Nekromanti Layoutrespons önskas

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Jag har börjat pilla lite med layouten till "Rättvisans väktare". Mest för att det är kul men också för att det snart börjar bli dags. De flesta illustrationer är klara och det är najs att jobba visuellt medan man brottas med att revidera och korra texten.

Jag skulle vilja ha respons. I det här läget på inget speciellt. Allt. Stort som smått. Jag lyssnar och tänker. Några saker är inte förhandlingsbara (som t.ex. rak högermarginal [vi behöver inta den diskussionen nu haha]) men mycket annat är bara att jag leker än så länge.

Här är några sidor. De visar inledningen med exempel från innehållsförteckning, brödtext, exempel, illustration och fördjupning: https://drive.google.com/file/d/1hi0U12GnkmIyVonyD9EJCz37T0Hab0il/view

Kan tillägga att pdf:en ska läsas dubbelsidig för den är gjord för tryck (9x6 tum).

Vill du ge respons på texten i rollspelet så finns det här: https://docs.google.com/document/d/...7atR4kKZ8ZCgkMbqbY/edit#heading=h.qi0e2ans459
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ser grannt ut! Jag gillar att du dänger läsaren rakt i huvudet med klassteori, det behöver fler läsa! Kanske kan man behöva rama in det på något aptitligt in-game-sätt så att högerläsare kan intala sig att de bara sätter sig in i spelvärlden, och inte försöker argumentera emot i huvudet?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Zonk: Haha tack! Jag tror inte högermänniskor kommer att läsa det här spelet. Det förekommer knappast någon smygindoktrinering. Det är rakt på sak, öppet och tydligt. Nisch-nisch :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Jag tycker det ser fint ut.

Min enda fundering är om du ska låta 'revolutionsstilen' vara ännu mer genomgående. Är till exempel inte serifer ett påfund av borgerskapet? Borde inte en funktionell, maskinell, ärlig, odekorerad sans serif vara bättre? I samma anda kanske sidnummer kan bryta sig loss från traditionens tyngd och få en mer spännande utformning?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
clarence redd;n286368 said:
Jag tycker det ser fint ut.

Min enda fundering är om du ska låta 'revolutionsstilen' vara ännu mer genomgående. Är till exempel inte serifer ett påfund av borgerskapet? Borde inte en funktionell, maskinell, ärlig, odekorerad sans serif vara bättre? I samma anda kanske sidnummer kan bryta sig loss från traditionens tyngd och få en mer spännande utformning?

Tack! Serifer är för läsbarheten. Vi får inte offra revolutionen på oläsbarhetens altare! Klurat en del på sidnummer. Att göra nåt med dem fanns med från början (gjorde en sköld [märket för Rättvisans väktare] som sidnumret kunde stå i och då centrerat) men det känns SÅ typiskt rollspel. Vill mer att det ska se ut som en bok.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
talgboll;n286378 said:
Tack! Serifer är för läsbarheten. Vi får inte offra revolutionen på oläsbarhetens altare! Klurat en del på sidnummer. Att göra nåt med dem fanns med från början (gjorde en sköld [märket för Rättvisans väktare] som sidnumret kunde stå i och då centrerat) men det känns SÅ typiskt rollspel. Vill mer att det ska se ut som en bok.

Det där med att serifer ökar läsbarheten är diskutabelt. Mig veterligen finns det ingen forskning som bevisar det.

Det finns saker som talar för det – typ att baslinjen blir tydligare och att det finns lite mer framåtrörelse i själva tecknen. Det starkaste argumentet är dock att det är vad folk är vana vid, eftersom de flesta tryckta brödtexterna skrivs med antikvor. I dagsläget, när så många läser mycket text på skärm – där det är vanligare med linjärer – kan det mycket väl vara på väg att ändras.

Gällande sidnumren skulle du kunna skriva dem med det blaffigare rubriktypsnittet, om du vill. :)
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
ceruleanfive;n286380 said:
Det där med att serifer ökar läsbarheten är diskutabelt. Mig veterligen finns det ingen forskning som bevisar det.

Det finns saker som talar för det – typ att baslinjen blir tydligare och att det finns lite mer framåtrörelse i själva tecknen. Det starkaste argumentet är dock att det är vad folk är vana vid, eftersom de flesta tryckta brödtexterna skrivs med antikvor. I dagsläget, när så många läser mycket text på skärm – där det är vanligare med linjärer – kan det mycket väl vara på väg att ändras.

