Nekromanti ledtrådar och rekvisita i båtarnas värld

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
vad vill jag komma med denna rubrik?

Ja jag hittade lite gratismaterial på Eons hemsida såsom loggbok, lastlista, besättningslista och fartygsforumlär och så slogs jag av en tanke - hur skulle man kunna utnyttja dessa typer av formulär som ledtrådar och rekvisita till ett äventyr gärna med lite mysterieinslag? Är det någon som har några bra idéer ni vill utveckla här på forumet? :gremsmile:
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Först så borde man nog skaffa boken om sjömanskap som beskriver hur de ska användas. Vilket verkar vara det du frågar om. Har dock inte denna bok så vet inte hur det fungerar.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
När vi skulle använda reglerna för sjöfart i den boken så var det någon som räknade ut att alla skepp hamnade på havets botten väldigt snabbt.

Kommer inte ihåg hur vi räknade, det var några år sedan. Någon som vet om det stämmer?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Oftast klarar man sig bra om man har ett skepp med god sjövärdighet, har hyfsad besättning och håller sig borta från allt för stora oväder och revar alla segel när det börjar blåsa upp.
Men fummlar man så sjunker man och det händer ju.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
De enkla svaren är väl ganska uppenbara...

I loggboken kan det saknas datum/sidor, finnas otydliga anteckningar, saknas förklaringar till konstigheter som hänt (försvunnen/extra last/besättningsmän, se nedan) och finnas beskrivningar av oförklarliga konstigheter (besättningsmännen som sover närmast lasten klagar på orkeslöshet och illamående...). Se t.ex. Dracula (originalboken) för en demonstration av hur den kan användas som stämningshöjande "rekvisita"/handout.

Lastlista: last som enligt listan ska finnas saknas/det finns last som inte är listförd, eller finnas underliga föremål (hm, fyrtio kistor med jord...) eller noteringar (en av de identiska kistorna var något tyngre än det andra/underliga märken på en av lårarna), felbokförd last, mm.

Besättningslista: Ungefär som ovan, folk som saknas i besättningen eller listan, underliga besättningsmän eller -uppsättningar (främst män i 25-årsåldern från Mirron på ett skepp registrerat i Ciremelo/ett halvdussin cirefalier, nyrekryterade på samma dag i Chadarians hopp) och kommentarer i marginalen ("hittad död vid kajen", överstruket...). En passagerarlista är om möjligt ännu intressantare.

Över huvud taget är förstörda/överstrukna bitar intressanta indikationer på att något är fel. Och bitar som bara är oläsliga för att de är skriva i kod, chiffer eller "fel" alfabet/språk.

Fartygsformuläret är däremot svårare än att göra något mer än rent regeltekniska grejer av, om man inte har en ruta för "udda egenheter" (som underliga märken på skrovet som vägrar gå bort) eller något.

Var det något sådant du var ute efter? Kan säkert hitta på fler idéer kring temat :gremwink:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Antagligen var det ingen som provade...

Tanken med reglerna är att kaptenen måste ta alla tänkbara försiktighetsåtgärder vid oväder (precis som i verkligheten). Det vill säga revning, reducerad segelsättning, drivankar osv. Ändå kan fartyg sjunka - precis som i verkligheten, men detta behöver ju inte betyda slutet för rollpersonerna och äventyret...

/ CJ
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag har kört en lång kampanj (ungefär ett år i spelvärlden) där rollpersonerna färdas från Takalorr till stora arkipelagen, runt där i många månader för att slutligen leda en expedition om tre skepp över stormarnas hav och ishavet till de södra isvidderna och jag uppfattar inte sjöfartsreglerna som orimliga.

Inget av deras skepp sjönk under den kampanjen, däremot hände det ju ganska ofta att man fick ösa och laga på skrovet och ibland att man fick avbryta och ta sig mot en hamn eller i varje fall land för att reparera.

Nu hade dom en tirakisk Gaffa som väl förmodligen är det bästa fartyget som finns i mundana rent seglings och sjövärdighetsmässigt. Men å andra sidan så seglade de över den kanske värsta rutten man kan komma på också.

Kör nu en handelskampanj i Asharien där det seglats en hel del kring Rhungsjön med sämre skepp och sjömän och uppfattar inte heller det som ett problem.

Den enda regel jag känner att jag kanske skulle vilja "husregla" är den om att ett fumlat sjövärdighetsslag så sjunker fartyget. Seglar man smart och försiktigt så är dock den risken liten.

/Bjorn
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag använde reglerna ett par gånger när rollpersonerna lyckades få tag på ett skepp en gång. Fast det blev så mycket att hålla reda på så jag husreglade en del grejer så jag slapp sitta och bläddra i boken hela tiden.
 
Top