Ledtrådar och motiv till deckarscenarion

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Planen är att jag skall börja spelleda ett par grupper ungdomar i närtid och vi skall spela deckarspel, initialt renodlade sådana men lite över tid skall det övergå till övernaturligt. På vilket sätt det skall vara övernaturligt har jag inte bestämt ännu, men endera ockult eller rymdvarelser. Settingen är tidigt ~1920-tal i en värld liknande vår egen.

Jag skulle gärna vilja be om lite hjälp med:
1. Ledtrådar. Jag vill ha 3-4 ledtrådar per plats de besöker om endera motiv eller fler platser att undersöka. Jag överraskade mig själv med att få slut på ideer efter tre draftade scenarior...
2. Motiv. Scenariona kommer vara i huvudsak personer som utsatts för brott (stöld, misshandel), försvunnit eller folk som dött. Lite hjälp med twists/plots/motivation helt enkelt.
3. Saker som indikerar att det finns något övernaturligt utan att vara alltför övertydliga. Jag behöver pryttlar eller händelser som i stigande skala kan börja ge lite hintar om att det finns något större i universum.

Tack på förhand.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ledtrådar!
En ruta har krossats, en sten ligger inne i rummet, men glaset ligger mest utanför huset så någon har krossat glaset inifrån.

Mördaren har haft handskar, så fastän att det finns blod på kniven finns där inga fingeravtryck. Men märkena i blodet visar att mördaren är vänsterhänt.

Dukningen är inte helt rätt. Så butlern kan inte vara en riktig butler!


Motiv
Mördaren har mördat sin fru/make för mördaren har gett henom en könssjukdom och kommer förlora allt i en skilsmässa.

Mördaren låtsas vara någon annan än vem de är egentligen är. Offret har fått reda på vem de egentligen är.

Mördaren vill sätta dit en tredje part för ett mord som hämnd!


Övernaturligt
Taror läsning där alla korten som kommer upp är X Svärd. Alla kort i leken är inte X Svärd när man kollar.

Psyksjuka människor på stan/hemlösa skriker profetior som sedan slår in.

Stigmata.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Okej, så offret har haft som hobby att designa perfekta mord! Han mördas själv uppe på vinden som han har använt som sitt ”hobbyrum” där han planerat de teoretiska morden. Han har planerat att mörda fem personer han känner i sina tankeexperiment. Eftersom han blivit knivhuggen våldsamt uppe på vinden av mördaren i uppenbart vredesmord. En av vännerna är dessutom försvunnen, kanske är han mördaren som flytt.

Offrets städerska har hittat honom, hans fru var bortrest och hälsade på sin dementa mor i en annan stad.

Mördaren är frun. Hon har kommit hem tidigt och upptäckt att hans make har affärer med fem av sina vänner! ”Planera perfekta mord” grejen är en täckmantel för att planera hur han ska komma undan att vara med dem utan att åka fast. Hon knivhögg maken samt den sv älskarna hon kom på honom med. Hon har gömt liket av älskaren men när hon kom tillbaks efter makens kropp var städerskan där. Hon åkte då tillbaks till sin mamma för att upprätthålla sitt alibi.
 
  • Like
Reactions: Ram

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag gillar att bygga det hela litet på snedden. Vad är (eller var) den dåliga sidans plan? Vad för saker behöver/behövde de göra för den? Vad för spår/tecken på planering kan de lämna efter sig? På det viset vet man från början att ledtrådarna kommer att vara relevanta.

Extra viktigt att veta är vad det övernaturliga egentligen kan göra, om man har med det. Den dåliga sidan kommer att utnyttja de resurserna om det behövs.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Stort tack för mycket bra tankar och ideer! Bra tips i tråden, jag har genererat ett stort antal scenarion med generatorn och sparat tre stycken som blev riktigt bra och har även läst Kranks dokument med god behållning.

