Nekromanti League of extraordinary Swedish gentlemen

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Ska man ha en bad boy som heter duga kan man tänka på att Hermann Göring hängde en hel del i Sverige på den här tiden. Vem vill inte ha med ett knarkande nazistiskt flygaräss, liksom?
Tja, Von Ribbentropps familj bosatte sig ju här efter att första världsfadäsen tagit slut. Gills det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Ett bra komplement till von Rosen hade varit Enoch Thulin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Enoch_Thulin). Tänk er Thulin som gadgeteer som bygger de fantastiska flygande maskiner som von Rosen flyger. Kan det bli bättre?

Joe Hill (Joel Hägglund) är väl också ett naturligt namn på listan. En modern "warrior bard"!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
två Nordenskiölds till och med, ser jag!
en Nils Adolf Erik
och en Nils Otto Gustaf
De är ju ett måste bara för det otroligt fina namnet.

Är Norrmän och Finnnar tillåtna? Då blir det ju mer utbud. Och beroende på tiden är gränsarna ändå flytande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
!Paxen said:
Eller Sven Hedins sida heller för den delen...
Man måste förstå att Sven Hedin var extremt populär under första hälften av 1900-talet. Jag har för mig att man frågade skolpojkar i runt 1910 vilken person de skulle vilja vara mest som, och svaren var i princip uteslutande Gustaf II Adolf eller Sven Hedin. Han var en superstar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
gizmo said:
två Nordenskiölds till och med, ser jag!
en Nils Adolf Erik
och en Nils Otto Gustaf
De är ju ett måste bara för det otroligt fina namnet.
Jag tänkte på Adolf Erik, men Otto Nordenskjöld var ju mer rätt tidsmässigt. Känns givet att ha med en polarutforskare: Otto Nordenskjöld.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Anton Nilsson; en politiskt motiverad terrorist först dömd till döden, sedan benådad. Blev efter det stridsflygare i sovjetunionens nybildade flygvapen. Tog efter en tid avstånd från stalinismen och hjälpte bröderna Nobel att fly från Baku. Helt klart platsar killen. Dessutom kan han agera politisk motpol till de mer nazi-anstrukna bland de som tidigare föreslagits.

/Anders
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Organ said:
Anton Nilsson; en politiskt motiverad terrorist först dömd till döden, sedan benådad. Blev efter det stridsflygare i sovjetunionens nybildade flygvapen. Tog efter en tid avstånd från stalinismen och hjälpte bröderna Nobel att fly från Baku. Helt klart platsar killen. Dessutom kan han agera politisk motpol till de mer nazi-anstrukna bland de som tidigare föreslagits.

/Anders
Oh yes! En svensk LoEG måste ju ha en working class hero. Perfekt kontrast till de gamla 1800-tals uvarna!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Nero said:
(... and ladies)

Jag kom att tänka på äventyraren greve von Rosen idag samtidigt som jag gick och funderade på Hans pulp-projekt. Jag tänkte då att man borde sätta ihop ett konventsäventyr i Indiana Jones-stil där persongalleriet består av svenska 1900-talsäventyrare som levde på riktigt.

Vilka skulle platsa? Von Rosen är ju självskriven... Men vilka fler?
Barbro "Bang" Alving (>>>>>) "Hon började sin journalistiska bana på Stockholms Dagblad 1928. Hon var redaktionssekreterare på Idun 1928–1931 och därefter journalist på Dagens Nyheter 1934–1959. Som sådan rapporterade hon från OS i Berlin 1936. Hon skrev samma år reportage från fronten i spanska inbördeskriget liksom från finska vinterkriget 1939. Hon rapporterade från Norge våren 1940 och Ungern vid revolten 1956. Hon gjorde under efterkrigstiden också reportageresor i USA, Vietnam, Afrika och olika platser i Fjärran östern."
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Organ said:
Måste de ha existerat i verkligheten? Om nu inspirationen kommer från The League of Extraordinary Gentlemen, vilket jag antar att det gör, så rör det sig ju uteslutande (väl?) om fiktiva hjältar, eller?

/Anders
I så fall, gentlemannaskälmen Filip Collin, huvudperson i flera romaner av Frank Heller.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
wilper said:
Vad sägs om Alfred Nobel? Ingen liga utan en uppfinnare!
John Ericsson kunde också platsa. Han är mer praktisk/mekanisk än Nobel om man vill ha steampunkstämning. Han kan vara lite av sällskapets captain Nemo...

En annan intressant kandidat skulle kunna vara Ernest von Vegesack. Svensk, militär och ingenjör, stack över till USA som frivillig i inbördeskriget, fick tapperhetsmedalj, kom hem, blev generalmajor i sv. armén, riksdagsledamot i första kammaren osv.

Båda dessa missar visserligen huvudsakligen gränsen att vara "1900-talspersoner" eftersom deras huvudsakliga period var i mitten/slutet av 1800-talet. Men man kan ju töja liiite på det.

Ett exempel som faller in i tidsperioden är Elsa Brändström. Dotter till en svensk diplomat och militär, född i St Petersburg, anmälde hon sig frivillig som sjuksköterska i ryska armén vid första världskrigets utbrott, och fortsatte sedan (trots förbud) att ta hand om sårade och krigsfångar under det ryska inbördeskriget. (Tills hon tillfångatogs, utvisades, gifte sig med en amerikan och flyttade till USA.)
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Mycket bra förslag, så uppenbart att man förbisåg det.

Känns som man skulle kunna få ihop ett riktigt skönt karaktärsgäng för ett konventsäventyr av det här slaget.
 
Top