Ledtrådar och utredningsdetaljer

Zeedox

Hero
Hej!

Sitter och tittar på deckarserien Koka Björn just nu, och slås av alla spännande ledtrådar serien har med, både sånt som leder nånstans och annat tidstypiskt som de misstänkta bär på. När jag själv skriver deckarmysterier tycker jag alltid att det är rätt knepigt att komma på dessa (för att inte tala om motiv och brott…).

Känner ni till några listor online med uppslag till ledtrådar? Typ, en målare är mördad, här är 20 saker i ateljén som kan vara off.

Förstår att det i de bästa fallen hänger extremt mycket på det specifika mysteriet, men för mig tycker jag det är trevligt att få hjälp på traven. I tex Svärdets Sång kan jag förbereda en spelsession genom att bara rulla lite slumpmöten och kanske även några skatter och monster, vore underbart om även mysterier kunde preppas så lätt.

Så specifika saker känns som vad AI är till för?

Enklast tycker jag annars är att noggrant speca upp vad som hände - då kan man dels dra slutsatser om det själv under konstruktion, dels improvisera svar till spelarfrågor.

Ledtrådar kommer ur kombinationer, eftersom dom visar på hur en sak hänger samman med en annan. Så slumpa fram skatter och monster och sedan fundera kring hur dessa hör samman. Däri ligger ledtrådarna, precis en dungeon har rum är ledtrådarna korridorerna som leder fram till rummen.

Så skapa ett nät och du får automatiskt ledtrådar utifrån relationerna mellan dom element du satt ut.

Last edited:
Så specifika saker känns som vad AI är till för?

Enklast tycker jag annars är att noggrant speca upp vad som hände - då kan man dels dra slutsatser om det själv under konstruktion, dels improvisera svar till spelarfrågor.
Skönt att det är enkelt för dig! För mig är det nämligen inte det - man måste ju då också komma på vad som hände, vilket är en herrans massa jobb! Men du har förstås rätt i att en djupare förståelse förbereder en bättre för improvisation.

Jag upplever att kluriga och roliga deckargåtor ofta har rätt distinkta misstänkta och obskyra/udda ledtrådar, så inget man riktigt har i huvudet vid första åtanke.

Ledtrådar kommer ur kombinationer, eftersom dom visar på hur en sak hänger samman med en annan. Så slumpa fram skatter och monster och sedan fundera kring hur dessa hör samman. Däri ligger ledtrådarna, precis en dungeon har rum är ledtrådarna korridorerna som leder fram till rummen.

Så skapa ett nät och du får automatiskt ledtrådar utifrån relationerna mellan dom element du satt ut.
Jag vet att många snackar om dessa nät, men när jag gjort sådana till tidigare äventyr har jag nog inte fått något ”automatiskt”, det har varit lika mycket jobb att fylla ut och hitta på innehållet som annars.

Tja.... har man klart för sig vad som har hänt så är det enklare att lägga ut ledtrådar. Att bara ha en vag aning om hur det hände gör det svårare att få ihop det. Att improvisera medans man spelar riskerar att bli svårt få till en röd tråd och bra förklaringar till vad som hände.
Jag tror problemet ligger i att få det preppas lätt.

Back