis är ovärderlig).

- Lorindor
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Vi har tenderat att spela en hel del på grisodlar-nivån. Mystiken med ett svärd kommer mycket, just som sades, från en bra historia och myt kring svärdet. Är bara den tillräckligt utformad och svärdet beskrivs i noga detalj, så behöver det inte vara magiskt. Det kommer KÄNNAS magiskt! Spelaren kommer känna att det är speciellt och ta hand om det...

Sedan hör det kanske till saken att jag aldrig låter mina spelare få värden på "magiska" grejer, utan de får bilda sig en egen uppfattning. Det är den metod jag rekommenderar, så att man inte går ner sig i "värdes-träsket"...

Frid på Mundana!
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
samt finns det mer än svärd, själv drar jag gärna in colla artefakter med andra förmågor än just skadliga, kanske en sten en lerduva vad som helst, kanske måste spela en sorgsen melodi på en speciell flöjt för att öppna en port till ja, vem vet vad... sådant gör det väldigt roligt lite Zelda style aktigt :gremwink:
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej.. Jo de var en hel del magi i ditt svärd Yenetai.. Skulle inte ens jag komma på att lägga in så mycket :gremsuck: . Men nog är det kul med bra vapen mot bra motstånd:) Mina spelare få de bara svårare om de vill ha bra FV och vapen... så det spelar ingen roll.. om de vill ha leriga ylle tröjor eller skinande magiska hel rustningar. Ha det bra!!
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
En av mina gamla rp har ett mycket vasst svärd som heter just Yenetai och är legendarisk hos alverna ^^
Han fick det i tack för något han gjorde men det är säkert 1-1.5 år sedan det spelmötet så jag minns inte... :gremsmile:

Silvervarg ler nostalgiskt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Grejen med 'legendariska' vapen, bör vara att de är just legendariska, inte att de gör übermycket i skada. Fast det är klart, det senare är förstås alltid en bonus :gremsmirk:

Nej, men alltså...vapen med namn, historia och udda utseende är liksom spännande oavsett om de egentligen har några magiska krafter eller ej. En uppsjö exempel finns i vapengalleriet på Drunoks drängar. Visst, några av de mest beryktade vapnen där är verkligen übermäktiga, men andra är helt vanliga jävla svärd. Ta Grangodíl som exempel; det skadade en mångtusenårig lisch, bars av en prins, och togs i byte av lischen. Bara sånt räcker för att göra ett vapen legendariskt, liksom. Att det sedan egentligen inte är alls något speciellt med Grangodíl är i sammanhanget helt irrelevant.

- Ymir, föreläser
 
Top