Gällande sidnumren skulle du kunna skriva dem med det blaffigare rubriktypsnittet, om du vill. :)
Haha skön mansplaining, Lucas! Skämt å sido, få böcker är ju skrivna med linjärer och tanken är att trycka denna. Sen som pedagog har jag alltid fått höra från specialpedagoger att serifer är enklare att läsa för de med läs- och skrivsvårigheter. Dock har jag inga källor på det, nej :)

Gällande sidnumren, ska jag såklart testa men vill som sagt inte att det ska se ut som en klichéig rollspelsbok FÖR mycket haha ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Jag tycker egentligen att det funkar, men du måste in med något som gör att man förstår att innehållet går över uppslag och inte per sida, tex ett grafiskt element som leder blicken rätt. Det kommer vara svårt att fatta ändå - folk läser liksom nedåt även om man lockar dem. Men kan vara så pass stilistiskt viktigt att du vill ha kvar det i alla fall.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Jocke;n286399 said:
Jag tycker egentligen att det funkar, men du måste in med något som gör att man förstår att innehållet går över uppslag och inte per sida, tex ett grafiskt element som leder blicken rätt. Det kommer vara svårt att fatta ändå - folk läser liksom nedåt även om man lockar dem. Men kan vara så pass stilistiskt viktigt att du vill ha kvar det i alla fall.
Det är en bra poäng och som du säger är det något jag vill behålla. Kommer ha ytterligare ett uppslag för har nog drygt 12 kapitel. Jag hade nog tyckt det varit ett större problem om det varit något som förekom oftare i spelet. Om det nu bara är innehållsförteckningen tror jag det är lugnt. Kapiteluppslagen tror jag också hjälper läsare genom att påminna om att man kan läsa över hela uppslaget :)
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag är definitivt inte rätt målgrupp, men det där ser väl bra ut. Men varför har du en orch i spelexemplet när rollspelet handlar om klasskamp och dylikt?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Grisodlar'n;n286410 said:
Jag är definitivt inte rätt målgrupp, men det där ser väl bra ut. Men varför har du en orch i spelexemplet när rollspelet handlar om klasskamp och dylikt?
Det är en fantasysetting.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
talgboll;n286412 said:
Det är en fantasysetting.

Alright, då är jag med. Jag trodde det var ett spel med 70-talsaktig diskbänksrealism med pärldraperier, Blend, nedpissade hissar, partiprogram gjorda med en gammal skolkopieringsmaskin, äggkastning på kapitalisterna i Unga örnar, etc

Det är bra. Mer rollspelsprojekt åt folket.:)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag kan typ bara säga några saker om kerning på sin höjd, typ att Hur går det till-rubriken borde ha något tätare "?" till rubrikorden. Så bra jobbat! Så nu kommer jag att vara extremt petig.

Det är intressant att ett sådant här rollspel har rött, vitt och svart som färger. :) Här tycker jag Oktoberlandet är ett föredömligt exempel på design som känns kommunistisk men utan att använda sig av nazistfärgschemat.

SIDA 1, SIDA 3
Det är olika design på Rättvisans väktare på det röda omslaget och titelrubriken med röd text i boken.

SIDA 3
Underrubriken "ett rollspel för..." bör ha större marginal till titelrubriken.

SIDA 3, SIDA 5
Symmetri är tråkigt så försök att inte ha centrerat hela tiden.

SIDA 8
Jag håller med om vad som sagts tidigare, att du bör vägleda läsaren till hur den bör titta. Kanske ha en diagonal från ena sidan till den andra som bakgrund till de röda siffrorna

SIDA 10-11
Tyvärr får du glömma att ha ett siduppslag som det där, då böckerna kommer att sitta ihop mot mitten. Beroende på tryckeri kommer också höjden på sidorna i jämförelse med varandra att variera. Det finns bara ett uppslag i en bok där man kan ha helsidesuppslag och det är i mitten av boken.

SIDA 11
Termerna i VERSALER funkar faktiskt, men fundera på om du inte kan sätta dem som KAPITÄLER. Det kommer att vara mindre påträngande.

Texten i paginan bör inte ha Inledande Versal.

SIDA 12
Exempeltexten är svår att läsa. Du utmärker exempeltexten med a) indrag, b) tecken-storlek?, c) font-byte, d) tjocklek på font. En räcker egentligen men det du bör åtgärda är att texten är tunn.

SIDA 13
Det här kan se bra ut på skärm, även om jag tycker att det precis är läsbart. Det jag oroar mig för är att det röda kommer att välla över den vita texten i tryck, vilket kommer göra att vissa delar av bokstäverna kommer att försvinna medan alla texten kommer vara väldigt smala.

---

I övrigt. Om du marginaljusterar måste du avstava eller sitta och kerna (ändra teckenmellanrummet). Nu funkar det på rader förutom "ingen som vinner eller förlorar..." (sida 12), "uppifrån, när ni klättrat upp..." (sida 12) och "rollpersoner, skapar ni berättelsen...." (sida 11), där ordmellanrummet är mycket större, vilket stör läsbarheten.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
571
Location
Skogen
Rickard;n286422 said:
SIDA 10-11
Tyvärr får du glömma att ha ett siduppslag som det där, då böckerna kommer att sitta ihop mot mitten. Beroende på tryckeri kommer också höjden på sidorna i jämförelse med varandra att variera. Det finns bara ett uppslag i en bok där man kan ha helsidesuppslag och det är i mitten av boken.
Vill bara flika in och säga att det här inte stämmer. Det går utmärkt att ha såna här uppslag, men man ska vara medveten om att bunten kommer att svälja lite av bokstäverna, beroende på hur tjock boken är och hur den binds. Så man bör kanske undvika att ha för mycket innehåll just nära mitten av uppslaget, såhär stora bokstäver som i skisserna ska inte vara några problem. Men det är absolut inte så att det bara går att formge mittuppslaget såhär.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Varför är vissa bokstäver vända åt fel håll?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Rickard;n286422 said:
Jag kan typ bara säga några saker om kerning på sin höjd, typ att Hur går det till-rubriken borde ha något tätare "?" till rubrikorden. Så bra jobbat! Så nu kommer jag att vara extremt petig.

