Layoutprogram

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har ett litet hobbyintresse av layout, tycker det är kul att layouta rollspelstexter jag skrivit. Problemet är att jag för tillfället inte har något bra program för detta. Jag har för rätt länge sen använt InDesign och det var helt fantastiskt! Dock är det alldeles för dyrt. Sedan körde jag lite med Microsoft Publisher (har jag för mig att det hette) och det var okej, men det var vissa funktioner jag saknade.

Tänkte höra om ni har lite tips på layoutprogram? Gärna gratis om det finns bra sådana 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag kör ju själv Indesign, men jag har hört en del använda Affinity Publisher. Inte gratis, men billigare än Indesign.

 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Affinity Designer är väl mer som Adobe Illustrator? Det är Affinity Publisher som är layoutprogrammet.

Jag har inte Designer, men skaffade Publisher för en tid sedan när jag ville layouta en grej och den där skivan med Indesign som min kompis köpte i Bosnien ca år 2000 inte ville installera det korrekt i min nya dator... Mina behov är rätt blygsamma, och de versioner av indesign jag använd är rätt gamla, men jag har inte märkt någon större skillnad i kvalitet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Affinity Publisher rekommenderas alltid som budgetalternativ till InDesign (har dock inte testat själv). Det finns tyvärr inga bra gratisalternativ, steget ner i prestanda är oerhört.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag har nyligen lekt lite i Affinity Publisher, efter att ha jobbat i InDesign, och jag finner det tillräckligt bra för att försöka bli klar med de projekt jag har just nu som använder InDesign, så att jag kan använda AP i framtiden. De två saker som lyfts till dess nackdel är att det inte kan skriptas och att dess lager är lokala per sida, istället för globala i hela dokumentet. Det förstnämnda har Affinity sagt att de ska fixa till, och det andra finns någon sorts halvtaskig workaround för, genom att lager som läggs på mallsidor finns tillgängliga på alla sidor, fast de måste "aktiveras" först eller nå't. Jag har inte riktigt hållt på tillräckligt med det för att ha en åsikt, och det lilla jag har hållt på i programmet har funkat väldigt väl. Så jag skulle rekommendera AP.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Affinity Publisher är enormt mycket trevligare att jobba med än det gratisalternativ jag testat (Scribus) och för mig helt klart värt den engångskostnad de tar för det. Sedan har det kanske inte alla finesser som InDesign men det kan göra det mesta ändå, och det som nämnts i tråden är inget jag personligen lidit av att sakna. Du får helt enkelt utgå från dina egna behov och om det är något som är en blocker för just ditt arbetssätt och det du vill kunna göra. Det jag själv saknat mest som man kan få med en Adobeprenumeration är nog typsnitten.

Hur som helst, steget i pris upp till InDesign blir väldigt stort på kort tid, så jag kan stå ut med att ganska mycket saknas ändå, och tycker det verkar klart mer prisvärt utifrån vad jag sett och hört om InDesign (har aldrig använt InDesign själv dock).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Stort tack för tipsen! Då kör jag på Affinity Publisher! Får nog dock vänta till efter föräldraledigheten när kassan åter en gång är lite mer full 😊

Nu när jag ändå har folk på tråden, finns det några allmänna tips ni vill ge vad gäller layout? Några typiska nybörjarmisstag man ska undvika eller så?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
En sak som jag brukade säga till eleverna när jag höll kurser i Pagemaker (för hundra år sedan eller så): "Bara för att listan över teckensnitt är jättelång, behöver ni inte använda allihop i samma dokument."
MÖRK BORG begs to differ.
Stort tack för tipsen! Då kör jag på Affinity Publisher! Får nog dock vänta till efter föräldraledigheten när kassan åter en gång är lite mer full 😊

Nu när jag ändå har folk på tråden, finns det några allmänna tips ni vill ge vad gäller layout? Några typiska nybörjarmisstag man ska undvika eller så?
Man kommer rätt långt med rätt små medel. Här är en lista som @ceruleanfive postade i Vrållådan häromdagen på samma ämne:

”Jag tänker typ:
• Inga radlängder över 65 tecken.
• Tydlig kontrast mellan rubriker och brödtext (sans-serif-serif, exempelvis).
• Tydlig kontrast mellan rubriknivåer (versaler-gemener, tydlig storleksskillnad, fet-ickefet, etc).
• Tillräcklig innermarginal för att det ska gå att läsa utan att bryta sönder ryggen.
• Lite mer bottenmarginal än toppmarginal.
• Fyrkantsmått-stort indrag *eller* blankrad, konsekvent; inte indrag efter rubrik.
• Inga ensamord i slutet på ett stycke; inga ensamrader i början eller slutet av sidan/kolumnen.”
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Stort tack för tipsen! Då kör jag på Affinity Publisher! Får nog dock vänta till efter föräldraledigheten när kassan åter en gång är lite mer full 😊

Nu när jag ändå har folk på tråden, finns det några allmänna tips ni vill ge vad gäller layout?
Kläm till med Affinity Photo också. Detta är vad de lagt mest fokus på och är i princip på samma höjd som Photoshop. Notera att den billigare licensen bara är för en plattform (säger han som först köpte till Mac och sedan fick köpa full licens ... och licens är kopplad till mail så den går inte att överföra).

