Det är klart att det är en efterkonstruktion. De första spelen, troligast fram till typ Ocarina of Time, hade ingen tidslinje förutom vissa som verkade hänga ihop (dvs OoT och Majoras Mask, samt Legend of Zelda och Zelda II). Om man däremot spelar Twiligt Princess, och i ännu högre grad Skyward Sword, så nickar man åt kontinuiteten hela tiden. En hel del prylar och tecken finns med och/eller skapas, och den etablerar en backstory till ett par viktiga artefakter. Ja, de var och är menade att spelas oberoende av varandra (med ett par undantag, då), men Nintendo har såhär på senare dagar tänkt koppla ihop den övergripande storyn lite bättre. Som sagt, om man tittar på alla hints man får i huvudspelen från och med Wind Waker, kan man se mönster som inte är slumpmässiga.
Se det så här: Bilbo: En hobbits äventyr och Sagan om Ringen-triologin hänger ihop på något sätt, men ingen vet exakt vad. Vissa element är gemensamma, men det är osäkert vad som sker när. Båda böckerna är bra i sin själv, men man är ändå nyfiken på hur de hänger ihop (och ja, jag är medveten om att Tolkien refererar till Bilbo: en hobbits äventyr betydligt bättre än Nintendo gör, men du fattar poängen).