Tack för försvarstalet, hade jag själv svarat så hade jag nog kallat Alfert för troll som medvetet plockar mina påståenden ur sitt sammanhang, något som inte skulle ha gynnat diskussionen.
Så till dina invändningar.
1) Problemformulering nummer ett kommer sig av vår nuvarande indelning i lagliga och olagliga droger som helt är baserad på traditioner. Hade tex kat introducerats i Sverige samtidigt som tobak så skulle den drogen med all sannolikhet ha varit laglig idag. Skall man legalisera droger så bör man se vilka effekter de har på människorna som brukar dem.
Starkt beroendeframkallande droger går självfallet fetbort eftersom användaren har små möjligheter att ändra sig efter ett år eller tio. De droger som gör att flertalet, dvs över 50 procent, av förstagångsbrukarna aldrig blir fria från sitt missbruk bör räknas hit (gränsen kan givetvis diskuteras på ur ett samhällsekonomiskt perspektiv). Kort och gott droger som sätter den fria viljan ur spel och i det närmaste per automatik leder till missbruk.
”Stridsdroger” som vi brukar säga i rollspelssammanhang är en annan typ av droger som inte bör vara lagliga. Här ingår rohypnol (i kombination med alkohol), anabola och andra preparat som främst används för att öka aggressivitet eller ta bort smärta och rädsla (alkohol ligger farlig nära men har också andra effekter). Är drogen konstruerad för att göra brukaren till en mordmaskin finns det en betydande risk att den kommer användas i syfte att skada andra människor.
Rena gift bör inte heller säljas av systembolaget (eller motsvarande legala försäljningsställen). GHB har jag ingen egen erfarenhet av eller kunskap om men jag gissar att den skulle kunna räknas hit. Bensin, tändargas, ether och andra syreblockerare är väl också droger som inte bör klassificeras som lagliga droger som säljs över disk. Däremot kan de säljas i andra syften, vill du sniffa lim är det upp till dig, men det är inget som skall krängas på bolaget.
Kvar blir de droger som intas för njutnings skull och som inte har direkt vanebildande eller skadliga effekter. Vilket är en hel del kul grejer.
Så till din egentliga fråga, hur skyddar man anhöriga från missbrukare? Jag har två nyktra alkoholister i min närmaste umgängeskrets, båda har barn och barnbarn. Deras missbruk har självfallet satt mycket djupa spår hos deras familjer och det har varit en hård prövning för alla inblandade. Men dessa människor har också, sitt missbruk/sjukdom till trots, gett väldigt mycket av både kärlek och kunnande till sina barn och sina vänner. Skulle vi ha låsa in dem i fängelse enkom på grundval att de inte kunde hålla sig nyktra skulle vi anhöriga gott miste om allt. Deras barn skulle ha växt upp med en helt frånvarande förälder som var missbrukare och fängelsekund. Jag har svårt att se hur detta skulle vara något annat än ytterligare sten på bördan. Detta är inte att skydda barnen eller de anhöriga, i realiteten får de en stämpel av samhället som säger att de är mindre värda. Straff ger bara mer problem för de anhöriga, de behöver samhällets stöd, inte dess fördömande.
Märk väl att jag nu endast talar om missbruket i sig. Begår någon ett annat brott, misshandel mm, så skall detta självfallet beivras (jag har heller inget emot att drogpåverkan är en försvårande omständighet).
2) Problemet med rökning på krogen var att det fanns en vitt förankrad vanföreställning om att kunderna skulle svika om det blev ett rökförbud. Nu vet vi att så inte blev fallet. Ibland måste politikerna gå före och lagstifta mot fördomar och vanföreställningar trots att de är allmänt accepterade sanningar i samhället (så länge som dessa lagar bygger på empiri eller vetenskapliga bevis).
Det går inte att förvänta sig att gymnasieelever skall veta allt om farorna på deras arbetsplats kommer att se ut långt fram i tiden. Det finns inlåsningseffekter som gör att människor får svårt att byta bransch när de väl har skaffat sig utbildning och arbetslivserfarenhet inom ett område. Därför kan man inte säga att det var ett fritt val när alla krogar tillät rökning inomhus.
Nu, efter att myten är nersablad och död, finns det inte längre något argument för att rökning på krogen inte skall vara tillåtet. De som vill ha en rökfri krog bör i första hand vända sig till sin lokala krögare och be om en rökfri sektion istället för att skrika på polis och lagstiftning. Jag är övertygad om att det finns en marknad för, exempelvis, rökfria uteserveringar, förutsatt att kroggäster skaffar sig lite stake och ber krögarna om rökfria bord.