Jag känner fortfarande att jag skulle uppskatta främst ännu fler konkreta ledtrådar. Det är mycket där jag känner att det blir repetitivt för mig. Mycket brev, foton, observationer från någon i omgivningen etc. Jag har lyssnat igenom Mindys-poddens genomspelning av Patienten till Odd Sooth och tyckte till exempel om när de hittade hålkort som gick att stoppa in i en maskin på den försvunnes arbetsplats för att få lite kuriosainformation. Så fler sådana saker skulle absolut vara mycket intressanta.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Du skulle kunna ha blod där man bara får fram blodtypen.

Du kan ja doften av mandlar på något plagg kläder om det är förgiftat med ett kontakt gift.

Du kan ha en vinkel på våld som betyder att mördaren måste vara lång eller kort.

Den klassiska där någon tappat etiketten eller ett kvitto från att de köpt något konstigt eller från ett speciellt ställe. En särskild bar eller att de köpt natur tvål som bara säljs på ett ställe.
 
  • Like
Reactions: Ram

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Chiffer och koder i brev, lappar, telegram och tidningar.
Kartor där någon har gjort markeringar.
Spår i askan/snön/blodet/leran efter hand/sko/finger.
Tygbitar som slitits loss.
Kläder/identitetshandlingar som lämnats kvar.
Bil/tåg/vagn/båt av en viss modell.
Djur (vittnen) som reagerar på personer/platser/föremål.
Biljett till teater/båt/tåg/skräckkabinett som visar var någon har varit/befinner sig/planerar att vara.
Emblem på servett/näsduk/tändsticksask för en viss restaurang/hotell/familj.
Kvitton/kontrakt från affärer som visar vad någon har köpt/var någon varit/att två personer har träffats.
Signaturer som inte stämmer/visar att någon befunnit sig där.
Skriftligt vittnesmål till polis/journalist som innehåller dold information.
Detaljer i artikel.
Sand/kvistar/dynga som visar var kläder/skor/en person har befunnit sig.

Mer övernaturliga ledtrådar:
Ledtrådar som dyker upp i någons dröm.
Någonting kan anas i röken efter ett utblåst stearinljus.
När man betraktar spegeln i ögonvrån så kan man se vad som skett i rummet tidigare.
En skugga som kastas från vedspisen verkar visa hur mordet gick till.
Ett fotografi som verkar reagera på vad som skett i rummet där fotografiet stått.
Man kan uppfatta ledtrådar i bilden som återspeglas i pupillen på ett vittne som inte talar sanning.

Bra ledtrådar tycker jag inte ska säga så mycket i sig själv, utan att det handlar om att mönstret blir tydligt när man lägger ihop dem.
Ytterligare en fördel med att konstruera ledtrådar så i rollspel är att man undviker att rollpersonerna måste hitta en viss ledtråd. Istället kan man ha flera ledtrådar som pekar åt samma håll men på olika vis. Det gör också att svårighetsgraden att tolka ledtrådarna blir variabel. Någon som är bra på att knäcka dem är på rätt spår redan efter att en eller bara några stycken är funna, och även om man har svårare att förstå dem så kör man inte fast, man får lägga mer tid på att leta ledtrådar och efter att ha hittat nog många så blir det enkelt att tolka dem.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Stort tack för mycket bra tankar och ideer! Bra tips i tråden, jag har genererat ett stort antal scenarion med generatorn och sparat tre stycken som blev riktigt bra och har även läst Kranks dokument med god behållning.

