Flurtis
Hero
Mmm, men jag har ju redan förklarat orsaken bakom dessa symptom. Vad du gjorde var däremot en jämförelse mellan cannabis och alkohol, och den hade du inga vetenskapliga belägg för. Det var dessutom en väldigt olycklig jämförelse, eftersom du antydde att cannabis skulle ha en skadeverkan på hjärnan som skulle kunna jämföras (och sägas vara värre) än den som orsakas av alkohol, och det är ju rent felaktigt - för att inte säga missvisande - eftersom det inte finns några belägg som talar för att cannabis skulle ge permanenta skador på hjärnan, medan alkohol både dödar vissa känsliga celler i hippocampus såväl som den s.k. vita substansen; hjärncellernas utskott. Vad THC gör är blott att hämma vissa funktioner i hjärnan (såsom exempelvis korttidsminnet, men det ligger även bakom de effekter som du talar om i ditt inlägg) tills det har rensats ur systemet.
?? Du ifrågasatte min pragmatik med termen bränner hjärnceller varav jag förtydligade vad jag menade. Hur kan du få det till att jag skulle bestridda ditt påstående? Jag klistrar in mitt ursprungliga inlägg:
Cannabies eldar upp hjärnceller i betydligt högre takt än alkohol, tro mig det vet man om man någonsin erfarit en "haschbakfylla". Långvarigt bruk kan också ge mardrömmar och ångest.
Var skriver jag att effekten skulle vara permanent? Du där emot tolkade jämförelsen "bränna upp" med döda hjärnceller, vilket jag har förståelse för då påståendet är väldigt slarvigt formulerat. Därefter nyanserade jag det. Men bestridit ditt har jag aldrig gjort, bara förklarat mig på din egen uppmaning.