Layout-program har en rätt hög tröskel. Det viktigaste verktyget är Placera, där du importerar text- och bild-filer samt master pages, där du sätter upp guider, sidnumrering och liknande. Jag skulle rekommendera att gå en layoutkurs eller åtminstone kolla massor av youtube-videor. Om du vill kan jag kolla upp någon på nätet.

Typografisk handbok är ett måste och jag har skrivit ihop en sammanfattning av den.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nu när jag ändå har folk på tråden, finns det några allmänna tips ni vill ge vad gäller layout? Några typiska nybörjarmisstag man ska undvika eller så?
Var inte rädd för vit yta. Ha inte för små marginaler. Använd inte för många nivåer av underrubriker. Gör aldrig "sök och ersätt alla".

Den sista är sjukt viktig!

Sen skulle jag titta på olika typer av layout för att se vad du gillar. Och så nagla fast Dante nånstans på nån forumsöl så att han kan berätta om alla olika sorters layout han gjort i olika typer av rollspelsprodukter.

/M
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Kläm till med Affinity Photo också. Detta är vad de lagt mest fokus på och är i princip på samma höjd som Photoshop. Notera att den billigare licensen bara är för en plattform (säger han som först köpte till Mac och sedan fick köpa full licens ... och licens är kopplad till mail så den går inte att överföra).
Najs, ska ta en titt på Affinity Photo också 👍

Layout-program har en rätt hög tröskel. Det viktigaste verktyget är Placera, där du importerar text- och bild-filer samt master pages, där du sätter upp guider, sidnumrering och liknande. Jag skulle rekommendera att gå en layoutkurs eller åtminstone kolla massor av youtube-videor. Om du vill kan jag kolla upp någon på nätet.

Typografisk handbok är ett måste och jag har skrivit ihop en sammanfattning av den.
Har gått Layoutkurs innan, så grunderna kan jag. Är rätt bekant med Adobe Ilustrator och kunde åtminstone göra en del balla saker med programmet för ca. tio år sedan, men mycket kan ju ha hänt sen dess.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
En detalj som många glömmer - och då talar jag även om folk som i övrigt är riktigt vassa formgivare - är att viket i mitten (alltså limningen eller häftningen) i tryckta böcker tar en hel del pappersyta. Det behöver alltså ofta vara mer yta in mot mitten än mot sidans ytterkant (det dubbla brukar jag köra). I redigeringsdokumentet på skärmen kan det möjligen se märkligt ut, men inte i den tryckta produkten. Det här är också ofta något som recensenter tar upp (därför att det blir så påtagligt när man inte riktigt ser texten nära limningen).

Just viket i mitten (inte lika påtagligt i tunna häften) påverkar inte bara texten, utan också grafiska element som kartor. Har man pilliga detaljer precis vid viket så blir de svåra att se. Även detta har jag sett omnämnas i flera recensioner. Limning är helt enkelt en högst väsentlig del av formgivningen i tryckta produkter som är mer än ett par sidor i omfånget.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,326
Jag använder Affinity Publisher till alla mina grejer och är överlag nöjd. Har inte skaffat den nya versionen utan använder fortfarande V1. Har någon här skaffat senaste versionen? Värt att uppdatera?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag använder Affinity Publisher till alla mina grejer och är överlag nöjd. Har inte skaffat den nya versionen utan använder fortfarande V1. Har någon här skaffat senaste versionen? Värt att uppdatera?
Det är inte värt att uppgradera från vad jag upptäckt. Finns även en massa videor som förklarar de nya verktygen som jag personligen inte ansåg att någon behöver.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Adobe släppte Indesign CS3-nycklarna fria. Så i praktiken var det gratis. Oklart om det fortfarande går att få tag i dock.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Nu när jag ändå har folk på tråden, finns det några allmänna tips ni vill ge vad gäller layout? Några typiska nybörjarmisstag man ska undvika eller så?
Uppfinn inte hjulet igen. Det finns gott om mallar och tips på nätet. Du behöver inte använda dem rätt av men det är rätt mycket jobb att börja från början varje gång. Typografins väg av Marcus Gärde har en bra genomgång om man hellre vill läsa i bok (rekommenderas för övrigt!).

Layout är hantverk och kreativitet. Men mer hantverk än man först tror.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Uppfinn inte hjulet igen. Det finns gott om mallar och tips på nätet. Du behöver inte använda dem rätt av men det är rätt mycket jobb att börja från början varje gång. Typografins väg av Marcus Gärde har en bra genomgång om man hellre vill läsa i bok (rekommenderas för övrigt!).

Layout är hantverk och kreativitet. Men mer hantverk än man först tror.
Har du tips/förslag på bra mallar för oss som inte är speciellt intresserade eller kapabla men ändå skulle vilja kunna producera nått som ser ok ut ibland?
 
Top