Jag känner fortfarande att jag skulle uppskatta främst ännu fler konkreta ledtrådar. Det är mycket där jag känner att det blir repetitivt för mig. Mycket brev, foton, observationer från någon i omgivningen etc. Jag har lyssnat igenom Mindys-poddens genomspelning av Patienten till Odd Sooth och tyckte till exempel om . Så fler sådana saker skulle absolut vara mycket intressanta.
Om settingen är 1920-ish så kan man jobba med saker som är tidstypiska. Exempelvis:
  • Rökning var utbrett, så rök-parafernalier bör vara en enkel ledtråd. Löner betalas ut i kontanter från arbetsplatser
  • Många brev skrivs för hand eller med skrivmaskin (spåra skrivmaskinen som har en lika nednött "E"-tangent).
  • Rinnande vatten var ovanligt i de fattigastes hem och vattenpumpen var en naturlig skvallerplats. Även gemensamma dass på innergårdarna i städerna var vanliga.
  • Personliga, broderade näsdukar var väldigt populärt. Dessa broderades ofta med initialer.
  • Teknik var ofta opålitlig och instabil. Fram till 1922 så var kylskåp ofta explosiva och giftiga, foto- och framkallningsutrustning var både giftiga och brandfaror. Både är intressant att hitta på en brottsplats och något som kan användas för mordbrand eller förgiftning.
  • Fram till 1918 så hade man reglementering av kvinnor i Sverige. Det fanns även i många andra länder i Europa vid den tiden. Dvs att prostituerade (eller bara sexuellt lössläppta) kvinnor behövde besiktigas regelbundet av läkare för könssjukdomar och dokumenterades i ett register. Deras kunder/sexpartners dokumenterades dock inte...
  • Radion slog igenom under senare delen av 1920-talet. Den var tekniskt avancerad med spännande komponenter och hade ibland väldigt kort räckvidd.
  • Telefonerna sköttes av växeltelefonister som kunde tjuvlyssna på samtal.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Av sånt som inte nämnts så kommer jag på:

- Ljud, dvs att ledtråden finns i ljud - en inspelning eller nåt som triggar ett minne.
- Smak, en madeleine-bakelse med bismak :)
- Känsel - klart mera övernaturligt
- Seanser känns 20-tal och kopplar ju naturligt till övernaturligt
 
  • Like
Reactions: Ram

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Jag har tagit stort intryck av Trail of Cthulhus filosofi att "viktiga ledtrådar hittas alltid" och har börjat slå samman den idén med att "misslyckas framåt" och Fates "att lyckas till en kostnad": de får berätta vad de undersöker och slå ett passande färdighetsslag; beroende på vilken färdighet och hur väl det går är det olika svårt att lyckas. I en CoC-kampanj kom de över ett antikt dokument som beskrev en magisk ritual. Jag skrev ned hur ritualen skulle utföras, totalt c:a en A4:a. Sedan bytte jag typsnitt på hela texten till ett Cthulhu-typsnitt, därefter gjorde jag 2-3 varianter på sidan där jag bytte tillbaka till latinska bokstäver på olika många delar av texten. Jag hade då 4-5 papper med varierande grad av "översättning" ifrån ingenting till allting. Först fick de det oöversatta pappret (som jag rivit i, tvättat med te osv) och vilket av de andra de fick berodde på hur väl de slog för översättningen.

Jag tänkte låta min inspireras av idén med "revelation lists" i planeringen av min nästa kampanj: The Alexandrian » Random GM Tip – Using Revelation Lists

Blue Planet har en bra modul Frontier Justice som beskriver en del om brottsplatsundersökning och om analys om blodskvätt – sköts offret på nära eller långt håll, stod denne nära väggen och vad var vinkeln osv.? Googla lite tidstypisk information, just 1920 borde det finnas mycket information tack vare Cthulhu, även om Sverige var något av ett bakvatten. Jag skrev Tora Torapa – The island of mystery – An adventure for Blue Planet efter att ha läst Frontier Justice.

