Nekromanti Ledarskapsparadox

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Vi råkade ut för en intressant paradox under senaste spelmötet. En av våra karaktärer hade just uppnått level 6 och tagit Leadership som Feat. Eftersom det passade bra in i intrigen svarvade GM (jag) ihop en cohort åt honom - en level 5 cleric som beundrade hans nytolkning av gudens principer.

Nu inträffade det tråkiga att denne karaktär plötsligt gick och dog och blev återuppväckt mitt under ett äventyr, varpå han förlorade en nivå och sin Leadership-feat. Eftersom det inte fanns någon egentlig anledning för hans cohort att plötsligt överge gänget följde hon med som SLP under resten av äventyret. Men detta innebär att hon får full XP istället för halv och att hon går upp till level 6 samtidigt som honom och alltså är alltför hög nivå för att vara cohort åt honom om han väljer Leadership igen./images/icons/doh.gif

Eftersom han inte gjort något för att förverka hennes lojalitet (förutom att dö) verkar det rimligt att hon återgår till att vara cohort igen. Men vad vore det tekniskt sett korrekta sättet att hantera den uppkomna situationen?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Om jag förstår regelboken rätt (Raise dead, Players handbook sida 242) så ska du räkna tappade levels som om de vore negativa levels, dvs. han förlorade inte sin feat överhuvudtaget när han dog. Men han får förstås inte en till feat när han kommer upp i den gamla leveln igen (kolla Energy drain på sidan 75 i Dungeon masters guide).

Och eftersom rollpersonen aldrig förlorade sin Leadership så fortsatte clericen att vara hans cohort äventyret igenom.

Det är så jag har förstått det iaf.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Och eftersom rollpersonen aldrig förlorade sin Leadership...

Det stämmer tyvärr inte. Beskrivningen av formeln anger tydligt att det handlar om en förlorad grad, precis som om den hade förlorats på grund av Energy Drain. Visst skulle ett sådant monster först gett rollfiguren en negativ grad och först efter 24 timmar hade han riskerat att förlora en grad på riktigt. Men formlen går direkt på gradförlusten. Alltså gäller de regler som finns under andra punkten högst upp till vänster på sidan 76 DMG. Den väsentliga meningen är: "Likewise, the character loses any ability score gain, skill ranks, and any feat associated with the level (if any)."

Så det är helt klart att han förlorade Ledarskap ihop med graden och därmed sin beundrare.

Så vad göra? Ja, eftersom den stackars spelarfiguren nu befinner sig på exakt 12500 EP, kan man ju som SL låta prästen starta på 10000 EP. På så sätt kommer ju spelarfiguren först till sjätte graden (rimligtvis) och allt är frid och fröjd igen.

Fungerar, eller?

/Mikael
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Varför är jag inte förvånad...

...att ha fel på sådana regelfrågor tycks ha blivit något av ett signum för mig. Jag får ta och vända blad och kika på om det finns en fortsättning nästa gång...eller ännu bättre, hålla tyst.

Så enligt reglerna så förlorar rp:n Leadership, och prästen drar sin kos. Och därför är det upp till spelledaren att bända på reglerna bäst han vill så att det passar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
När reglerna ger absurda effekter, ignorera dem och använd sunt förnuft i stället.

Det är (bland annat) därför man har en spelledare...
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Jag ber om ursäkt om jag skrivit något som givit intrycket att jag är en komplett idiot och/eller inkompetent spelledare. Naturligtvis lät jag hans cohort fortsätta som sådan, eftersom anledningen att hon anslöt sig till honom kvarstod.

Jag fann helt enkelt den regeltekniska paradoxen tillräckligt intressant för att förmedla till andra för att begrunda, även om den inte ledde till några konsekvenser i spelet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag ber om ursäkt om jag skrivit något som givit intrycket att jag är en komplett idiot och/eller inkompetent spelledare.

<hr></blockquote>



Inte alls. Mitt inlägg var inte menat som nedsättande på något sätt, bara att peka på den uppenbara lösningen som i duskussionen blev borttappad bland regelmässiga hårklyverier.
 
Top