Det är intressant att ett sådant här rollspel har rött, vitt och svart som färger. :) Här tycker jag Oktoberlandet är ett föredömligt exempel på design som känns kommunistisk men utan att använda sig av nazistfärgschemat.

SIDA 1, SIDA 3
Det är olika design på Rättvisans väktare på det röda omslaget och titelrubriken med röd text i boken.

SIDA 3
Underrubriken "ett rollspel för..." bör ha större marginal till titelrubriken.

SIDA 3, SIDA 5
Symmetri är tråkigt så försök att inte ha centrerat hela tiden.

SIDA 8
Jag håller med om vad som sagts tidigare, att du bör vägleda läsaren till hur den bör titta. Kanske ha en diagonal från ena sidan till den andra som bakgrund till de röda siffrorna

SIDA 10-11
Tyvärr får du glömma att ha ett siduppslag som det där, då böckerna kommer att sitta ihop mot mitten. Beroende på tryckeri kommer också höjden på sidorna i jämförelse med varandra att variera. Det finns bara ett uppslag i en bok där man kan ha helsidesuppslag och det är i mitten av boken.

SIDA 11
Termerna i VERSALER funkar faktiskt, men fundera på om du inte kan sätta dem som KAPITÄLER. Det kommer att vara mindre påträngande.

Texten i paginan bör inte ha Inledande Versal.

SIDA 12
Exempeltexten är svår att läsa. Du utmärker exempeltexten med a) indrag, b) tecken-storlek?, c) font-byte, d) tjocklek på font. En räcker egentligen men det du bör åtgärda är att texten är tunn.

SIDA 13
Det här kan se bra ut på skärm, även om jag tycker att det precis är läsbart. Det jag oroar mig för är att det röda kommer att välla över den vita texten i tryck, vilket kommer göra att vissa delar av bokstäverna kommer att försvinna medan alla texten kommer vara väldigt smala.

---

I övrigt. Om du marginaljusterar måste du avstava eller sitta och kerna (ändra teckenmellanrummet). Nu funkar det på rader förutom "ingen som vinner eller förlorar..." (sida 12), "uppifrån, när ni klättrat upp..." (sida 12) och "rollpersoner, skapar ni berättelsen...." (sida 11), där ordmellanrummet är mycket större, vilket stör läsbarheten.

Tack Rickard!
Jag gillar att du går in på detaljer. Jag försöker lära mig för att testa att layouta själv den här gången. Hade jag inte varit ute efter konstruktiv kritik hade jag inte bett om den. Sen är det ju i slutändan upp till mig hur mycket av responsen jag ska använda. Det här är inget kommersiellt projekt. Jag gör det helt själv och kommer släppa som gratis-pdf. Jag kommer trycka den på Lulu för att jag själv vill ha ett fysiskt ex. Det tar mycket tid och för mig är det viktigare att det blir klart än att det blir så nära perfekt som möjligt. Jag kan alltså stå ut med en hel del brister :) Samtidigt är det superkul att jobba med layout samtidigt som jag gör text och bild och skönt att själv ha kontroll över hela biddevippen.

För mig handlar det mycket om att försöka lära mig och förstå grundtänket och sen får jag se hur mycket tid/kraft jag har för detaljer (kerna t.ex.). Får jag, så vill jag ge dig cred i spelet sen så hojta om du inte vill stå med, ok?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
pappa;n286423 said:
Vill bara flika in och säga att det här inte stämmer. Det går utmärkt att ha såna här uppslag, men man ska vara medveten om att bunten kommer att svälja lite av bokstäverna, beroende på hur tjock boken är och hur den binds. Så man bör kanske undvika att ha för mycket innehåll just nära mitten av uppslaget, såhär stora bokstäver som i skisserna ska inte vara några problem. Men det är absolut inte så att det bara går att formge mittuppslaget såhär.
Gött att du säger det! Det är en baby jag helst inte vill killa :)
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Vimes;n286425 said:
Varför är vissa bokstäver vända åt fel håll?
Det är en blinkning till Ryssland och det kyrilliska alfabetet. Spelet är marxistiskt, så jag vill ha koppling till Ryssland. Färgerna rött och svart är också blinkningar till kommunism och anarkism. Valde vitt som tredje istället för gult för att det är snyggare i min mening :)
 
Top