Jag är emot ledtrådar som en reva i mördarens rock som passar en remsa tyg som sitter på en rostig spik i staketet. Det är för klichéartat men samtidigt är det väldigt svårt att lösa brott om de inte har tillgång till modern forensisk teknik. Någon måste ha sett något eller mördaren ha pratat bredvid mun för att de skall åka fast. Vad vill du skall vara fokus i kampanjen? Sociala färdigheter när de frågar sig fram eller teknisk där de studerar fotavtryck? Ledtrådarna behöver anpassas efter det – antingen att någon sett eller hört något (betänk att alla känner alla även i kvarteren i stan och folk pratar för de har inget annat sätt att få veta vad grannen har gjort, den som har mest att berätta får flest poäng så alla vill hålla sig á jour) eller att mördarna är riktigt duktiga på att trampa i det enda stället i hela landskapet som har just den specifika sortens lera. En bra spårhund är guld värd, låt gärna en av rollpersonerna ha en hund.
 
  • Like
Reactions: Ram

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Några idéer: Stadsmiljö: Rollpersonerna ser en stöld ske, en tjuv hoppar ut igenom ett fönster och springer iväg. Ägaren står och skriker "tjuvar" i fönstret. Rollpersonerna springer efter och få fatt i tjuven. Det tar en stund att springa efter, de måste spåra fotspår i ledpölar, fråga folk "har du sett en man springa förbi?" osv. Tjuven har ett bylte med stöldgodset. Ägaren tackar dem och polisen tar tjuven, men då säger ägaren "den har saken är inte min...?" och lämnar tillbaka en sak till rollpersonerna. Senare får de veta att tjuven har släppts lös utan åtal.
De undrar såklart vems det extra föremålet är, tjuven låtsas inte om det utan hävdar att de försöker pracka på honom mer skuld.

De får börja fråga i butiker etc. vilka som säljer sådana föremål och vem som kan ha sålt det. Vem var det som ordnade att tjuven släpptes?

Det ger ledtråden att det inte var en vanlig stöld utan ett beställningsuppdrag och dessutom att det finns en inflytelserik organisation – en konspiration – bakom allting.
 
  • Like
Reactions: Ram

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
En tanke som slog mig kring ledtrådar: Det är svårt att ge en ledtråd som detektiven omedelbart kopplar samman med brottslingen, folk i gemen är inte Sherlock Holmes, Poirot eller Maple. Människan är dessutom väldigt duktig på att se mönster, särskilt där det inte finns något, och det behöver utnyttjas. Polismästaren ses ha en liten berlock med en symbol på klockkedjan, samma symbol syns på klockkedjan på stadens skomakare. Skomakaren och polismästaren ses dinera lunch och skakar hand efteråt, med lillfingrarna spretande åt var sitt håll. Skomakaren gör samma handslag med urmästaren och urmästaren och skomakaren går en sen kväll till ett hus som har samma symbol diskret placerad över porten.

Den som undersöker huset finner att det är ett föreningshus och papper i ett skåp visar att polismästaren och flera andra poliser är medlemmar och att de hade styrelsemöte kvällen innan tjuven släptes lös. Styrelsen identifieras bara med initialer men polismästaren verkar inte vara med i denna. Det ger att det finns en organisation som troligen ger polismästaren order.

Föreningshuset innehåller ett rum inrett som sovrum, troligen en kvinnas eftersom det finns diverse toalettartiklar (hårborste, hårnålar, ett trasigt örhänge) samt en uppsättning kläder (alltid bra att ha lite i reserv) samt en tågtidtabell, sidan för tåg till Malmö är uppenbarligen välkonsulterad. Rummet är stort nog och välmöblerat för att antyda att det inte rör sig om en tjänsteflicka – kanske en älskarinna? Lite oskyldiga frågor här och där kan ge vid handen att rummet var bebott vid styrelsemötet och natten före. Dagen efter löste en ensam kvinna tågbiljett till Malmö i biljettluckan. Fler frågor och lite pengar för besväret ger att hon kommer då och då och köper sig en Malmö-biljett.

Någon kommer utifrån för styrelsemötet där det beslutades att tjuven skulle släppas...
 
Top